فروش آسان سهام عدالت میسر می‌شود
فروش آسان سهام عدالت میسر می‌شود
پس از اعلام خبر آزادسازي فروش سهام عدالت، حدود 50 ميليون نفر دارنده اين سهام، در هياهوي دريافت کد بورسي و ثبت‌نام در سامانه سجام افتاده‌اند.

فروش آسان سهام عدالت میسر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، پس از اعلام خبر آزادسازي فروش سهام عدالت، حدود ۵۰ ميليون نفر دارنده اين سهام، در هياهوي دريافت کد بورسي و ثبت‌نام در سامانه سجام افتاده‌اند. فقط کافي است نگاهي به دفترهاي پيشخوان داشته باشيم تا متوجه صف‌هاي عريض و طويل بدون رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي شويم. طوري‌که عده‌اي از شهروندان پس از خوردن سحري و اقامه نماز صبح به همراه خانواده خود مقابل دفترهاي پيشخوان حاضر مي‌شوند تا نفرات اول دريافت کد بورسي باشند.

حال دولت براي کاهش اين صف‌ها و جلوگيري از شيوع بيشتر کرونا، قصد دارد ثبت‌نام الکترونيکي را جايگزين ثبت‌نام حضوري کند، در حالي که بسياري از دارندگان سهام عدالت جزو اقشار محروم و آسيب‌پذير جامعه هستند که گاه دانش کافي براي استفاده از ابزارهاي الکترونيک را ندارند. از ديگر سو، عده‌اي هم که خود را مستحق دريافت اين سهام مي‌دانند، اکنون متوجه شده‌اند تحت‌شمول سهامداران عدالت نگرفته‌اند و در دهه ۸۰ اقدام به ثبت‌نام در اين طرح نکرده‌اند. اين درحالي است که طبق گفته مسئولان دولتي و برخي نمايندگان مجلس، پرونده ثبت‌نام سهام عدالت بسته شده و ديگر امکان اينکه مشمول جديدي پذيرفته شود وجود ندارد.

اين روزها بار ديگر بحث سهام عدالت داغ شده و بسياري از شهروندان درصدد هستند که بيشترين سود را از اين سهام ببرند. با اين حال حدود ۵۰ ميليون نفر تحت‌شمول اين طرح قرار گرفته‌اند و ساماندهي آنها با مشکلاتي مواجه شده است. عده زيادي هم همچنان در ابهام به سر مي‌برند و اصلا نمي‌دانند که جزو سهامداران هستند يا خير؟ همچنين سوالات بي‌شمار ديگري وجود دارد که سهام عدالت را به طرحي پرابهام تبديل کرده است. ازجمله سوالات مشترک شهروندان اين است که آيا همه افرادي که برگه‌هاي سهام عدالت را دارند سهامدار محسوب مي‌شوند؟ در اين زمينه بايد توجه داشت که برگه‌هاي سهام عدالت ملاک نيست. در واقع اشخاصي که با در دست داشتن برگه‌هاي دعوتنامه سهام عدالت و ساير مدارک لازم تشريفات ثبت‌نام را در بازه زماني تعيين‌شده (تا پايان اسفندماه ۱۳۹۴) انجام داده و مشخصات آنها در سامانه سهام عدالت درج شده باشد، مشمول سهام عدالت هستند. همچنين اگر فردي در مورد اينکه مشمول سهام عدالت است يا خير، اطمينان ندارد، بايد با مراجعه به سامانه اينترنتي سهام عدالت مراجعه کند.

تور دلالان براي سهام عدالت

بسياري از کارشناسان بر اين باورند که انتخاب روش مديريت غيرمستقيم مي‌تواند سود بيشتري را براي سهامداران به دنبال داشته باشد. همچنين مسئولان دولتي و تحليلگران از شهروندان مي‌خواهند عجله‌‌اي براي فروش اين سهام نداشته باشند، زيرا بسياري از شرکت‌هايي که در اين طرح سهام‌شان عرضه مي‌شود، بيش از مقدار اسمي ارزش دارند و در بلندمدت مي‌توانند سود قابل‌توجهي براي مشمولان به همراه داشته باشند. متاسفانه از همين حالا عده‌اي از دلالان و سودجويان تور خود را براي دريافت اين سهام و واسطه‌گري آن پهن کرده‌اند که از مردم انتظار مي‌رود در اين زمينه هوشيار عمل کنند.

البته در اين زمينه روز گذشته حسن روحاني، رئيس‌جمهوري، در جلسه هيات دولت گفت: زماني يک عده مي‌گويند ما الان نياز به پول نداريم و مي‌خواهيم اين سهام ما باشد و سالانه سود آن را بگيريم، در آينده هم اگر لازم بود مي‌فروشيم؛ اين دو موضوع، دو شکل بيشتر ندارد و به‌راحتي آن را براي مردم حل کنيم و بگوييم هر کدام از شما مي‌خواهيد سهام خود را بفروشيد، بنويسيد من خواهان فروش هستم و کسي که نمي‌خواهد بگويد من خواهان فروش نيستم. اسحاق جهانگيري، معاون اول او، نيز تاکيد کرد: فروش سهام عدالت به صورت وکالتي قانوني نيست. نبايد اجازه دهيم عده‌اي دلال از سهام عدالت مردم سوء‌استفاده کنند. با اين حال از دولت انتظار مي‌رود شيوه ثبت‌نام متقاضيان را راحت‌تر کند. به هر حال ممکن است عده زيادي دانش استفاده از ابزار ارتباطي را به شکل مطلوب نداشته باشند و نتوانند تمامي پارامترهاي لازم را به شکل درست انجام دهند. البته به سهامداران هم پيشنهاد مي‌شود به هر شکل و البته با حفظ پروتکل‌هاي بهداشتي ثبت‌نام خود براي دريافت کد بورسي را دنبال کنند، زيرا اين کد مي‌تواند محکم‌ترين سند آنها براي داشتن سهام عدالت باشد.