فروش سوخت به لبنان خلاف هیچ یک از قوانین بین المللی نیست
فروش سوخت به لبنان خلاف هیچ یک از قوانین بین المللی نیست
یک کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه ارسال نفت ایران از طریق سوریه به لبنان خلاف مقررات بین المللی نیست، گفت: در شرایطی که برای لبنان ایجاد کرده‌اند و دولتمردان آن حاضر نیستند اقدامی برای مشکلات مردم انجام دهند، دبیرکل حزب الله لبنان تصمیم گرفت تا این بن بست را بشکند و از همه کشورها سوخت بخواهد اما جز ایران هیچ کدام از کشورهای عربی جواب مثبت ندادند.

به گزارش صبح اقتصاد  یک کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه ارسال نفت ایران از طریق سوریه به لبنان خلاف مقررات بین المللی نیست، گفت: در شرایطی که برای لبنان ایجاد کرده‌اند و دولتمردان آن حاضر نیستند اقدامی برای مشکلات مردم انجام دهند، دبیرکل حزب الله لبنان تصمیم گرفت تا این بن بست را بشکند و از همه کشورها سوخت بخواهد اما جز ایران هیچ کدام از کشورهای عربی جواب مثبت ندادند.

صباح زنگنه در گفت وگو با ایسنا در تحلیل خود نسبت به ارسال سوخت به لبنان از طریق سوریه که توسط ایران انجام می شود، گفت: وضعیتی که در لبنان پدید آمده ناشی از اقدامات تعمدی آمریکا با کمک حتی برخی کشورهای عرب و فشار رژیم صهیونیستی است که در پی آن شاهد قحطی کالا و سوخت و تعطیلی بسیاری از مراکز تولید مواد غذایی هستیم.

وی افزود: کمبود موادغذایی به شدت در بازار پدید آمده که این شرایط را می توان جنایت جنگی هم تلقی کرد که خواهان ایجاد قحطی گسترده در لبنان و فشار بر سیاستمداران لبنان هستند. در حالی که به صورت مستقیم و فوری دولتمردان نتوانند تصمیم بگیرند و مشکلات شان را کنار گذاشته و به زمان دیگری موکول کنند معضلات مردم شدیدتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی حزب الله و شخص سیدحسن نصرالله تصمیم می گیرند که این بن بست را بشکنند و از همه کشورها بخواهند تا سوخت مورد نیاز را به لبنان برسانند. متأسفانه هیچ کدام از کشورهای عربی در این زمینه گام برنداشته و جواب مثبت ندادند. گویی تعمدی در این است که مردم لبنان بیشتر در معرض قحطی و مشکلات قرار گیرند.

وی افزود: اعزام محموله نفتی نیازمند توافق دولت به دولت است و یا حتی شرکت های بین المللی حمل و نقل سوخت باید مجوزهایی برای ورود کشتی ها به مناطق لبنان صادر کنند، بنابراین وقتی دولتمردان حاضر نیستند کاری انجام دهند و محموله های خریداری شده توسط بازرگانان را به بنادر راه دهند این اقدام نوعی همکاری و همراهی با نیروهای ظالم و زورگوی منطقه و جهان است.

زنگنه تصریح کرد: وقتی که یک کشتی نتواند در لبنان بار خود را تخلیه کند یا امکانات تبدیل نفت خام به سوخت های قابل مصرف نباشد، سوریه چنین امکاناتی را در اختیار دارد و دولت سوریه هم که علیرغم تحریم ها تسلیم تصمیمات خلاف قانون و انسانی نشده است و این کار را بر عهده گرفته است.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری های اسلامی همچنین اظهار کرد: اگر دولت مردمی در لبنان حضور می داشت حتما اولین اقدامش تهیه ابزار و سازوکار اجرای چنین مواردی بود.

زنگنه در ادامه گفت: متأسفانه نفت عراق هم که از طریق ترکیه قاچاق می شود ترکیه همین نفت را به چند برابر قیمت می فروشد و به نظر می رسد که آمریکا، اسرائیل، انگلیس و فرانسه دست شان در دست قاچاقچی های نفت در منطقه قرار دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایران اگر به لبنان یا سوریه هم نفت می فروشد قیمت ها مبدأ و مقصد و حتی هدف استفاده کننده نهایی هم شفاف است و خلاف هیچ مقررات بین المللی نیست.