فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت؛ هر بشکه ۵۴ دلار
فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت؛ هر بشکه ۵۴ دلار

علیرغم آنکه انتظار می رفت دولت در اصلاح لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، پیش بینی خود از میزان فروش نفت را تعدیل کند اما این اتفاق رخ نداده است. به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد دولت در لایحه بودجه ۹۷ کل کشور که سه هفته قبل بصورت سمبلیک از سوی سازمان برنامه به مجلس […]

علیرغم آنکه انتظار می رفت دولت در اصلاح لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، پیش بینی خود از میزان فروش نفت را تعدیل کند اما این اتفاق رخ نداده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد دولت در لایحه بودجه ۹۷ کل کشور که سه هفته قبل بصورت سمبلیک از سوی سازمان برنامه به مجلس ارسال و محورهای مهم آن از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه تشریح شد، پیش بینی کرده بود سال آینده ۱.۵ میلیون بشکه نفت را با فرض هر بشکه ۵۴ دلار صادر کند.

این پیش بینی در حالی بود که میزان صادرات نفت ایران بدلیل انفعال وزارت نفت طی ماههای گذشته به شدت کاهش یافته و به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است. این نشان می دهد که وزارت نفت حتی از معافیتی که برای ۶ کشور جهت خرید نفت از ایران ایجاد شده بود، نتوانسته بصورت موثر استفاده کند.

بر این اساس کارشناسان معتقد بودند دولت باید با واقعی کردن پیش بینی خود، مبتنی بر شرایط تحریم، ریسک عدم تحقق درآمدهای نفتی را به حداقل برساند.

ضمن اینکه رهبر انقلاب نیز دولت را مکلف کرد اعداد وارقام لایحه را مبتنی بر واقعیات شرایط تحریم اصلاح کند.

با این وجود، نگاهی به اعداد و ارقام لایحه پیشنهادی دولت که امروز به مجلس تقدیم شد، نشان می دهد که دولت پیش بینی خود از فروش نفت در سال آینده را همچنان در سطح ۱.۵ میلیون بشکه و قیمت ۵۴ دلار در هر بشکه حفظ کرده است.