فشار اروپا به آمریکا برای معاف شدن سوئیفت از تحریم ها علیه ایران
فشار اروپا به آمریکا برای معاف شدن سوئیفت از تحریم ها علیه ایران

دیپلمات های اروپایی در حال فشار آوردن بر آمریکا هستند تا سوئیفت را از جرائم معامله با ایران معاف کنند تا بتوانند غذا و سایر کالاهای مصرفی را به ایران برسانند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز ، وزرای دارایی اروپا سعی دارند دولت ترامپ را قانع کنند دسترسی ایران به سوئیفت […]

دیپلمات های اروپایی در حال فشار آوردن بر آمریکا هستند تا سوئیفت را از جرائم معامله با ایران معاف کنند تا بتوانند غذا و سایر کالاهای مصرفی را به ایران برسانند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز ، وزرای دارایی اروپا سعی دارند دولت ترامپ را قانع کنند دسترسی ایران به سوئیفت را قطع نکند.

دولت ترامپ قصد دارد تحریم‌های محکمی را علیه ایران در چهار نوامبر اجرایی کند که شامل تحریم های ثانویه بر سرویس ارتباطات مالی با بانک مرکزی ایران و برخی موسسات مالی آن هم میشود.

فرانسه، آلمان و انگلستان که معاهده اتمی ایران را در ۲۰۱۵ امضا کردند ، پس از خارج شدن یکجانبه ترامپ از این معاهده در ما ه مه سعی کردند دولت او را قانع کنند برای سوئیفت معافیتی از تحریم های ایران در نظر بگیرد.

یک دیپلمات اروپایی گفت:« سوال ما این است که وقتی می‌توانیم یک چراغ را خاموش کنیم چرا کل سیم های برق یک ساختمان را قطع کنیم؟ اگر میتوان یک بانک مشخص را تحریم کرد چرا ارتباط کل سوئیفت را با ایران قطع می کنید؟»

دیدار مقامات اروپایی با مقامات آمریکا در ماه گذشته برای درخواست معافیت از تحریم های ایران نتیجه ای نداشت.

یک مقام دیگر اروپایی گفت:« ما خط مشی خود را به دولت آمریکا نشان دادیم ولی شکست خورد. آنها به ما گوش نمی دهند».

دولت ترامپ در مورد نحوه برخورد با بانک های تجاری ایران به نتیجه رسیده است و بسیاری عقیده دارند که طی این تحریم‌ها ارتباط بانک مرکزی ایران با سوئیفت قطع خواهد شد.

حامیان سوئیفت نگرانند همکاری‌های بین‌المللی که دو بانکدار آمریکایی از سیتی و جی پی مورگان عضو هیئت مدیره ۲۵ نفره آن هستند ، نتوانند همزمان از دستورالعمل‌های قوانین آمریکا، اروپا و بلژیک اطاعت کنند. این دستورالعمل ها اختلافاتی با هم دارند.

سیستم ارتباطی سوئیفت بیش از ۱۱۰۰۰ بانک در ۲۰۰ کشور را به هم متصل میکند.

افراطی های دولت آمریکا و نزدیکان ترامپ قصد دارند در دور نهایی تحریم ها در چهار نوامبر ایران را کاملاً از سوئیس جدا کنند. اگر سوییفت از تحریم‌ها پیروی نکند، آمریکا می تواند حساب های اعضای آن را مسدود کند و برایش جریمه هایی در نظر بگیرد.

هیکوماس، وزیر امور خارجه آلمان گفت اروپایی ها می توانند رقیبی برای سویفت ایجاد کنند که بر یورو استوار باشد نه دلار. روسیه و چین هم به دنبال سیستم های مالی مخصوص به خود هستند.

این امیدواری وجود دارد که جایگزین کاملی برای سوئیفت پیدا شود.

دیپلمات های اروپایی در حال فشار آوردن بر آمریکا هستند تا سوئیفت را از جرائم معامله با ایران معاف کنند تا بتوانند غذا و سایر کالاهای مصرفی را به ایران برسانند.