فصل دوم «عصر جدید» در زمستان
فصل دوم «عصر جدید» در زمستان
سیدبشیر حسینی در نشست خبری برنامه «عصر جدید» احسان علیخانی را به سلطان غم تلویزیون تشبیه کرد که حالا تبدیل به غول چراغ جادو شده است و جدی‌تر از قبل قرار است سراغ فصل جدید این برنامه برود.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد نشست خبری برنامه «عصر جدید» شنبه ۲۶ مرداد با حضور احسان علیخانی و داوران این مسابقه استعدادیابی در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

احسان علیخانی در ابتدا در پاسخ به پرسشی درباره حساسیت استعدادیابی در برنامه عنوان کرد: در ظرف «عصر جدید» فراتر از ارسال یک ویدیو عمل می‌کنیم. ما در این پروسه چند مرحله داریم که شاید در جلوی دوربین خیلی مشخص نباشد اما در فینال تصاویری داریم که می‌تواند بخشی از این تلاش‌های پشت صحنه را نمایش می‌دهد.

وی درباره روند انتخاب اولیه گفت: چند نفر تعداد مفصلی از ویدئوها را دیدند و آنها را انتخاب کردند. همچنین تیمی هشت نفره داشتیم که بعد از آن انطباق ویدیو با واقعیت را راستی آزمایی می‌کردند و بعد تیم دیگری موقعیت جغرافیایی، خانواده فرد و … را شناسایی می‌کرد. مرحله به مرحله که جلو آمدیم کار کردیم و حتی ۲ باشگاه مهارت گذاشتیم که در آن استادانی به صورت افتخاری آمدند و با شرکت کننده‌ها کار کردند.

علیخانی اضافه کرد: برنامه ما صرفا این نبود که هرکسی ویدئو بفرستد، او را روی صحنه بفرستیم. خیلی از این بچه‌ها تهران را ندیده بودند و یا خیلی‌ها اصلا دوربین ندیده بودند مانند پسر بچه ای که از نقطه مرزی کشور در برنامه شرکت کرده بود اما توسط تیم طراحی و مربیان برنامه روی این بچه‌ها کار می‌شد تا بلد شوند چگونه روی صحنه بیایند.

وی با اشاره به برخی انتقادها در فضای عمومی جامعه مبنی بر اینکه در نهایت چه برنامه‌ای برای استعدادها در نظر گرفته می‌شود، گفت: «عصر جدید» یک برنامه استعدادیابی عمومی است و یک مدرسه تخصصی نیست اما به اذعان دیگران ما فراتر از ضبط یک برنامه تلویزیونی برای شرکت کنندگان وقت گذاشتیم. برخی این نکته را مطرح کردند که آیا صرفا برای پر کردن برنامه از این بچه‌ها استفاده می‌کنیم و یا از آنها برای جلب مخاطب سواستفاده می‌کنیم در حالی که باید بگویم هیچ کس این شرکت کننده‌ها را نمی‌شناخت و جز نفرات محدودی که در برخی از جشنواره‌ها لوح گرفته بودند کسی آنها را ندیده بود. ما در چند قسمت نهایی برنامه به این موضوع پرداختیم و قرار شد چند اعتبار تخصصی به فینالیست‌ها داده شود در حالی که این کار بسیار سخت و  پیچیده ای بود. ما چند شعار برای کشف شدن و دیده شدن داشتیم که شعار آخر یعنی «رسیدن» خیلی مهم تر است و همین اعتبار تخصصی که به برنده‌ها اختصاص می‌یابد خیلی مهم است چون به توسعه مهارت آنها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: من تمایل دارم پنج فینالیست برنامه در فصل بعد عضو گروه ما باشند در حالی که ممکن است یکی بخواهد آلبوم موسیقی بیرون بدهد و یکی دیگر بخواهد تمرین داشته باشد اما موقعیت کار برایشان فراهم است تا بتوانند بعد از دیده شدن مسیرشان را ادامه دهند چون اگر حواسمان به این مسیر نباشد ممکن است پایین بیفتند.

این مجری تلویزیون درباره تغییر ساختار برنامه در فصل جدید نیز عنوان کرد: این برنامه برای من با اختلاف، سخت ترین کار تمام عمرم بود و فکر نمی‌کردم با چنین پروژه ای مواجه شوم. این کار از لحظه پیش تولید در آستانه یک ساله شدن است. ما ضبط‌های طولانی داشتیم و میانگین ضبط‌ها امکان ندارد کمتر از ۱۵ ساعت باشد. مونتاژ برنامه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دقیقه است که باید به ۱۰۰ دقیقه تبدیل شود، حضور بچه‌هایی که از شهرستان می‌آیند و غیره که همه اینها کار را سخت می‌کرد. البته ین مطالب را از جهت مظلوم نمایی نمی‌گویم.

وی درباره بازه زمانی پخش فصل جدید بیان کرد: اگر شرایط فراهم باشد برای زمستان ۹۸ کار را آماده پخش می‌کنیم.

علیخانی در پاسخ به سوالی درباره پخش برنامه در دوشنبه‌ها که زمان پخش برنامه «نود» بود نیز گفت: من خودم طرفدار سرسخت برنامه «نود» هستم اما ما زمانی روی آنتن رفتیم که «نود» پخش نداشت.

وی در ادامه درباره حضورش در برنامه که آن را نسبت به بقیه برنامه‌های استعدادیابی متفاوت می‌کند، اظهار کرد: چند نکته درباره برنامه ما وجود دارد که برنامه را از باقی تلنت شوها جدا می‌کند. حضور میزبان در برنامه ما با بقیه برنامه‌های مشابه فرق دارد و من حسم این بود که کارم در برنامه به عنوان وکیل و مدعی العموم بچه هاست. در تلنت شو ریتم خیلی بالاست؛ اجرا رای و تمام. من حس کردم برای بچه ای که دسترسی به جایی ندارند حضور من و گفتگوهایم با آنها و داوران کمک کننده است.

این مجری یادآور شد: به هرحال ما چهار داور با سلایق مختلف داشتیم که هرکسی روی رای خود پافشاری می‌کرد و تماشاگران هم در مواقعی می‌خواستند نظرشان را تحمیل کنند. من باز هم می‌گویم دخالت در رای‌ها را قبول دارم  ولی خوب یا بدش بحث دیگری است.

علیخانی درباره تعامل با آموزش و پرورش نیز تصریح کرد: فکر می‌کنم گاهی دوستان ما را با آموزش و پروش اشتباه می‌گیرند در حالی که ما را باید به عنوان یک برنامه تلویزیونی دید. روزی که قرار شد این برنامه را بسازم همه رفقای دلسوزم گفتند در نمی‌آید، در تلویزیون نمی‌شود چنین برنامه ای ساخت. باید بگویم مردد هم شدم اما چیزی در درونم به من گفت که می‌شود.

وی ادامه داد: من از نسل دهه ۶۰ هستم. در دوران کودکی و نوجوانی ما چه کسی برایمان استعدادیابی می‌کرد. اوج چالشی که داشتیم قبل از کنکور بود. آن زمان به ما می‌گفتند اگر حفظیاتت خوب است برو رشته انسانی و اگر حل کردنی ات خوب است برو ریاضی. حتی اگر کودک رادیو خانه شان را خراب می‌کرد می‌گفتند حتما مهندس می‌شود. در مدارس هم اوج تحسین ما کارت‌های صدآفرین بود. اگر توانسته باشیم در این برنامه حسی را برانگیخته کنیم مه فکر می‌کنم این کار را کردیم، اتفاق مبارکی است. البته الان معضلات جدی درباره نگاه پدر و مادرها به استعدادها داریم که امیدوارم «عصر جدید» در این روند استعدادیابی تاثیر بگذارد.

وی در ادامه درباره کپی بودن برنامه نیز عنوان کرد: خارج از تعقل است که هر یک از ما دوباره چرخ را اختراع کنیم. ماجرای تلنت شو قدمت چند دهه ای دارد و بیش از ۷۰ کشور این تلنت شوها را برگزار می‌کنند. این مقایسه‌ها برای من خیلی عجیب بود چون اگر بخواهیم اینجوری نگاه کنیم اخبار و خبرگزاری هم کپی است. اینکه چقدر متناسب با فرهنگ خود کار می‌کنیم بحث دیگری است اما من اکنون درباره فرم و ساختار حرف می‌زنم. بنابراین این ماجرا که چقدر می‌توانیم برنامه را با فرهنگ خودمان منطبق کنیم خیلی برایم مهم بود. این برنامه را نمی‌شود با برنامه‌های استعدادیابی سال ۲۰۱۹ مقایسه کرد اما به نسبت اولین دوره‌هایی که هر یک از این کشورها برگزار کردند، خیلی بهتر بودیم.

علیخانی اضافه کرد: ما این برنامه‌ها را دیده ایم و فکر نمی‌کنم تلنت شویی در دنیا باشد که نقال و خراط در برنامه اش آورده باشد چون اینها مختص ماست و این از مهمترین نقدهایی بود که به ما شد. به نظرم فراتر از اثر این منتقدان می‌خواستند با تلویزیون طرف دعوا باشند مثلا می‌گفتند میز شما شبیه ایرانی‌ها نیست در حالی که من واقعا نمی‌دانم باید چه کنم که میزمان شبیه میزهای ایرانی باشد. در این مدت اجراهایی در تلویزیون دیده شد که تا الان دیده نشده بود و این خیلی اتفاق ویژه ای بود مثل بچه‌های خلاق پارکوکار که پیش از این گمنام بودند. همچنین گفتگوهایی با مهمانان ویژه داشتیم و اتفاقاتی با این ترتیب شکل گرفت که غنیمت بزرگی بود.

در ادامه بشیر حسینی یکی از داوران برنامه گفت: ما حتی ۱۰ جذابیت اول تلنت شوها را درآورده بودیم و دیدیم چهار جذابیت اول مثل مسایل جنسی و رقص را نمی‌توانیم اجرا کنیم. مورد دیگر حیوانات بود و دیگری ابزار ساز که البته همان ساز ابداعی هم با نگرانی ما در برنامه حضور یافت پس ما تا ۴۰ درصد نمی‌توانستیم از جذابیت بقیه تلنت شوها استفاده کنیم اما مهمتر از همه ایمان علیخانی بود که باعث شد این اتفاق شکل بگیرد.

وی یادآور شد: به نظرم سوال تقلیدی بودن برنامه یکی دو ماه اول ایجاد شده بود و بعد از آن بسیاری به این نتیجه رسیدند که کار تقلیدی اگر همسان سازی نشود فرهنگ ایرانی زود آن را پس می‌زند.

علیخانی در ادامه درباره بودجه برنامه عنوان کرد: من از شما خواهش می‌کنم دعا کنید به ما بودجه بدهند چون خیلی اوضاع ما خراب است. ما فینال را هم گرفته ایم و سفرهایی هم داشتیم اما الان یکی از بزرگترین معضلات ما مباحث مالی است. به نظرم کار ما از تولید سریال بسیار سخت تر است چون جلسات ارزیابی داریم که در آن ۱۱ نفر حضور دارند و خروجی آن جلسات است که نشان می‌دهد بیچاره می‌شویم یا نه!(می‌خندد) بچه‌ها از جایی هم به لحاظ دستمزد و هم انرژی بریده بودند اما اینکه اعلام شد برنامه ۷۰ درصد مخاطب دارد انرژی زیادی به ما پمپاژ کرد.

در ادامه بشیر حسینی درباره طنز «ناخونک» که آیتمی درباره «عصر جدید» داشت، یادآور شد: در حوزه جامعه شناسی می‌گویند مردم وقتی مساله ای برایشان مهم شود با آن شوخی می‌کنند. برای ما هم هرچقدر این شوخی‌ها با نقدهای مهمتری همراه بود ما هم با آن همراه می‌شدیم. من به پشت صحنه برنامه «ناخونک» هم رفتم و اتفاقا از طنز آن استقبال می‌کنم. اگر خود ما نقد درست اجتماعی نکنیم از بیرون می‌آیند و طومار ما را می‌پیچند. همین الان چند مجموعه دیگر می‌خواهند مثل برنامه ما تولید کنند که امیدوارم از مرز تقلید و ادا فراتر روند. خوشحالم که با ما شوخی شد با این حال خیلی از برنامه سازان مخصوصا طنزپردازان خوششان نمی‌آید با آنها شوخی شود.

علیخانی در ادامه درباره رده بندی سنی که ناگهان در وسط برنامه ظاهر می‌شد، توضیح داد: ما یک جاهایی درباره رده سنی خیلی سخت می‌گرفتیم و به سنین زیر ۱۶ سال هشدار می‌دادیم که برخی صحنه‌ها را نبینند در حالی که نوجوان امروز خیلی چیزها را می‌بینند و می‌دانند با این حال در این هشدارها بیشتر روی سخن مان با خانواده‌ها بود که اگر فرزندشان را می‌شناسند که اهل ماجراجویی است حواسشان به او باشد. می‌دانید اگر در این مورد بخواهیم خیلی محدودیت داشته باشیم و سخت گیری کنیم به عقب برمی گردیم اما باید شکل و قاعده پیدا کند و همه تکلیفشان را بدانند.

وی درباره این مساله که از رویکردهای «ماه عسل» در این برنامه استفاده می‌کند، عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند گریه از «ماه عسل» اختراع شده است و حتی اگر الان در استودیوی ما خاک بلند شود و اشک در چشم مخاطبان جمع شود، می‌گویند من اشک‌شان را درآورده ام. تلنت شو زیر مجموعه ساختار رئالیتی شو است و این ساختار با احساس سر و کار دارد. فرق ما با بقیه تلنت شوها این بود که پر از احساس بودیم؛ گاهی گریه مان می‌گرفت و گاهی هم شاد می‌شدیم. حتی چند اتفاق در برنامه افتاد مثل ماجرای کمک به سیل زده‌ها که بی نظیر بود و مردم بیش از ۷۰ میلیارد تومان به «عصر جدید» پول دادند و ۱۰ هزار محموله به این مناطق فرستاده شد.

اریا عظیمی نژاد نیز درباره تجربه خود از داوری این برنامه گفت: از مرحله دوم همه ما درگیر احوالات شرکت کننده‌ها شدیم. مرحله اول ابتدا به ساکن با آنها روبرو می‌شدیم و کارشان را می‌دیدیم ولی مرحله دوم با ویژگی‌های آنها هم آشنا می‌شدیم و این روی ما تاثیر می‌گذاشت. البته در مرحله اول مهارت بچه‌ها برایمان مهم بود اما جایگاه آنها هم اثر داشت. اگر «عصر جدید» این بعد را نداشت که با بچه‌ها زندگی کنیم برنامه ای لوس و بی مزه می‌شد. تلاش این بچه‌ها که سخت می‌کوشند و زندگی‌هایی که داشتند برای من کلاس درس بود. من بالای ۱۵۰ کار گروهی مثل فیلم و سریال انجام دادم اما این کار به همت علیخانی رخ داد و از حضور در آن خرسندم.

بشیر حسینی نیز در ادامه درباره تغییر رویکرد علیخانی از اجرا در «ماه عسل» و این برنامه گفت: احسان با «عصر جدید» از سلطان غم به غول چراغ جادو تغییر جایگاه داد که البته باید بگویم «عصر جدید» ۲ خیلی جدی تر برگزار می‌شود.

علیخانی در ادامه با جلب توجه رسانه‌ها به حمایت از عصر جدید بیان کرد: اتفاقاتی در عصرجدید رخ داد و آیتم‌هایی پخش شد که تصورم به عنوان برنامه ساز این است که کارهای مهمی بود من حدود ۲۰ سال است در تلویزیونم به نظرم ما خط قرمزهایی را درنوردیدیم که تصورش را در گذشته نداشتم. ممکن است من مثل بسیاری دیگر نقدهایی به ساختار و مدیریت تلویزیون داشته باشم اما بدون تردید شبکه سه و تلویزیون جز بحث‌های مالی که ما درباره اش گرفتاری داشتیم حمایتشان فوق العاده بود و از مدیران، پخش و حتی تامین برنامه شبکه سه تشکر می‌کنم‌

وی افزود: من آیتمی داشتم که فکر نمی‌کردم پخش شود ایا خاطرتان می‌اید که اجرایی شبیه دختران نینجا یا شرکت کنندگان پارکوکار در تلویزیون دیده باشید. با این حال در مواردی که چنین آیتم‌هایی داشتیم جمله جذابی گفته می‌شد که اگر ما پای این بچه‌های مملکت نایستیم کجا می‌خواهند بروند. این را هم بگویم که در این مدت یک بار یک نفر به من به عنوان سازنده زنگ نزد که بگوید بین این دو نفر مثلا فلانی رای بیاورد.

وی اضافه کرد: طرح این برنامه برای سال ۹۶ است و همان موقع با کریمان انداز و برانداز کردیم و گفتیم بعید است بتوانیم این برنامه را بتوانیم بسازیم. حالا هم حرفم این است که اگر موضوع استعدادیابی را حمایت نکنیم و مسیرها و میانبرهای این مدلی هم از بین برود دوباره به زمان قبل برمی‌گردیم. دوستی از من پرسید چطور فضا باز شد و من گفتم هم بحث گذر زمان است و هم جوان شدن مدیران.

وی اضافه کرد: ۱۰۳۸ نفر در قالب اجراهای گروهی و فردی نزدیک به ۲۰۰ اجرا به صحنه بردند.

امین حیایی داور مسابقه عصر جدید نیز در ادامه نشست درباره حضور خود در این برنامه اظهار کرد: این خواست خدا بود که من مقطعی که نمی‌خواستم کار سینمایی و تلویزیونی کنم به این برنامه بپیوندم. حتی بارها برای ساخت چندین برنامه استعدادیابی در شبکه‌های دیگر هم دعوت شدم که نقش مجری را بر عهده داشته باشم اما با توجه به این که در خودم توانایی اجرا نمی‌دیدم، همکاری را رد کردم. پیشنهادات خوبی هم داشتم اما قبول نکردم تا اینکه پیشنهاد برنامه عصرجدید به من شد برنامه‌ای که طراحی جذابی داشت و در همه حوزه‌ها استعدادیابی وجود داشت اما برنامه‌های دیگر در مقایسه با عصر جدید به گونه ای بودند که فقط یک هنر و یک استعداد یابی در آن مطرح بود به عنوان مثال استعداد یابی بازیگری. اما این برنامه تجربه خوبی برای من بود من که همیشه داوری می‌شدم نه کسی را داوری کرده بودم و نه قضاوت.

وی درباره حواشی داوری‌ها نیز اظهار کرد: جاهایی پیش می‌آمد که بدون سختگیری رای مثبت بدهم و مطرح می‌شد که چرا خرس مهربان شده ای اما دلیل داشتیم به هرحال عصر جدید در مرحله مقدماتی بود و ما در این مرحله فرصت به شرکت کنندگان می‌دادیم تا رشد آنها را ببینیم اما در مرحله دوم به سختگیری بیشتری رسیدیم و سعی کردیم این سختگیری را لحاظ کنیم.

علیخانی در بخشی دیگر از نشست گفت: من ماه عسلی ساختم که سه دوره اش با شخص دیگری اجرا شد و ما پشت در بودیم و هیچ گاه هم برای کار با مدیری، در این باره حرف نزدم من فکر می‌کنم این برنامه‌ها برای مردم است.

وی ادامه داد: من هنوز پی قهرمانم. در ماه عسل این قهرمانان قصه خود را بیان می‌کردند و حالا  اینجا مسیر قهرمانی است چون فکر می‌کنم جامعه الان به نشاط و امید نیاز دارد خیلی خوشحالم برخی از بچه‌ها می‌گویند که قرار بوده مهاجرت کنند و منصرف شده اند الان تنها دارایی ما امید است.

علیخانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره انتقاد حسین علیزاده از بکارگیری نوجوانان در برنامه یادآور شد: ایشان احتمالا درباره خانواده‌ها جمله ای گفته اند چون من عاشق علیزاده هستم و هرچه بگویند روی چشم ما جا دارد.

وی همچنین درباره انتقاد به اینکه برخی مطرح کردند در گینس ثبت رکورد کرده‌اند، توضیح داد: کسی در برنامه ما رکورد گینس را ثبت نکرده است و تنها رکورد زده است.

وی افزود: ما یک تعهد اخلاقی و حرفه ای گرفتیم که در طول مدتی که برنامه ساخته و پخش می‌شود حاشیه نداشته باشند اما من نمی‌توانم گارانتی بدهم که یک نفر تا سال دیگر خطا نمی‌کند به هر حال ممکن است. یک سال دیگر طرف یک دعوایی در خیابان می‌کند و بعد بگویند شرکت کننده عصر جدید بود.

تهیه کننده عصر جدید هم در بخش دیگر به حضور زنان در برنامه اشاره و بیان کرد: از پنج فینالیست ما دو نفر خانم هستند گروه نینجا و خانم عبادی و برای من جالب بود که بازیگر خانمی استوری گذاشته بود که عصر جدید برای اقایان است چون در این برنامه زنان نمی‌توانند اواز بخوانند احتمالا او از دانمارک امده است. از طرف دیگر ما ماموریت‌های مشخص و محدودی در تلویزیون داریم و باز برخی می‌گویند چرا ساز را نشان نمی‌دهید و نمی‌دانند که این اندازه از تصمیم گیری درباره نمایش ساز ربطی به تلویزیون ندارد.

علیخانی در بخش دیگر درباره تغییر داوران نیز گفت: داوران ما همه شان حرفه ای بودند.   نحوه قرارداد بستن با این افراد به نظرم بسیار دلی بود. ما الان باری را با خود می‌بریم که هنوز تمام نشده است و باید دید اصلا خودم هستم یا خیر. الان به نظرم موعد تصمیم گیری در این زمینه نیست.

وی در پایان گفت:برنامه ما شب عید غدیر از ۹ و ربع تا یک شب روی آنتن می‌رود که پنج فینالیست حضور دارند و در آن فقط مردم رای می‌دهند و سه روز بعد یعنی پنجشنبه پنج ساعت برنامه زنده داریم که البته نگرانی‌هایی هم برای آن داریم ما ۲۵ دوربین داریم و خیلی نگرانم که ریتم افت کند. قرار ما این است که در برنامه زنده هم رای‌ها ادامه داشته باشد و یکم شهریور نفر اول تا پنجم را اعلام می‌کنیم.

  • منبع خبر : مهرنیوز