فعلا تصمیمی برای خروج از ان پی تی نداریم
فعلا تصمیمی برای خروج از ان پی تی نداریم
سخنگوی وزارت خارجه از سفر وزیر خارجه کشورمان به قزاقستان خبر داد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد سید عباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: محمد جواد ظریف روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در قزاقستان خواهد بود.
وی ادامه داد: ظریف در این سفر با مقامات قزاقستان دیدار و دریک اندیشکده نیز سخنرانی می‌کند.”فعلا تصمیمی برای خروج از ان پی تی نداریم”
وی در بخشی دیگر از صحبت های خود  به ارایه توضیحاتی در مورد گام چهارم پرداخت و  گفت: درِ دیپلماسی همچنان باز است . البته ما امیدی به کسی و برخی از وعده های داده شده نبسته‌ایم  و بر اساس منافع ملی خودمان عمل می‌کنیم.
موسوی همچنین تاکید کرد: ما منافع ایران را فدای برخی از پیشنهادات غیر عملی نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: سازوکار اینستکس تقریبا آماده  شده است ولی هنوز  آن طور که مدنظر ما بوده است عملیاتی نشده است .

وی ادامه داد : اخیرا مسئولان دو شرکت متناظر ایرانی و اروپایی اینستکس بار دیگر با هم رایزنی کردند.
موسوی تاکید کرد : نظام جمهوری اسلامی ایران ، فعلا تصمیمی برای خروج  از NPT  ندارد .

برای اینکه بیشتر بدانیم که ایران چرا این راهکار را در صورت نقض عهد آمریکایی ها برگزیده است، اول باید پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که به صورت مخفف «ان پی تی» خوانده می شود را تشریح کنیم. پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، معاهده عدم اشاعه هسته‌ای، یا ان‌پی‌تی که به انگلیسی Non-Proliferation Treaty)) خوانده می شود، در دوران جنگ سرد (۱۹۶۸ میلادی ۱۳۴۷شمسی) به صورت محدود بین چند کشور جهان منعقد شد. این پیمان کشورهای جهان را به دو طبقه برخوردار (کشورهای دارای سلاح هسته‌ای) و غیربرخوردار (کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای) تقسیم می‌کند.

طبق تعریف کشورهای برخوردار، شامل کشورهایی هستند که تا پیش از اول ژانویه ۱۹۶۷ (میلادی) برابر با ۱۱ دی ۱۳۴۷ سلاح هسته‌ای یا دیگر وسایل منفجره هسته‌ای را تولید و منفجر کرده باشند، طبق این تعریف (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا (اعضای دائمی شورای امنیت) به طور رسمی دارای سلاح هسته‌ای شدند.

  • منبع خبر : ایسنا