به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد صبح امروز یک فروند فوکر ۱۰۰ به خط پروازی شرکت هواپیمای ایران ایر (هما) اضافه شد.
محمود نادری مدیر آشیانه شماره ۳ هما در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات ورود یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ به ناوگان ایران ایر گفت: این هواپیما جزء هواپیماهای زمین گیر ایران ایر بود و به دلیل نبود ارابه فرود و موتور به مدت ۲٫۵ سال در آشیانه هما زمینگیر مانده بود.
وی افزود: پس از تامین قطعات از منابع مختلف و خرید ارابه فرود و موتور و تعمیر برخی از قطعات مورد نیاز توسط مهندسین داخلی این هواپیما به خط پروازی برگشت.
مدیر آشیانه هما با بیان اینکه دو ارابه فرود برای این هواپیما تهیه شد گفت: یک ارابه فرود را اورهال کردیم و یک ارابه فرود دیگر توسط یکی از شرکتهای هواپیمایی خریداری شد.
نادری با بیان اینکه در حال حاضر تستهای پروازی فوکر ۱۰۰ هم انجام اشده است گفت: پروسه اورهال هواپیمای فوکر ۱۰۰ چیزی حدود چهار ماه زمان برد و در حال حاضر این هواپیما تستهای پروازی را انجام داده است و منتظر دریافت مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای ورود به خط پروازی است.
نادری ادامه داد: با ورود این فوکر ۱۰۰ ، تعداد فوکرهای ناوگان هما به دو فروند رسید.
مدیر آشیانه هما درباره اینکه کارخانه سازنده فوکر از سال ۲۰۱۳ ضمانت این هواپیماها را قطع کرده است گفت: فوکرها در ایران استانداردهای بین المللی را دارند و سازمان هواپیمایی کشوری بنا بر استانداردهای بینالمللی مجوز پرواز به فوکرها داده است.
وی تاکید کرد: قابلیت پرواز این فوکرها پنج ساعت است و اجازه فرود در فرودگاههای خارجی را دارند چرا که تاییدیه ایمنی برای این فوکرها از سوی سازمان هواپیمایی صادر شده است.
نادری درباره اینکه آیا هواپیمای زمینگیر دیگری هم در دست تعمیر است تا وارد ناوگان هما شود گفت: برای انجام اعمال حج دو فروند ایرباس زمینگیر وارد ناوگان خواهند شد و توانستهایم تعمیر و تامین قطعات این دو ایرباس را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه فوکر ۱۰۰ اورهال شده ۲۵ سال عمر دارد ادامه داد: قابلیت پرواز هواپیما به عمر قطعات آن بستگی دارد و تا زمانی که قطعات نیاز به تعویض نداشته باشند امکان پرواز برای آن هواپیما وجود دارد.
نادر تاکید کرد: موضوع مهم تامین ایمنی هواپیماها است و حفظ ایمنی در اولویت اول ما قرار دارد از سوی دیگر افزایش تعداد ناوگان میتواند به مسائل اقتصادی ایرلاین کمک کند.
مدیر آشیانه هما با بیان اینکه تمام مراحل اورهال هواپیماها در ایران ایر (هما) توسط مهندسان داخلی انجام میشود گفت: با توجه به توان داخلی برای تعمیر و اورهال هواپیماها هزینههای ارزی بسیار کاهش پیدا کرده است و دیگر نیازی برای اورهال هواپیما در خارج از کشور و تعمیر قطعات توسط مهندسان خارجی نداریم.
وی افزود: ایران ایر اورهال و تعمیر هواپیماهای سایر شرکتهای هواپیماهای داخلی از جمله ایران ایر تور، تابان و قشم ایر را انجام میدهد.
وی در پاسخ به میزان دپوی قطعات هواپیما در ایران ایر با توجه به ورود پنج میلیون یورو قطعه در آخرین محموله هواپیماهای ایتیآر به ناوگان این شرکت هواپیمایی گفت: خوشبختانه دپوی مناسبی از قطعات هواپیما در ایران وجود دارد و هر زمان که هواپیمایی با نیاز تعویض قطعه مواجه شود، دپوی قطعات ایران ایر این آمادگی را دارد که به سرعت نسبت به تعویض آن قطعه اقدام کند.
وی همچنین درباره زمینگیر شدن هواپیمای ایتیآر جدید اظهار دارشت: ایتیآرهای جدید زمینگیر نشدند خواب آنها در آشیانه هما به این دلیل است که منتظر صدور مدارک قطعه از سوی سازمان هواپیمایی هستند.
- منبع خبر : ایران آنلاین