فیلم‌های اکران‌ نشده فجر ۳۷
فیلم‌های اکران‌ نشده فجر ۳۷
از میان ۳۰ فیلم دو بخش اصلی «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، ۱۲ فیلم هنوز اکران عمومی نشده‌اند که از میان آن‌ها تنها یک فیلم در وضعیت «بلاتکلیف» قرار دارد.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد اصل بحث، برای امروز و دیروز نیست؛ روایتی از چند سال سینمای ایران است. اینکه توازنی بین چرخه تولید و ظرفیت اکران سینماها وجود ندارد؛ سینماگران در هر جلسه و نشستی این دغدغه را مطرح می‌کنند، به تبادل آرا می‌پردازند و سعی می‌کنند راه حلی برایش پیدا کنند. حتی گاه معترضان به این شرایط فریاد می‌زنند اما گویا داستان حالاحالاها سر دراز دارد؛ این را می‌شود از اوضاع این روزهای سینما هم فهمید!”فیلم‌های اکران‌ نشده فجر ۳۷”

فیلمنامه‌هایی که ابتدا از چند فیلتر رد می‌شوند، سینماگرانی که با سختی سرمایه‌گذار پیدا می‌کنند، آن را می‌سازند اما حاصل کارشان در نهایت تبدیل به فیلم‌هایی می‌شود که بعد از نمایش یکی دو هفته‌ای، آن هم در یک بازه زمانی و فصل مرده به ناگاه از چرخه اکران کنار می‌روند و با وجود گلایه‌های ضمنی صاحبانشان در چند رسانه و البته بی‌توجهی مدیران، پرونده‌شان با زیان مالی مختومه می‌شود.

این اما تازه روی خوش ماجرا است! در این بین هستند آثاری که تولید می‌شوند تا فقط در کشو بمانند، خاک بخورند و هیچ‌وقت فرصت رونمایی پیدا نکنند! هرچقدر هم صاحبانشان اینجا و آنجا بنشینند و از بی‌عدالتی‌هایی که در حقشان روا می‌شود، بگویند، کاری از پیش نمی‌رود. دیگر اثرشان، یک فیلم «هرگز متولد نشده» یا یک فیلم «مُرده» لقب می‌گیرد که کم کم خودشان هم باورشان می‌شود تاریخ انقضای آن به پایان رسیده و حرفش بیات شده است.

با همین رویکرد تحلیل و بررسی سهم فیلم‌های رونمایی شده در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر با ترکیب اکران سینماها در سال ۹۸ حاوی نکات جالبی است. در حالی که کمتر از دو ماه دیگر به برگزاری جشنواره سی‌وهشتم زمان باقی است و در بهترین حالت در دو نوبت دیگر شاهد تغییر عمده ترکیب اکران سینماها خواهیم بود، از مجموع ۳۰ فیلم بخش مسابقه ملی و نگاه نو جشنواره گذشته فجر هنوز ۱۲ فیلم فرصت اکران پیدا نکرده‌اند!

بماند که فیلم‌های اکران شده هم به جز چند مورد خاص، وضعیت خوبی در اکران نداشته‌اند و به گواه سینماگران و سینماداران یکی از دلایل آن، همزمانی اکران چند فیلم پرفروش به ویژه در اکران نوروز بود که این امر باعث شد همان‌ها هم نتوانند فروش زیادی را تجربه کنند؛ که این موضوعی دیگر است.

با همه نابسامانی‌های اکران اما نباید از تلاش برخی صاحبان فیلم و در عین حال از انفعال برخی دیگر از آن‌ها برای رساندن آثارشان به چرخه اکران چشم‌پوشی کرد.

۱۲ فیلم اکران‌نشده فجر ۳۷ شامل فیلم‌های سینمایی «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی، «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی‌میرزایی، «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد، «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی، «خون خدا» ساخته مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، «طلا» به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی، «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان، «دیدن این فیلم جرم است» ساخته رضا زهتابچیان، «حمال طلا» ساخته تورج اصلانی، «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی، «سونامی» ساخته میلاد صدرعاملی و «یلدا» ساخته مسعود بخشی می‌شود. در میان این فیلم‌ها آثاری دیده می‌شود که گویا صاحبان آن‌ها بعد از بسته شدن پرونده سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، آن‌ها هم پرونده فیلم خود را بسته و به کناری نهاده‌اند!

  • منبع خبر : مهر