فیلم‌های فجر به روایتی دیگر
فیلم‌های فجر به روایتی دیگر
پشت دوربین فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر فهرستی از اسامی را می‌بینیم که برخی چندین بار روی سنِ همین رویداد، سیمرغ‌های بلورین و زرین را به نام خود کرده‌اند تا افرادی که شاید برای نخستین بار است فیلمی با حضور آنها به عنوان عوامل ساخت آن اثر روی پرده جشنواره می‌رود.

پشت دوربین فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر فهرستی از اسامی را می‌بینیم که برخی چندین بار روی سنِ همین رویداد، سیمرغ‌های بلورین و زرین را به نام خود کرده‌اند تا افرادی که شاید برای نخستین بار است فیلمی با حضور آنها به عنوان عوامل ساخت آن اثر روی پرده جشنواره می‌رود.

به گزارش صبح اقتصاد، در جشنواره فیلم فجر، آثار در حدود۲۰ شاخه هنری و حرفه‌ای بررسی و توسط هیئت داوران امتیازدهی می‌شوند و سیمرغ‌های زرین، بلورین و جایزه ویژه و دیپلم و لوح به آنها تعلق می‌گیرد از سیمرغ بلورین بهترین فیلم و کارگردانی تا بازیگران، موسیقی، طراحی صحنه و صدا و فیلمبرداری.

در این گزارش بنا داریم تا به رکوردداران و سابقه‌داران دریافت جایزه عوامل پشت دوربین‌ در ۶بخش فیلمبرداری، تدوین، صدابرداری، طراحی صحنه، چهره‌پردازی و موسیقی هر یک از فیلم‌های چهلمین جشنواره فجر در این رویداد سینمایی بپردازیم.

 

فیلم «برف آخر»

این فیلم به کارگردانی امیرحسین عسگری و نویسندگی امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید حسن حسینی و تهیه‌کنندگی حسن مصطفوی ساخته شده است.

مدیر فیلمبرداری این اثر را آرمان فیاض، صدابردار امیر حاتمی، طراح صحنه و لباس علی نصیری‌نیا، طراحی گریم امید گلزاده و تدوین اسماعیل علیزاده و موسیقی: مسعود سخاوت دوست بر عهده داشتند که از میان این عوامل اسماعیل علیزاده با تدوین فیلم «شنای‌پروانه» در جشنواره سی‌وهشتم ، سیمرغ این بخش را به نام خود کرد.

همچنین مسعود سخاوت‌دوست که پیش از این چهاربار در جشنواره فیلم فجر نامزددریافت جایزه شده است، موسیقی سه فیلم دیگر «بدون قرار قبلی»، «ضد» و «موقعیت مهدی» را برعهده داشته و به این ترتیب نامش در چهار فیلم در این دوره جشنواره دیده می‌شود.

روایتی از پشت دوربین فیلم‌های فجر

 

فیلم «درب»

این اثر به کارگردانی و نویسندگی هادی محقق، تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق تولید شده است.

مدیر فیلمبرداری این فیلم را منصور عبدرضائی، مدیر صدابرداری و عکاس امیرمهدی نوری، تدوین فرشاد عباسی، طراح صحنه، لباس و مدیرتولید عیسی خیبرمنش برعهده داشتند که هیچ‌یک از این اسامی پیش از این سابقه دریافت جایزه از جشنواره فجر را در کارنامه خود نداشته‌اند.

روایتی از پشت دوربین فیلم‌های فجر

 

فیلم «دسته دختران»

این فیلم ساخته منیر قیدی، تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری و فیلمنامه: منیر قیدی، میلاد اکبرنژاد، ابراهیم امینی و بازنویسی ساناز بیان روی پرده جشنواره فیلم فجر خواهد رفت.

مدیر فیلمبرداری این اثر را سامان لطفیان، تدوین حمید نجفی‌راد، موسیقی ستار اورکی، طراح صحنه و لباس محمدرضا شجاعی، طراح چهره‌پردازی عباس عباسی و صدابرداری مهدی ابراهیم‌زاده برعهده داشتند که از میان آنان ستار اورکی تا کنون سه بار نامزد دریافت سیمرغ شده است، محمدرضا شجاعی با طراحی لباس فیلم «ایستاده در غبار» در سی‌وچهارمین جشنواره فجر سیمرغ این بخش را دریافت کرد، عباس عباسی نیز با چهره‌پردازی دو فیلم «چهارراه استانبول» و «۲۳ نفر» دوبار نامزد دریافت جایزه شده است.

حمید نجفی‌راد علاوه بر تدوین این اثر، در فیلم «علفزار» نیز تدوینگر بوده و امسال با دو فیلم در جشنواره حضور پیدا کرده است. علاوه بر او، ستار اورکی نیز ساخت موسیقی «خائن‌کشی» را برعهده داشته. همچنین محمدرضا شجاعی طراح صحنه ‌و لباس فیلم «ضد» نیز بوده، عباس عباسی در فیلم‌های «شهرک» و «ملاقات خصوصی» نیز چهره‌پردازی را برعهده داشته و مهدی ابراهیم‌زاده صدابردار «ملاقات خصوصی» بوده است و هر یک از این هنرمندان با داشتن بیش از یک فیلم در جشنواره شانس خود را برای دریافت جایزه بالا برده‌ برده‌اند.

روایتی از پشت دوربین فیلم‌های فجر

 

فیلم «شادروان»

این اثر به کارگردانی و نویسندگی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران آماده نمایش در چهلمین جشنواره فجر شده است.

مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، تدوین: عماد خدابخش، طراح صحنه: بهزاد جعفری طادی، طراح گریم: امید گلزاده، صدابردار: بابک اردلان و موسیقی این فیلم را بهزاد عبدی برعهده داشتند.

از این میان عماد خدابخش با تدوین فیلم «بی‌همه‌چیز» از سی‌ونهمین دوره این جشنواره ، سیمرغ این بخش را دریافت کرد، بهزاد جعفری طادی جایزه بهترین طراحی صحنه را برای فیلم «ماجرای نیم‌روز» از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به نام خود زد، بهزاد عبدی نیز با سه دوره نامزدی و دو دوره دریافت جایزه برای فیلم‌های «آل» و «ملک سلیمان» در جشنواره بیست‌وهشتم و «مزار شریف» در جشنواره سی‌وسوم از رکوردداران دریافت جایزه از این رویداد هستند.

امید گلزاده در این دوره جشنواره در فیلم «برف آخر» نیز طراحی گریم بوده و علاوه بر او، بابک اردلان نیز صدابرداری فیلم‌های «بی‌مادر» و «لایه‌های دروغ» را نیز برعهده داشته است. همچنین بهزاد عبدی موسیقی فیلم «علفزار» را نیز ساخته و همین نکته شاید شانس آنها را در دریافت جایزه بیشتر کند.

روایتی از پشت دوربین فیلم‌های فجر

 

فیلم «ضد»

سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، نویسندگی حسین تراب‌ نژاد و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی در چهلمین جشنواره فجر نمایش خواهد داشت.

مدیر فیلمبرداری این فیلم را هاشم مرادی، چهره‌پرداز: مرتضی کهزادی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، مدیر صدابرداری: علی عدالت‌ دوست، تدوین: مهدی سعدی و موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست برعهده داشتند.

مسعود سخاوت‌دوست تاکنون چهاربار در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه شده، محمدرضا شجاعی همانطور که پیش از این اشاره شد، در جشنواره سی‌وچهارم نیز سیمرغ بهترین طراحی صحنه را به نام خود کرد.

از میان آنان مهدی سعدی تدوین فیلم «بی‌رویا» را نیز برعهده داشته، مسعود سخاوت‌دوست موسیقی سه فیلم دیگر «بدون قرار قبلی»، «برف آخر» و «موقعیت مهدی» را برعهده داشته و محمدرضا شجاعی با دو فیلم در این دوره جشنواره حضور پیدا کرده‌اند.

روایتی از پشت دوربین فیلم‌های فجر

 

فیلم «علف‌زار»

فیلم «علفزار» به کارگردانی و نویسندگی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام‌رادان ساخته شده است.

مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، چهره‌پرداز: مونا جعفری، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، تدوین: حمید نجفی‌راد، صدابردار: منصور شهبازی، موسیقی: بهزاد عبدی از جمله عوامل تولید این فیلم هستند.

از میان عوامل پشت دوربین این فیلم، همانطور که پیش از این اشاره شد، بهزاد عبدی سه دوره نامزد و دو دوره سیمرغ بلورین بخش موسیقی را به نام خود کرد و در این دوره جشنواره نیز با دو فیلم حضور دارد.

هادی بهروز مدیرفیلمبرداری «مردبازنده» نیز بوده، حمید نجفی‌راد تدوینگری «دسته دختران» را نیز بر عهده داشته، منصور شهبازی صدابرداری فیلم «۲۸۸۸» را نیز در این دوره جشنواره انجام داده است و بهزاد عبدی با ساخت موسیقی سه فیلم در این دوره جشنواره حضور دارد.

 

فیلم «نمور»

فیلم سینمایی «نمور» به کارگردانی داوود بیدل، فیلمنامه نوشین معراجی و تهیه‌کنندگی یاسر جعفری برای نمایش در این دوره جشنواره آماده شده است.

مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل‌بیگی، چهره‌پرداز: امید گلزاده، طراح صحنه: امین جهانی، تدوین: محمدحسام لواف‌زاده، صدابردار: امین عاشوری، موسیقی: حامد حبیب‌زاده از عوامل ساخت این فیلم بوده‌اند که هیچ یک پیش از این جوایزی از جشنواره فجر دریافت نکرده‌اند اما مهدی ایل‌بیگی با دو فیلمبرداری دو اثر، امید گلزاده با چهره‌پردازی چهار اثر در این جشنواره حضور دارند.

روایتی از پشت دوربین فیلم‌های فجر

 

فیلم «مرد بازنده»

فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، فیلمنامه حسین حسنی، ابراهیم امینی، محمد حسین مهدویان و تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی ساخته شده است.

مدیر فیلمبرداری این اثر هادی بهروز، چهره‌پرداز: شهرام خلج، طراح صحنه: بابک کریمی، تدوین: سجاد پهلوان‌زاده، صدابردار: هادی ساعدمحکم و موسیقی را حبیب خزایی‌فر بر عهده داشته‌اند.

از میان عوامل تولید این اثر شهرام خلج که پیش از این نیز سابقه همکاری با مهدویان را داشته است، در سه دوره سی‌وچهارم، سی‌وهفتم و سی‌وهشتم جشنواره فجر نامزد دریافت جایزه بخش چهره‌پردازی شد.

هادی بهروز به عنوان مدیر فیلمبرداری همانطور که پیش از این اشاره شد با دو فیلم، شهرام خلج با چهره‌پردازی دو اثر در چهلمین جشنواره فجر حضور دارند.

روایتی از پشت دوربین فیلم‌های فجر

 

 فیلم «ملاقات خصوصی»

سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان که فیلم‌نامه‌ آن را امید شمس. علی سرآهنگ و بهمن ارک نوشته‌اند، امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر روی پرده خواهد رفت.

از عوامل پشت صحنه این مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، چهره‌پرداز: عباس عباسی، طراح صحنه: امیرحسین قدسی، صدابردار: مهدی ابراهیم‌زاده و موسیقی را بامداد افشار برعهده داشته‌اند.

بامداد افشار که ساخت موسیقی این اثر را انجام داده در جشنواره سی‌وهشتم فجر سیمرغ بلورین این بخش را برای فیلم «پوست» به دست آورد و عباس عباسی نیز برای چهره‌پردازی دو فیلم «چهارراه استانبول» و «۲۳نفر» کاندید دریافت جایزه شد.

عباس عباسی در این دوره جشنواره با چهره‌پردازی سه اثر، مهدی ابراهیم‌زاده با صدابرداری دو فیلم، و بامداد افشار با ساخت موسیقی سه فیلم از میان آثار سودای سیمرغ در این دوره جشنواره فجر حضور دارند.

روایتی از پشت دوربین فیلم‌های فجر

 

فیلم «خائن‌کشی»

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که شب گذشته مسعود کیمیایی با اعلام پیامی از حضور خود در جشنواره فیلم فجر و رقابت در این رویداد سینمایی به عنوان نویسنده و کارگردان انصراف داد.

مدیر فیلمبرداری این اثر را مسعود سلامی، چهره‌پردازی محسن دارسنج، طراح صحنه سهیل دانش‌اشراقی، تدوین سپیده عبدالوهاب، صدابردار اسحاق خانزادی، موسیقی ستار اورکی بر عهده داشتند.

محسن دارسنج که چهره‌پردازی این اثر را برعهده داشته در جشنواره سی‌ودوم و سی‌وسوم نامزد دریافت جایزه در این بخش بوده است، در جشنواره سی‌ونهم نیز سهیل دانش اشراقی جایزه بهترین طراحی صحنه را به نام خود کرد، سپیده عبدالوهاب نیز دو بار سیمرغ بهترین تدوین را پیش از این از جشنواره فیلم فجر گرفته است و ستار اورکی در جشنواره فیلم فجر دوبار نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی فیلم شده است.

مسعود سلامی در این دوره جشنواره سه فیلم‌ سینمایی به عنوان فیلمبردار، سهیل دانش‌اشراقی نیز با دو فیلم در مقام طراح صحنه، ستار اورکی نیز با دو فیلم در جشنواره چهلم فیلم فجر حضور خواهد داشت.

روایتی از پشت دوربین فیلم‌های فجر

 

در گزارش‌های بعدی آمار رکوردداران دیگر فیلم‌های چهلمین جشنواره فجر منتشر می شود.