قاسمی:هیچ برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در نظر گرفته نشده است
قاسمی:هیچ برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در نظر گرفته نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اعلام کرد:محمدجواد ظریف در نخستین روزهای هفته پیش رو ،برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند . بهرام قاسمی با بیان اینکه محمدجواد ظریف بیش از ۱۰ روز در نیویورک خواهد بود و در جریان این سفر، برنامه‌های متعدد و فشرده‌ای برای وی جهت رایزنی‌های […]

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اعلام کرد:محمدجواد ظریف در نخستین روزهای هفته پیش رو ،برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند .

بهرام قاسمی با بیان اینکه محمدجواد ظریف بیش از ۱۰ روز در نیویورک خواهد بود و در جریان این سفر، برنامه‌های متعدد و فشرده‌ای برای وی جهت رایزنی‌های دیپلماتیک تدارک دیده شده است، خاطرنشان کرد: در بخشی از این سفر که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به نیویورک است؛ وزیر امور خارجه،آقای روحانی را در ملاقات‌ها و دیدارهایی که برای ایشان ترتیب داده شده است ، همراهی می‌کند و بعد از آن، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آقای ظریف با تعداد قابل توجهی از همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان،با بیان اینکه هیأتی عالیرتبه از وزارت امور خارجه،آقای ظریف را در جریان این سفر همراهی می‌کند،گفت: وزیر امور خارجه در این سفر با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای همسایه،آسیایی و اروپایی از جمله وزرای خارجه برخی از کشورهای عضو ۱+۵ و همچنین خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اروپا در ارتباط با موضوعات دو جانبه،منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین برجام رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد .

وی همچنین با بیان این که آقای ظریف در این سفر با تعدادی از نخبگان و همچنین اصحاب رسانه‌های معتبر آمریکایی، دیدار و گفت‌وگو می‌کند و در جمع آنها به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد پرداخت،خاطرنشان کرد:احتمالا آقای ظریف در برخی از اندیشکده‌های مطرح آمریکایی نیز سخنرانی می‌کند که البته جزئیات آن در حال برنامه‌ریزی است .

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ظریف در جریان این سفر دیداری با تیلرسون همتای آمریکایی خود خواهد داشت و در این ارتباط از سوی دولت واشنگتن در خواستی مطرح شده است یا نه ؟ تأکید کرد: هیچ برنامه‌ای برای انجام چنین دیداری در نظر گرفته نشده است و تا آنجا که اطلاع دارم چنین در خواستی نیز مطرح نشده است .

به گزارش ایسنا، براساس برخی از اخبار اعلام شده،احتمالا تیم وزارت خارجه متشکل از آقایان سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همچنین تعدادی از کارشناسان ارشد دستگاه دیپلماسی، زودتر از محمد جواد ظریف راهی نیویورک می‌شوند و وزیر امور خارجه به همراه رئیس جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر می‌کند .

پیش از این مباحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه احتمالا نشست وزرای خارجه ۱+۵  و ایران همچون سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود ولی به نظر می‌رسد که برگزاری چنین نشستی برای سال جاری تاکنون قطعی نشده است و براساس برخی از گمانه زنی‌ها اگر نشست فوق برگزار نشود ، این احتمال می‌تواند وجود داشته باشد که نشست کمیسیون برجام در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و  ۵+۱  برگزار شود.