قبض آب و برق افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی رایگان است/ راه‌اندازی تابلو تجدیدپذیرها در بورس
قبض آب و برق افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی رایگان است/ راه‌اندازی تابلو تجدیدپذیرها در بورس
وزیر نیرو با اشاره به آئین‌نامه تعرفه‌های آب و برق سال ۱۴۰۲ گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگوی مصرف، هزینه‌های آب و برق‌شان به صورت کاملاً رایگان محاسبه خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به آئین‌نامه تعرفه‌های آب و برق سال ۱۴۰۲ گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگوی مصرف، هزینه‌های آب و برق‌شان به صورت کاملاً رایگان محاسبه خواهد شد.

به گزارش صبح اقتصاد، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه بیوگاز واحدهای ۵ و ۶ تصفیه‌خانه جنوب تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آئین‌نامه تقریباً همان آئین‌نامه سال ۱۴۰۱ است، منتها با یک تفاوت اساسی و آن این که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگو هزینه‌های آب و برقشان به صورت کاملاً رایگان محاسبه خواهد شد، اظهار کرد: این در سال گذشته در صورت رعایت الگوی کم‌مصرف بود که معادل ۵۰ درصد الگوی شرایط عادی است.

مصارف بالای الگو به صورت غیریارانه‌ای و پلکانی محاسبه می‌شود

وی تأکید کرد: همچنین طبق آئین‌نامه مکلف هستیم مصارف بالای الگو را به صورت غیریارانه‌ای و پلکانی محاسبه کنیم و این امر در آئین‌نامه امسال هم پیش‌بینی شده است که درباره جزئیات آن به‌زودی صحبت خواهیم کرد.

وزیر نیرو درباره مذاکرات اخیر وزیر امور خارجه با دولت افغانستان درخصوص دریافت حقابه هیرمند نیز تاکید کرد: همان‌گونه که وزیر امورخارجه گفتند ما به هیچ وجه از حق مسلم خود در معاهده سال ۱۳۵۱ با کشور افغانستان کوتاه نخواهیم آمد، حقابه هیرمند حق قانونی ما است و در این رابطه پیگیر هستیم. طرف افغان در دو سال اخیر در گفتار اعلام کرده است این حق را به رسمیت می‌شناسد، ما از آن‌ها می‌خواستم که در عمل نیز این را اثبات کنند.

محرابیان با بیان اینکه برای رفع ناترازی برق در کشور باید در بخش توسعه و مدیریت مصرف کارهای زیادی را انجام دهیم، اظهار کرد: در تابستان ۱۴۰۱ شاهد اجرای برخی اقدامات در این زمینه بودیم و خوشبختانه طرح‌های توسعه صنعت نیروگاهی نیز به خوبی پیش می‌رود.

وی با بیان این که این طرح‌ها متعدد و شامل نیروگاه‌های حرارتی، برقابی و به ویژه تجدیدپذیر است، افزود: با توجه به پتانسیل‌های کشور، محدودیت منبع آبی و رعایت حقوق محیط زیست ضروری است در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیشتر تلاش کنیم و بتوانیم شاهد توسعه صنعت نیروگاهی در این بخش باشیم.

وزیر نیرو یادآور شد: یک نوع از نیروگاه‌هایی که در دنیا به شدت مورد توجه است، نیروگاه‌های بیوگاز است که در آن تولید انرژی برق از طریق عملیات شیمیایی و استحصال  گاز اتان حاصل از فاضلاب و یا زباله صورت می‌پذیرد.

وی افزود: کشور ما در گذشته چند طرح را در این زمینه و در شهرهایی چون تهران، اصفهان و شیراز به بهره‌برداری رسانده است و امروز نیز یک نیروگاه بزرگ با ظرفیت تولید ۲.۴ مگاوات برق به بهره‌برداری رسید که این حجم تولید می‌تواند تقریباً برق مورد نیاز یک شهر ۲۰ تا ۳۰ هزار نفری را تأمین کند.

محرابیان ویژگی نیروگاه‌های بیوگاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیشگیری از تخریب محیط زیست یکی از مهم‌ترین ویژگی های این نوع نیروگاه‌ها است، علاوه بر این که تولید برق این نیروگاه‌ها بسیار اقتصادی بوده و دیگر نیازمند سوخت فسیلی و یا آب نیست.

وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می‌کند و بالاترین نرخ خرید برق ما مربوط به نیروگاه‌های بیوگاز است، ما نرخ‌های متعددی در بخش خرید برق داریم که بالاترین نرخ مربوط به نیروگاه ای بیوگازی است.

برنامه‌ها و اقدامات توسعه برق تجدیدپذیر

محرابیان گفت: مهم‌ترین برنامه‌ای که برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر داریم این است که برق آن‌ها با نرخ‌های اقتصادی و رقابتی قابل عرضه باشد. در این راستا مصوبه‌ای به سازمان بورس کشور ابلاغ شد که تابلوی مخصوص نیروگاه‌های تجدید پذیر راه‌اندازی شود، انشاله به‌زودی شاهد راه‌اندازی این تابلو در بورس خواهیم بود.

وزیر نیرو ادامه داد: تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند از طریق تابلوی بورس برق خود را با قیمت‌های رقابتی عرضه کرده و مطابق قانون مانع زدایی از صنعت برق خریدار محصول آن‌ها نیز صنایع هستند که باید یک درصد برق مصرفی‌شان از این طریق تأمین شودف این امر به خودی خود یک تقاضای قابل توجه برای تولید آن‌هاست. همچنین از گذشته تکلیف شده بود بخش اداری نیز از این برق استفاده کند که این‌ها باعث توسعه برق تجدیدپذیر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها سال گذشته اعتبار خوبی به صنعت برق تجدیدپذیر اختصاص یافت که در نوع خود بی‌نظیر بود و پیگیری می‌کنیم در سال ۱۴۰۲ نیز بتوانیم منابع این بخش را تقویت کنیم.

محرابیان با اشاره به اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای سرمایه‌گذاری ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، اضافه کرد: سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها انتخاب و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است، بنابر این از این پس مردم شاهد افتتاح نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم در بخش خورشیدی و هم بادی خواهند بود.

وزیر نیرو گفت: مقیاس این نیروگاه‌ها از نیروگاه‌های خانگی، مزرعه‌ای و پشت‌بامی به نیروگاه‌های بزرگ تبدیل شده است، ما نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۱۰ مگاواتی و حتی ۵۰ مگاواتی در این زمینه داریم که به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم سهم برق تجدیدپذیر که هم اقتصادی و هم دوستدار محیط زیست است از این پس در سبد انرژی کشور افزایش یابد.

اعلام برنامه‌های گذر از اوج بار مصرف برق ۱۴۰۲ به‌زودی

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش خبرنگاران برای عبور از دوره اوج بار مصرف برق سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: برای تابستان سال ۱۴۰۲ از مهرماه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده و ۱۴۰ اقدام را پیش‌بینی و طراحی کردیم و امیدواریم با این اقدامات بتوانیم با کمترین مشکل از دوره اوج بار مصرف عبور کنیم.

محرابیان ادامه داد: بزودی در این باره نشست خبری خواهم داشت و اجزاء برنامه و اقداماتی که باید دولت و بخش‌های مختلف انجام دهند و مشارکت مردم در این رابطه را  اعلام خواهم کرد.

وی درباره تعرفه‌های آب و برق نیز یادآور شد: درباره تعرفه‌های آب و برق طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ باید آئین‌نامه‌ای را به دولت ارائه می‌کردیم، آئین‌نامه آب و آئین‌نامه برق تقدیم دولت شده است آئین‌نامه آب هفته گذشته در دولت مصوب شد.

  • منبع خبر : ایسنا