قضاوت‌های نامناسب از عملیات‌های دفاع مقدس موجب دلسردی مردم می‌شود
قضاوت‌های نامناسب از عملیات‌های دفاع مقدس موجب دلسردی مردم می‌شود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه باید قدر دفاع مقدس و همه تلاش‌های صورت گرفته در آن دوران را بدانیم، گفت: نباید با روایات تعجیلی و قضاوت‌های نامناسب موجب دلسردی مردم شویم. به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز(سه شنبه) در حاشیه همایش سراسری […]

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه باید قدر دفاع مقدس و همه تلاش‌های صورت گرفته در آن دوران را بدانیم، گفت: نباید با روایات تعجیلی و قضاوت‌های نامناسب موجب دلسردی مردم شویم.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز(سه شنبه) در حاشیه همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در نمایشگاهی که امروز از آن بازدید کردیم اقدامات ۱۳ استان در دفاع مقدس، کارهای مکتوب منتشر شده و کارهای هنری انجام شده و ابتکارات بسیار زیادی که داشتند نشان دهنده رشد چشمگیری بود که می توانند با تعامل با یکدیگر افق روشنی را با حداقل هزینه داشته باشند.

وی گفت: موزه های استان ها با سرعت در حال پیشرفت هستند و از جمله موضوعات مورد اهمیت کارهای تحقیقی در خصوص دفاع مقدس است که با تقاطع دادن خاطرات پیشکسوتان، عملیات‌های دفاع مقدس موشکافی و زوایای پنهان آن مشخص شده است.

باقری در خصوص برخی اظهار نظرات پیرامون دفاع مقدس از سوی بعضی افراد تصریح کرد: حوادث مربوط به دفاع مقدس در یک دوره تاریخی خاص و با پیچیدگی‌های بسیار بالا اتفاق افتاد و یک تحلیل قشری و خطی به هیچ وجه نمی‌تواند واقعیات دفاع مقدس را به خوبی بیان کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: بسیاری از واقعیت های دفاع مقدس هنوز مشخص نشده و زوایای آن هم دیده نشده است و اینکه کسانی با یک عبارت کوتاه و نگاهی اولیه بخواهند راجع به عملیات‌های دفاع مقدس اظهار نظر کنند قطعاً در آن کاستی، نقص و خطا به وجود خواهد آمد.

وی گفت: قدر دفاع مقدس، ایثارگری ها، شهادت‌ها و همه تلاش‌های صورت گرفته در آن دوران باید دانسته شود و نباید با یک روایت تعجیلی نسبت به این حادثه بزرگ نگاه شود زیرا موجب نگرانی و دلسردی خانواده شهدا، ایثارگران و ملت ایران خواهد شد. در واقع محل مناسب برای بررسی‌ دفاع مقدس در محافل علمی دانشگاهی و با حضور پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس است که زوایای آن بررسی شود.

باقری بیان کرد: متاسفانه در روزهای گذشته شاهد نمونه‌ای از این نگاه تعجیلی و بعضا قضاوت نامناسب و غیر عادلانه‌ بودیم که دیگر نباید این موارد تکرار شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: همه پیش بینی‌های عملیات کربلای ۴ شامل کار اطلاعاتی، مهندسی، آماده سازی و غافلگیری انجام شده بود، اما دشمن هم از پشتیبانان بزرگ و همچنین تصاویر هوایی، اقدامات اطلاعاتی و جاسوسی برخوردار بود. با این شرایط معلوم بود برخی از زوایای عملیات مورد اطلاع دشمن قرار گیرد و البته این به معنای لو رفتن کل عملیات و منتفی کردن آن نیست چرا که این عملیات انجام شد و علیرغم آنکه توفیقاتی هم داشت در مجموع ناموفق بود.

وی گفت: این هنر بزرگی بود که در همان مراحل اولیه، عملیات قطع شد و حدود ۷ درصد از نیروها وارد عملیات شدند و مابقی نیروهای ذخیره شدند و ظرف دو هفته در عملیات بسیار بزرگ کربلای ۵ حضور پیدا کردند. عملیات کربلای ۵ با فاصله ۱۹ روز در منطقه شلمچه انجام شد.

باقری ادامه داد: خطوط استحکامات دفاعی دشمن در آن منطقه در هیچ جای دیگری نبود اما در آن خطوط هم شکست خوردند به نحوی که همه دنیا ترس آن را داشت که ارتش عراق زمین بخورد و بصره و بغداد مورد تصرف قرار گیرد و بر همین اساس ترتیبات مقدمات قطعنامه ۵۹۸ را فراهم کردند که نسبت به اقدامات قبلی سازمان ملل کامل‌تر بود و بخش زیادی از خواسته‌های ملت ایران را در آن دیدند و منجر به اعلام عراق به عنوان متجاوز جنگ شد؛ اینها همه از برکات کربلای ۴ و ۵ است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان خاطرنشان کرد: اینکه ما امروز با دو سه جمله دلسرد کننده راجع به عملیات ها صحبت کنیم واقعا ناسپاسی است و کار صحیحی نیست و توصیه ما این است که این قبیل موضوعات در پژوهشگاه دفاع مقدس، پژوهشگاه های نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرند تا جمع بندی های سنجیده و واقعی در اختیار ملت قرار داده شود./مهر