به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی از هدفگذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برای سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: از این پس قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ توسط خودروسازان تعیین می شود تا بخشی از زیان قیمت گذاری دستوری این صنعت جبران شود.”قیمتگذاری خودروهای کم تیراژ در اختیار خودروسازان است
محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با خودروکار با بیان این مطلب اظهار کرد: این میزان تولید برای دو خودروساز بزرگ پیش بینی شده که علاوه بر این میزان، حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو برای سایر خودروسازان در نظر گرفته شده است.
وی افزود:خودروسازان در شش ماهه نخست امسال موفق به تولید ۴۳۰ هزار دستگاه خودرو شدند و مقرر شد از دی ماه با اجرای برنامه جدید شش ماهه میزان تولید به ۶۳۰ هزار دستگاه خودرو برسد، بنابراین تا خرداد ماه امسال تولید خودروسازان در مجموع به بیش از یک میلیون دستگاه خواهد رسید.
وی در ادامه در خصوص روند قیمت گذاری در صنعت خودرو نیز اظهار کرد: بر اساس توافق انجام شده مقرر شد قیمت گذاری به شکلی انجام شود تا خودروساز دچار ضرر وزیان نشود چرا که هم اکنون خودروسازان به ویژه ایران خودرو با زیان چشمگیری مواجه هستند.
نجفی منش با تاکید بر تضعیف خودروسازان در شرایط کنونی تصریح کرد: بخشی از سود حاصل از اختلاف قیمت که نصیب واسطه و دلال می شود باید به خودروساز داده شود.
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده مقرر شد تا قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ از این پس به شرکت های خودروساز واگذار شود و قیمت خودروهای پرتیراژ نیز از سوی شورای رقابت تعیین شود.
وی با بیان این که بدون شک ورود شورا به قیمت گذاری دستاوردی جز ضربه زدن به صنعت خودرو ندارد، تصریح کرد: با این روش خودروساز زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری را با قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ جبران می کند.
پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمتگذاری شورای رقابت است.
- منبع خبر : ایران جیب