قیمت نفت به پایین ترین سطح در ۱۷ سال اخیر سقوط کرد
قیمت نفت به پایین ترین سطح در ۱۷ سال اخیر سقوط کرد
قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین جنگ نفتی روسیه و عربستان به کمترین حد خود در 17 سال اخیر رسیده است.

قیمت نفت به پایین ترین سطح در ۱۷ سال اخیر سقوط کرد

قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین جنگ نفتی روسیه و عربستان به کمترین حد خود در ۱۷ سال اخیر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، بهای نفت خام برنت در روز دوشنبه صبح به ۲۳٫۰۳ دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین سطح از ۱۵ نوامبر ۲۰۰۲ است .معاملات آتی نفت خام وست تگزاس  (WTI)به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت و به ۱۹٫۹۰ دلار رسید.

این کاهش درحالی صورت می گیرد که عربستان سعودی هیچ پیشرفتی در جنگ قیمت نفت با روسیه نشان نداد. روز جمعه، دو کشور هنوز در بن بست بودند و عربستان سعودی اعلام کرد که با وجود فشار واشنگتن بر هر دو طرف برای پایان دادن به جنگ قیمت، در حال مذاکره با روسیه برای تثبیت بازارهای نفت نیست.

رودریگو کاتریل از بانک ملی استرالیا در یادداشتی در روز دوشنبه نوشت: “روسیه و عربستان سعودی هیچ نشانه ای از سازش در مورد کم کردن عرضه نفت ندارند.”

در اوایل ماه مارس، متحدان اوپک و غیر اوپک، که گاهی اوقات اوپک + نیز گفته می شوند، نتوانستند در مورد شرایط کاهش بیشتر عرضه نفت توافق کنند.

درگیری میان عربستان سعودی و روسیه یک جنگ قیمت نفت را آغاز کرده است. اوپک کاهش تولید اضافی ۱٫۵ میلیون بشکه در روز را از ماه آوریل و تا پایان سال توصیه کرد، اما متحد اوپک روسیه کاهش های اضافی را رد کرد.

به گزارش رویترز، عربستان سعودی مقادیر زیاد نفت خام وارد بازار کرده است و همچنین تخفیف های گسترده ای را برای قیمت های رسمی فروش خود برای ماه آوریل اعلام کرده است.

چنین اقدامی می تواند موجی از ورشکستگی و کاهش سرمایه گذاری در ایالات متحده را به دنبال داشته باشد که به نوبه خود، تأثیر قابل توجهی در تولید شیل خواهد داشت.

Vivek Dhar از بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشتی در روز دوشنبه گفت: “ما فکر می کنیم که عرضه نفت از ایالات متحده ، کانادا و چین به احتمال زیاد با قیمت پایین نفت، کاهش می یابد. انتظار می رود کاهش تولید نفت آمریکا مهمترین باشد. هفته گذشته سقوط در سکوهای نفتی آمریکا نشان دهنده فشارهای بر بخش نفت شیل ایالات متحده است. ”

اقتصاد جهانی به دلیل ویروس کرونا به بن بست رسیده است، در حالیکه خطوط هواپیمایی فعالیتی ندارند و تقاضا ها برای سوخت بسیار کم شده است، عرضه بیش از حد نفت موجب کاهش چشمگیر قیمت شده است .

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت: با توجه به اینکه ۳ میلیارد نفر در قرنطینه هستند، نیاز جهانی نفت ۲۰ درصد کاهش می یابد.

Kishti Sen از تحقیقات ANZ در یادداشتی گفت: “جهان با یک شوک شدید روبرو است. قیمت نفت WTI از ۶۰ دلار در ژانویه به حدود ۲۰ دلار رسیده است. تقاضا برای بسیاری از کالاها کاهش یافته است، زیرا فعالیت های اقتصادی به حالت سکون پیش رفته است.

وی افزود: ” بد تر شدن شرایط و افزایش بیماران این ویروس و و همچنین کاهش تقاضا نفت خام توسط پالایشگاه ها، قیمت نفت را به پایین ترین حد خود رسانده است ” ، وی اضافه کرد: کاهش قیمت های سه ماهه و ماهانه “شدیدترین در طول تاریخ” بوده است.