قیمت نفت بالا رفت/نفت خام آمریکا رکورد زد
قیمت نفت بالا رفت/نفت خام آمریکا رکورد زد

در آخرین روز معاملات ۲۰۱۷،با افت غیرمنتظره تولید نفت خام آمریکا و کاهش ذخایر نفت خام این کشور، قیمت نفت آمریکا از بشکه‌ای۶۰ دلار فراتر رفت و به بالاترین سطح خود از اواسط ۲۰۱۵ تاکنون رسید. به نقل از رویترز، در آخرین روز تجاری سال، با افت غیرمنتظره تولید نفت خام آمریکا و کاهش ذخایر […]

در آخرین روز معاملات ۲۰۱۷،با افت غیرمنتظره تولید نفت خام آمریکا و کاهش ذخایر نفت خام این کشور، قیمت نفت آمریکا از بشکه‌ای۶۰ دلار فراتر رفت و به بالاترین سطح خود از اواسط ۲۰۱۵ تاکنون رسید.

به نقل از رویترز، در آخرین روز تجاری سال، با افت غیرمنتظره تولید نفت خام آمریکا و کاهش ذخایر نفت خام این کشور، قیمت نفت آمریکا از بشکه‌ای۶۰ دلار فراتر رفت و به بالاترین سطح خود از اواسط ۲۰۱۵ تا کنون، رسید.

قیمت شاخص بین‌المللی نفت خام، برنت، هم با تداوم کاهش تولیدات کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان متحد روسیه و همچنین تقاضای بالای چین، تقویت شد.

قیمت‌های نفت سال ۲۰۱۷ را با سودی قدرتمند به پایان رساندند که این نشانه‌ آن است که شرایط اشباع بازار نفت که از سال ۲۰۱۴ به بازار فشار می‌آورد، در حال از بین رفتن است. برنت ۱۷ درصد از آغاز امسال رشد کرده است و نفت خام تگزاس غرب آمریکا هم ۱۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

نفت خام تگزاس غرب آمریکا (دابلیوتی‌آی) امروز با ۳۲ سنت افزایش، در قیمت هر بشکه ۶۰.۱۶ دلار بسته شد. این شاخص نفتی در معاملات امروز به رکورد ۶۰.۳۲ دلار هم رسید که بالاترین قیمت آن از جون ۲۰۱۵ است.

نفت خام برنت ۴۱ سنت به قیمت خود افزود و در قیمت ۶۶.۵۷ دلار سال خود را پایان داد. برنت در هفته‌ای که گذشت برای اولین بار از می ۲۰۱۵، از ۶۷ دلار هم فراتر رفت.

قیمت‌های دابلیوتی‌آی با اعلام داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا در اواخر روز پنج‌شنبه، که نشان می‌داد تولید نفت خام  آمریکا از سطح ۹.۷۹ میلیون بشکه در روز، در هفته گذشته، به ۹.۷۵ میلیون در این هفته، کاهش یافته است، تقویت شد.

در بازارهای بین‌المللی هم انتظار می‌رود چین که با واردات ۸.۵ میلیون بشکه در روز، بزرگترین واردکننده جهان است، در سال ۲۰۱۸ واردات خود را افزایش دهد، چراکه پکن به پالایشگاه‌های مستقل بیشتری مجوز واردات نفت داده است.

مسدود بودن خطوط‌لوله در لیبی و دریای شمال هم باعث تقویت قیمت‌ها شده بودند هرچند هر دو خط‌لوله در اوایل ژانویه به شرایط عادی باز می‌گردند.

منابعی از تجار گزارش دادند که در حال حاضر خط‌لوله فورتیز نزدیک به سطح نرمال خود، نفت انتقال می‌دهد.

توجه به اینکه بازارهای جهانی امروز و فردا تعطیل هستند، دیروز آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۷ میلادی بازارها بود.