لاریجانی: افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان صد درصد کذب است
لاریجانی: افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان صد درصد کذب است

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی فضاسازی ها علیه مجلس گفت: آنچه تحت عنوان افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مطرح شده صد درصد کذب است.  در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان با ارائه تذکر آیین نامه ای به استناد بند ۱۱ ماده ۲۴ […]

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی فضاسازی ها علیه مجلس گفت: آنچه تحت عنوان افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مطرح شده صد درصد کذب است.

 در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان با ارائه تذکر آیین نامه ای به استناد بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس و نیز اخطار اصل ۶۷ قانون اساسی درباره سوگند نمایندگی اظهار داشت: برخی حرف هایی که این روزها مطرح می شود تعرض به شان مجلس است و هیات رئیسه باید از شان و اقتدار مجلس دفاع کند.

پس از سلیمی، سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا نیز در تذکر مشابه با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس درباره حفظ شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من به همکاران عزیز خصوصا دوستانی که در زمینه کار مجلس تجربه و تخصصی ندارند عرض می کنم که «شیشه نزدیک تر از سنگ ندارد خویشی، هر شکستی که به هر کس برسد از خویش است»

وی ادامه داد: دوستانی که بعضا علیه خانه ملت نطق می کنند و عواقب آن را نمی بینند و باعث می شوند آب در آسیاب دشمن ریخته شود، به آنها می گویم که اولا در ارتباط با حقوق نمایندگان هیات رئیسه باید توضیح دهد چون این دشمنان مملکت هر از چند گاهی با بهره گیری از بعضی افراد نادان  دنبال  آن هستند که برای کشور حادثه ای ایجاد کنند.

نماینده مردم صومعه سرا افزود: آقای رئیس شما بدانید که نمایندگان مجلس به جز آن چند نفری که اصلا با مردم ارتباط ندارند و بر اساس لیست بالا آمده اند، ۸۰ درصد از کارهایشان با مردم است و هر هفته که به حوزه انتخابیه می روند با انبوه میهمانان و مشکلات آنها از جمله بیماری های لاعلاج مواجه هستند.

دلخوش با انتقاد از برخی مطبوعات که بدون تحقیق و بررسی خوراک برای دشمن تهیه می کنند، گفت: امثال روزنامه همشهری که می نشینند و حقوق نمایندگان مجلس را محاسبه می کنند بدانند مجلس عصاره فضایل ملت است؛ من خودم دیشب تا پاسی از شب دنبال مشکل یک بیمار لاعلاج بودم و هفته گذشته خانمی که سه قلو زایمان کرده بود برای حل مشکل مالی به مجلس مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه دولت هم توپ را به زمین نماینده مجلس می اندازد، تصریح کرد: رهبر انقلاب و امام(ره) فرمودند که نمایندگان مجلس باید ضمن قانون گذاری به درد ملت هم برسند؛ درد مردم را چطور باید رسیدگی کنیم، ارباب رجوعی که از شهرستان و روستاهای مختلف می آید بعضا به روزی ۱۵۰ نفر می رسند که برخی از آنها نیازمند هستند، آیا این کارها جزو حمایت از مردم و در کنار مردم بودن نیست؟

این نماینده مجلس گفت: شما بیایید حقوق نمایندگان مجلس را با یک راننده ای که کار می کند، مقایسه و بررسی کنید؛ چرا هیات رئیسه این موارد را بررسی نمی کند و با روزنامه همشهری برخورد نمی کند؟ به نظر من اینها دارند با خانه ملت بازی می کنند.

لاریجانی: افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان صد درصد کذب و خلاف اندر خلاف است

پس از تذکر نماینده صومعه سرا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر و تذکر مشابه علیرضا سلیمی نماینده محلات اظهار داشت:در این روزها در رسانه های مختلف هم رادیو  و تلویزیون و هم روزنامه ها فضایی را می بینم که در حال دلشغولی و اضطراب ایجاد کردن بین مردم مخصوصا درباره قیمت بنزین و یا یارانه ها و امثال آن است و این واقعا درست نیست، چون تازه لایحه دولت به مجلس آمده و فقط پیشنهاداتی داده، نمایندگان مردم بررسی می کنند و نمی گذارند به حقوق مردم تعدی شود.

وی افزود: اینطور نیست که هر چه در لایحه آمده، در مجلس تصویب شود؛ من از رسانه ها خواهش می کنم بی جهت در کشور اضطراب ایجاد نکنند. حتما نمایندگان مردم در حد وسع مردم تصمیم می گیرند و هم کمیسیون های مختلف و هم کمیسیون تلفیق بودجه ابعاد این مساله را کامل در نظر می گیرند.

لاریجانی درباره مسائل مطرح شده در زمینه بودجه مجلس نیز گفت: در این رابطه چیز غیرشفاف و پنهانی وجود ندارد، بودجه مجلس فقط توسط هیات رئیسه تصمیم گیری نمی شود، طبق آیین نامه، کمیسیون بودجه مجلس و هیات رئیسه مشترکا درباره بودجه تصمیم می گیرند و بنابراین مساله پنهانی وجود ندارد و متناسب با شرایط تصمیم گیری می کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  بگذریم از اینکه کل بودجه مجلس هم مبلغ اندکی است، چرا که ما پرسنل زیادی نداریم.

لاریجانی درباره افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مجلس نیز تصریح کرد: این مساله صد درصد کذب است و چنین چیزی وجود ندارد، آدم باید یک حرف با قاعده بزند. ما در هیات رئیسه بحث کردیم که امسال بودجه را کاهش دهیم و دوستان هیات رئیسه نظرات من را می دانند، ما امسال بودجه مجلس را به خاطر مشکلات کشور کاهش دادیم  و هیچ اضافه ای وجود ندارد و حقوق نمایندگان مثل قبل است و با همان رشدی که به حقوق کارکنان دولت داده می شود به نمایندگان هم تعلق می گیرد؛ ما هیچ توقعی هم نداریم.

وی گفت: چرا برخی ها حرف هایی می زنند که ذهن ها را خراب می کنند؟ کسانی که زمانی پوپولیسم را تقبیح می کردند خودشان گرفتار یک نوع پوپولیسم جدید نشوند. این چه فضایی است که به وجود می آورند که حرف های خلاف واقع زده شود؟ من شنیدم که گفته شده دیوان محاسبات به بودجه مجلس رسیدگی می کند و بعد رئیس دیوان محاسبات آنها را خط می زند،  اصلا چنین چیزی نیست دیوان محاسبات یک نهاد مستقل است و من در این چند دوره ای که در مجلس هستم به خاطر ندارم حتی یک بار ما به دیوان محاسبات مطلبی گفته باشیم و آنها چنین کاری کرده باشند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: بودجه مجلس دو بخش بیشتر ندارد؛ یکی مربوط به حقوق و مزایای کارکنان مجلس است و یکی هم مربوط به خدمات و هزینه هایی است که مثلا مرکز پژوهش های مجلس یا کتابخانه انجام می دهد، لذا این فضاسازی ها درست نیست و به مصلحت کشور نیست.

لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون های مجلس به دنبال پرداختن به اولویت های اصلی کشور از جمله تنگاهای بودجه ای هستند، گفت: برخی دوستان هم در رابطه با پروژه های ساختمان های مجلس نکاتی را گفتند که یا اعمال نفوذ کنیم که بودجه عمرانی مجلس بیشتر شود و این ساختمان ها زودتر تمام شود یا اینکه طبق تخصیص جلو برویم و دیر به اتمام برسد؛ ما نمی خواهیم به سازمان برنامه و بودجه اعمال فشار کنیم که مثلا این پروژه ها دو ساله تمام شود. پروژه های بسیاری در کشور است که سال ها طول می کشد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هر کس ابهامی دارد به مصوبه کمیسیون بودجه مراجعه کند و آن را ببیند، اظهار داشت: به نظر من امروز بیش از آنکه در کشور به عدالت اقتصادی نیاز داشته باشیم که مهم نیز هست به عدالت اخلاقی نیاز داریم که با آبروی افراد بازی نکنیم.