لاریجانی: “معامله قرن” نشان از روحیه دلال‌مأبی آمریکاست/ آنها دنبال تحقیر مسلمانان هستند
لاریجانی: “معامله قرن” نشان از روحیه دلال‌مأبی آمریکاست/ آنها دنبال تحقیر مسلمانان هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ معامله قرن نشانه "دلال‌مابی" در سیاست‌های آمریکا است. واژه معامله نشان می‌دهد آمریکا جایی که پای شرافت و غیرت دینی یک امت در میان است آن اسم و واژه معامله را به کار می‌برند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازر جمعه تهران با بیان این که شرایط امروز منطقه متفاوت‌تر از گذشته است گفت:‌ مقاومت و جبهه مقاومت امروز از وجه قوی‌تری برخوردار است.

وی افزود: رفتار آمریکایی‌ها گستاخ‌تر از گذشته علیه فلسطینی‌ها شده است،‌بی‌پرده شده است،  شما اقدام آمریکا در انتقال پایتخت  به بیت‌المقدس را ببینید که با سر و صدا این کار را انجام دادند، این کار توهین به همه مسلمانان بود، چرا که قدس شریف مورد احترام همه مسلمانان است، محل معراج پیامبر است.

رئیس مجلس با بیان اینکه اکثر کشورهای مسلمان این اقدام آمریکا را محکوم کردند،‌ تصریح کرد:‌ اصل و نفس این اقدام آمریکایی‌ها این بود که آنها  توطئه‌ای علیه مسلمانان در ذهن خود دارند و آن پاک کردن نمادهای مسلمانان است. این اقدام ماجراجویانه و مسخره بوده است، اینکه یک کشور از آن سمت دنیا ملکی را به اسرائیلی‌ها هبه کند. این عمل نشان داد که چقدر روحیه سبک‌سری دارند.

لاریجانی به اشاره به موضوع معامله قرن اضافه کرد:‌ آنها عنوان کردند که با معامله قرن می‌خواهند مشکل را برای همیشه حل کنند. خود همین عنوان نشان از “دلال‌مابی” در سیاست‌های آمریکاست. واژه معامله نشان می‌دهد آمریکا جایی که پای شرافت و غیرت دینی یک امت در میان است آن اسم و واژه معامله را به کار می‌برند و این نشانگر پوچ بودن فکر سیاسی آنها است. این امر ریشه در  تفکر فلسفی آنها دارد. تفکری که تمدن آمریکا بر آن استورا شده، فلسفه منفعت‌طلبانه است و عدالت، شرف، غیرت و رفاقت و وفای عهد و ده‌ها فضیلت اخلاقی وقتی معنا دارد که برای آنها منفعتی وجود داشته باشد.

وی گفت: جالب است داماد ترامپ که یک یهودی تاجر است مسئول این طرح شده است. خود ترامپ اعلام کرد دامادش عاشق اسرائیل است و حالا و را مسئول حل معضلی کرده است که ۷۰ سال درگیری سیاسی سر آن وجود داشته است. جوانک بی‌تجربه؛  خیلی از بزرگان در منطقه نیز نگران این رفتار آمریکا هستند حالا شاید جرات ندارند واضح بگویند اما در جلساتی که ما با آنها داریم این موضوع را اعلام می‌کنند.

لاریجانی گفت: آمریکایی‌ها بی‌شک دنبال تحقیر مسلمانان و در مضیقه قرار دادن مسلمانان هستند.

به گزارش تسنیم،‌ لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که توانمندی جبهه مقاومت در دو دهه اخیر چهره منطقه را عوض کرده است، گفت: در دو دهه اخیر جریان مقاومت در منطقه یک جریان عمیق مجاهد و پرانرژی شده است که خیلی بیشتر از دولت ها توانمندی مبارزه با جریان های مخرب در منطقه را دارد. اگر مقاومت حزب الله قدرتمند نبود آیا اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه شکست می‌خورد؟ اگر مقاومت قوی نبود آیا تروریست‌های وحشی داعش در عراق سرکوب می‌شدند؟ اگر مقاومت قوی نبود آیا انواع و اقسام تروریست‌ها در سوریه سرکوب می‌شدند؟

لاریجانی گفت: نکته مهم این است که قدرت مقاومت امروز چه از نظر تجهیزات و چه از نظر گستردگی قابل قیاس با چند سال پیش نیست و این موضوع بسیار امیدوار کننده است و همین امر آنها را دستپاچه کرده که با ناپختگی طرح معامله مفتضح قرن را بدهند. یکی از حرف های پوشالی که سردمداران امریکا به ملت ایران می گویند این است که ما توافق هسته ای را قبول نداریم و خارج شدیم و تحریم هایی را علیه ایران وضع کردند و بعد با آشفتگی هر روز سرشان را بیرون می آورند که ما می‌خواهیم مذاکره کنیم. مذاکره مجدد چه معنا دارد؟ این چه مذاکره ای است که اول تحریم های گسترده نسبت به ایران وضع می کنید و بعد می گویید مذاکره کنیم. این نحوه مذاکره همان امتداد عمل تحریم آنهاست.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه کشورهای منطقه نسبت به آنها خود را خاضع نشان دادند و آنها هم فکر می کنند که ملت ایران را می توانند مجاب کنند در صورتی که ملت ایران متدین و شجاع و از رهبر با تدبیر برخوردار است. بساط فریب کاری تان را جمع کنید.

لاریجانی به اشاره به موضوع مذاکره میان ایران و آمریکا با بیان اینکه  با این وضعیت مذاکره چه معنایی دارد؟ تصریح کرد:‌ یک مشت دزد بیایند اموال را بگیرند وقتی اموال را گرفتند در بزنند و بگویند حاج آقا مذاکره کنیم. برخی می‌گویند این واقعیت منطقه است و این زور است، خب پس زور است، مذاکره نیست. وقتی دزدی در کشوری خانه‌ای را می‌زند با زور آن دزد را می‌گیرند نه با مذاکره. پلیس می‌آید آن دزد را می‌گیرد و به سزای عملش می‌رساند. حالا در صحنه بین‌المللی آن پلیسی که می‌خواهد در صحنه بین‌المللی کاری کند خودش جزو سردمداران دزدهاست؛ لذا باید خودمان قوی شویم.

وی افزود: اینکه ما روی مساله دفاعی کشورمان حاضر نیستیم مذاکره کنیم چون راهی وجود ندارد، پس شعار مذاکره پوچ است. آمریکایی‌ها علت ناتوانی خودشان در منطقه را درک نکردند چرا در عربستان موفق نبودند، آنها اگر عقل داشته باشند به ریشه این نقطه پی می بردند که حضور هر چه بیشتر انها در منطقه عامل توسعه جریان مقاومت است و این را باید بفهمند.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه امریکایی‌ها دنبال طرح‌های سرگرم کننده برای پایمال کردن حقوق فلسطینی‌ها هستند و در مقابل این روش مسیر مقاومت است،  گفت:  آنها راهی باقی نگذاشتند و هر طرحی که دادند دروغ از آب درآمد. این مسیر جواب می دهد و شما هر روز می بینید که مقاومت قوی تر شده است و نتیجه آن برای اسرائیل درد آورتر خواهد بود.

رییس مجلس ادامه داد: راه دیگر که یک راه حل سیاسی دموکراتیک است، همان راهی است که رهبر انقلاب در دو دهه اخیر مطرح کرد که این مبتنی بر اسناد بین المللی است و شاید تنها راهی سیاسی برای حل این اختلاف سیاسی، برگزاری همه پرسی برای فلسطین است و چند جزء دارد که عبارت است از بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی خودشان، برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین اعم از مسیحی و یهودی و مسلمانان، تشکیل نظام سیاسی منتخب اکثریت براساس همه پرسی و تصمیم گیری از سوی نظام سیاسی منتخب اکثریت برای ساکنان غیر بومی این سرزمین.

وی افزود: این یک راه حل معقول است و عجیب است که این کشورها می گویند مبنای حکومت، حقوق بشر و رای مردم است ولی برای مردم فلسطین این راه را قبول نمی کنند. اگر دنبال حل مساله از نظر سیاسی هستیم این راهش است و معقول و منصفانه است.

لاریجانی تاکید کرد: نتیجه حرف‌های آمریکا که یک روز ملت ایران را تروریست می خواند و یک روز دم از مذاکره می زنند این است که بزرگی ملت ایران را نشناختند. امروز ملت ایران یک صدا هستند که باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب به استقلال اقتصادی خود تکیه کنند و نقاط ضعف خود را در بخش اقتصادی جبران کنند.

لاریجانی ادامه داد: اینقدر اضطراب در منطقه به خاطر رفتارهای نارس آمریکا به وجود آمده است؛ بنابراین طبیعی است که این نگرانی برای فلسطینیان و مسلمانان به وجود آید.

رئیس مجلس با بیان اینکه شرایط فعلی در منطقه نسبت به گذشته شفاف تر شده است، گفت: مایه تاسف است که برخی کشورهای اسلامی موقفشان روشن شد که طرف اسرائیل هستند. از حدود ۷۰ سال پیش که درگیری هایی در خاورمیانه به خاطر رژیم صهیونیستی رخ داد، غالباً با ناکامی همراه بود و همین طور ساماندهی طرح های صلح با ناکامی همراه بود. نقش برخی کشورها روشن نبود و پشت صحنه همکاری با اسرائیل می کردند و در عمل فریاد حمایت از فلسطین سر می دادند ولی امروز شفاف شده است. سعودی ها با همکاری اماراتی ها و بحرینی ها در تسلط اسرائیل و نابودی فلسطینی ها، هم مال و منال خود را دادند و هم آبرو و حیثیت خود را زیر پای طرح قلابی امریکا له کردند.

لاریجانی در پایان گفت: بعد از اینکه صدها میلیارد اموال مسلمانان را عربستان به ترامپ هدیه داد، ترامپ با پررویی گفت اینها مثل گاو شیرده هستند که باید پول ها را از آنها گرفت و اگر دو هفته ما دستمان را از پشت سر انها برداریم، از بین می روند. حکام سعودی به جای اینکه در مقابل این سخنان سخیف قدری به خود بیایند، خود را حقیرتر نسبت به امریکا به حساب آوردند و به جای اعتراض به آمریکا دهها نفر از افراد متعهد هموطن خودشان را گردن زدند؛ این بردگی سیاسی از انان یک چهره حکام کلنگی ساخته که فعلاً با پول پخش کردن حیاتی دست پا کردند اما آبرو ندارند که امتدادی در حیاط سیاسی داشته باشند.

به گزارش تسنیم لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گرانی مسکن اظهار داشت: یکی از مسایل مهمی که در این چند هفته اخیر در بین دولت و مجلس مطرح بود مساله مسکن است که بسیار گران شده و باید راه حلی برای آن پیدا می شد و زمین باید از قیمت بورس بازی در می آمد و تصمیم مهمی گرفته شده که از روستا تا شهرهای بزرگ زمین برای زوج هایی که ازدواج می کنند با قیمت پایین منطقه ای در اختیارشان باشد تا صاحب ساختمان شوند و این طرح مهمی است و هر سال باید یک میلیون ساختمان در این زمینه ساخته شود و بسیار خوب است و باید اجرا شود و به جوانان هم وام تسهیلات مسکن و هم زمین به قیمت ارزان می دهند تا صاحب خانه شوند.

وی افزود: یکی از مسایل مهمی که امسال رهبری معظم بر آن تاکید کردند و با این تحریم ها راه سنجیده ای است این است که به درون اقتصادمان توجه کنیم و خلاءها را جبران کنیم و در زنجیره تولید نقاط مغفولی است که باید آن را از بین ببریم و به کارافرینی توجه کنیم و اگر دولت به این سمت معطوف باشد می تواند یک ظرفیت بزرگی را فراهم کند و این کار در حال انجام است.

لاریجانی تاکید کرد: ما برای شکستن تحریم‌ها راهمان این است که روی پای خودمان بایستیم، مخصوصاً در مورد کالاهای اساسی که دست دلال ها قطع شود و کمک به خود مردم سامان یابد تا این فشارهای بیرونی نتواند زمینه ناراحتی برای مردم به وجود آورد. در شرایط فعلی بیش از گذشته انسجام درونی و وحدت کشور ضرورت دارد. همانطور که مقام رهبری بارها فرمودند نکته اصلی مقابله با جریان آمریکایی است که برای محاصره ایران هجوم آورده و باید آن‌را بشکینم و این وحدت درونی امر ضروری و واجب است.