لاوروف: انفجار «نورد استریم» راه‌حل نهایی غرب برای گاز آلمان بود
لاوروف: انفجار «نورد استریم» راه‌حل نهایی غرب برای گاز آلمان بود
وزیر امور خارجه روسیه گفت که منفجر کردن خط لوله «نورد استریم» راه حل نهایی غرب برای مسئله گاز آلمان بود تا برلین تلاشی برای ایفای نقش مستقل به عنوان یک قدرت پیشرو اروپایی نداشته باشد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که منفجر کردن خط لوله «نورد استریم» راه حل نهایی غرب برای مسئله گاز آلمان بود تا برلین تلاشی برای ایفای نقش مستقل به عنوان یک قدرت پیشرو اروپایی نداشته باشد.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در سخنانی با اشاره به انفجار اخیر خط لوله نورد استریم اعلام کرد، غرب همانطوری که اکنون تلاش می کند یک بار برای همیشه مسئله روسیه را حل کند، انفجار خط لوله «نورد استریم» را به عنوان راه‌حل نهایی برای مسئله گاز آلمان در نظر گرفت.

وی افزود: غرب می‎خواست مسئله آلمان را حل کند تا آلمان در چشم انداز تاریخی نقش مستقلی نداشته باشد و به همین دلیل، اجازه ندادند تا آلمان از یک سو به عنوان یک قدرت پیشرو اروپایی و از سوی دیگر به لطف منابع انرژی ارزان و قابل اعتماد روسیه با قیمت‌های رقابتی، رشد کند.

لاوروف درباره امتناع سوئد و دانمارک از افشای نتایج تحقیقات در مورد حمله ماه سپتامبر به خط لوله نورد استریم گفت: نیم سال است که سکوت کرده‌اند و از سپتامبر تاکنون نه سوئدی‌ها و نه دانمارکی‌ها پاسخ رسمی به ما نداده‌اند.

وی ادامه داد: ما در گزارش سیمور هرش درباره بمباران نورد استریم که بر اساس واقعیات است، چیزی را می‌بینیم که مدت هاست انتظارش را داشتیم و هیچ واکنشی از سوی غرب نمی‌بینیم.

پیشتر هم سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که در واقع، مقامات آمریکایی اعتراف می‌کنند که انفجارهایی که در نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ رخ داد، کار آنها بوده و اکنون حتی از صحبت در مورد آن خوشحال هستند.

دیپلمات ارشد روسیه افزود که ایالات متحده این خطوط را خراب کرده است تا اتحاد قدرتمندی را که بر پایه منابع انرژی روسیه و فناوری آلمان ساخته شده بود، نابود کند، زیرا انحصار چندین شرکت آمریکایی را تهدید کرده است.

سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی و برنده جایزه پولیتزر گزارشی منتشر کرد که می‌گوید غواصان نیروی دریایی ایالات متحده در جریان تمرینات ناتو در تابستان ۲۰۲۲ مواد منفجره را برای تخریب خطوط لوله نورد استریم که نروژ سه ماه بعد فعال کرده بود، کار گذاشته بودند. این گزارش می‌افزاید که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از بیش از ۹ ماه گفتگوی محرمانه با تیم امنیت ملی، تصمیم به خرابکاری در جریان نورد استریم گرفت.

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، انفجارها در سه رشته از چهار رشته خطوط لوله زیر آبی نورد استریم ۱ و ۲ که برای انتقال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه به اروپا ساخته شده بود، رخ داد. این حوادث باعث توقف تحویل گاز به آلمان در آستانه فصل سرما شد و باعث افزایش قیمت گاز و تلاش برای یافتن منابع جایگزین در اتحادیه اروپا شد.

محققان سوئد و دانمارک که انفجارها در مناطق اقتصادی انحصاری آنها به وقوع پیوسته است، اعلام کرده اند آسیب دیدگی خطوط لوله، نتیجه خرابکاری بوده است اما نگفته اند چه کسی را مسئول می دانند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قدرتهای آنگلو ساکسون را به انفجار خطوط لوله نورد استریم متهم کرده است. کرملین این خطوط لوله را برای دور زدن اوکراین و صادرات مستقیم گاز به آلمان و اروپا ساخته بود.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد سوالاتی در خصوص نقش آمریکا در انفجار خطوط لوله گازی نورد استریم وجود دارد که واشنگتن باید به آنها پاسخ دهد.

  • منبع خبر : ایسنا