لحظه شماری برای اخراج مورینیو !
لحظه شماری برای اخراج مورینیو !

سومین فصل حضور مورینیو در منچستریونایتد، بسیار زودتر از آنچه تصور می شد به روزهای بحرانی رسید. اختلاف با مدیران باشگاه در تابستان، خیلی زود با تنش های پرتعداد در رختکن تیم همراه شد. تا آنجا که حتی حضور دوربین های تلویزیونی در تمرینات هم باعث نشد از مواخذه کردن پل پوگبا، ستاره ۱۰۵ میلیون […]

سومین فصل حضور مورینیو در منچستریونایتد، بسیار زودتر از آنچه تصور می شد به روزهای بحرانی رسید. اختلاف با مدیران باشگاه در تابستان، خیلی زود با تنش های پرتعداد در رختکن تیم همراه شد. تا آنجا که حتی حضور دوربین های تلویزیونی در تمرینات هم باعث نشد از مواخذه کردن پل پوگبا، ستاره ۱۰۵ میلیون یورویی تیمش، مقابل چشم های خبرنگاران خودداری کند.
نارضایتی مورینیو از عملکرد مدیران باشگاه در تابستان، در حالی بود که هرگز حاضر نشد به این سوال پاسخ بدهد که خریدهایش در دو تابستان قبل، چقدر به کار شیاطین سرخ آمدند؛ ویکتور لیندلوف، اریک بایی، پل پوگبا و روملو لوکاکو… همگی با نظر او پای به منچستریونایتد گذاشتند اما هرگز نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.
اما آنچه شکست امروز مقابل وستهام را برای آقای خاص تلخ تر کرد، احتمالا نشستن مانوئل پیگرینی روی نیمکت تیم لندنی بود؛ مردی که روزی مورینیو با همان ادبیات پرطعنه همیشگی، نیش های تندی به او زده بود.
مورینیو را در این فصل روی نیمکت منچستریونایتد بیشتر با این چهره دیدیم؛ کلافه و ناراضی.
البته این اولین بار نیست که مورینیو سرنوشت را علیه خود می بیند. او و کلودیو رانیری هم زمانی دشمنان سرسختی بودند. زمانی که مورینیو هدایت اینتر را برعهده داشت و رانیری در رم و یوونتوس مقابل او قرار گرفت. درگیری لفظی آنها زمانی به اوج رسید که مورینیو افتخارات رانیری را به سخره گرفت و گفت:” او من را به یاد ژان پل سارتر می اندازد؛ البته نه خودش، بلکه کتاب “تهوع” اش”.
اما وقتی ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵، مورینیو برای پایان دادن به بحران تیمش، به کینگ پاور رفت، این رانیری بود که حکم اخراج او را صادر کرد. واردی و محرز برای لستر گل زدند تا چلسی ۲-۱ شکست بخورد. ۴ روز بعد، خبر اخراج مورینیو تیتر یک رسانه های دنیا بود.
حالا سرنوشت یک بار دیگر به مورینیو یادآوری کرد که دنیای فوتبال کوچکتر از آن است که بخواهد افتخاراتش را به رخ همکارانش بکشد؛ حتی اگر آن همکار، یک مربی پا به سن گذاشته شیلیایی باشد که خیلی ها فکر کنند روزهای بازنشستگی اش را در لیگ چین سپری می کند.
تبریک مورینیو به پیگرینی در پایان دیدار؛ تلخ و طعنه آمیز برای آقای خاص
اما پیگرینی در تابستان به لیگ برتر برگشت تا انتقامش را از مورینیو بگیرد. ۹ سال قبل بود که آقای خاص بعد از نشستن روی نیمکت رئال مادرید، به پیگرینی که پیش از او هدایت رئالی ها را برعهده داشت، حمله کرده بود:” اگر من از رئال مادرید جدا شوم، مربی یک تیم بزرگ دیگر می شوم اما او به مالاگا رفته است.”
اما با شکست امروز، حالا ممکن است مورینیو برای دومین بار پیاپی، با ناکامی یک تیم را ترک کند؛ تیمی که قرار بود با هدایت او به روزهای اوجش برگردد اما عملا دورتر و دورتر شد.
او روزی که هدایت منچستریونایتد را برعهده گرفت، صفحه اینستاگرامش را افتتاح کرد و زیر اولین عکس نوشت:” بازگشت به کار… باشگاه بزرگ، تاریخ بزرگ” اما اگر او امروز الدترافورد را ترک کند، چیزی به این تاریخ اضافه نکرده است. هرچند احتمالا خودش از قهرمانی در جام اتحادیه و لیگ اروپا یاد خواهد کرد اما برای هواداران منچستریونایتد که منتظر فتح لیگ برتر و نمایش های درخشان در چمپیونزلیگ بودند، این دستاوردها اهمیتی نخواهد داشت. او قرار بود در تاریخ منچستریونایتد، جایگاهی در اندازه های سر مت باربی و سرالکس فرگوسن پیدا کند اما تا اینجا او چیزی بیشتر از دیوید مویس و لوئیس فان خال نیست؛ یک شکست خورده تمام عیار.