لزوم حفظ برجام و هماهنگی در خصوص مواضع دوجانبه میان مسکو و تهران
لزوم حفظ برجام و هماهنگی در خصوص مواضع دوجانبه میان مسکو و تهران

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در خصوص همکاری‌های نزدیک میان مسکو و تهران برای حفظ توافق هسته‌ای (برجام) وهماهنگی در خصوص مواضع دوجانبه میان مسکو و تهران با هدف حفظ برجام توافق کردند. این بیانیه  افزود دیپلمات‌های ایران […]

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در خصوص همکاری‌های نزدیک میان مسکو و تهران برای حفظ توافق هسته‌ای (برجام) وهماهنگی در خصوص مواضع دوجانبه میان مسکو و تهران با هدف حفظ برجام توافق کردند.
این بیانیه  افزود دیپلمات‌های ایران و روسیه توافق کردند تا در شرایطی که اقدامات سیاسی منفی علیه برجام صورت می‌گیرد که این توافق لغو شود، مسکو و تهران تمام تلاش خود را برای حفاظت از منافع ملی دو طرف به کار گیرند.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه که روز گذشته به تهران سفر کرده بود در دیدار با همتای ایرانی خود  درباره مسائل دوجانبه و آخرین روند اجرای برجام رایزنی کرد. این رایزنی در حالی بود که ریابکوف پیش از سفر به تهران و در مصاحبه‌ای با روزنامه «ایزوستیا» هشدار داد «هرگونه بازنگری در متن توافق هسته‌ای ایران (برجام) که واشنگتن به دنبال آن است، غیرممکن خواهد بود».
ریابکوف  با بیان اینکه «رویدادهای بسیاری عدم اعتماد میان واشنگتن و تهران را افزایش داده است و تردیدهایی را درباره تعهد آمریکا به توافق هسته‌ای مطرح می‌کند»، افزود: «در چنین شرایطی، من شخصا نمی‌توانم هیچ گونه ازسرگیری مذاکراتی را تصور کنم». او اولتیماتوم واشنگتن برای گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران را «روشی غیرقابل قبول» خواند و تأکید کرد که توسل به این شیوه‌ها هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه  نیز پیش از دیدار با ریابکوف، موضوع مذاکرات اش با او را «برجام و تحولات ناشی از سیاست های آمریکا»عنوان کرد و گفت: «تعاملات دیگران با آمریکایی برای ما اهمیتی ندارد، موضع ما روشن است. برجام بدون یک کلمه کم و یک کلمه زیاد باید اجرا شود و هیچ امکانی برای مذاکره مجدد وجود ندارد». عراقچی تاکید کرد: «هیچ امکانی برای باز شدن مذاکره، مذاکره مجدد، اصلاح برجام و یا الحاقیه به برجام و هر تعبیری که به کار می برند وجود ندارد».
وی  با بیان اینکه «ما با طرف های اروپایی هم در حال رایزنی های مستمر هستیم اما طبیعی است که رایزنی های ما با دو کشور روسیه و چین از جایگاه مهمی برخوردار است»، گفت: «روسیه همواره از حامیان جدی برجام بوده، هم در طول مذاکرات کمک زیادی کرده و هم بعد از اجرایی شدن آن حامی توافق بوده است . ما امیدواریم با رایزنی هایی که بین دو طرف در سطوح مختلف در جریان است، بتوانیم منافع هر دو کشور را به نحو احسن در چند ماه آینده تامین کنیم».

عملیاتی شدن ۱۲ میلیارد دلار خطوط اعتباری

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین با تاکید براینکه جامعه بین الملل اهمیت تعامل با ایران را درک می کند گفت حدود ۳۰ میلیارد دلار خطوط اعتباری بعد از اجرای برجام به مرحله امضای قرارداد رسیده که از این میزان حدود ۱۲ میلیارد دلار عملیاتی شده است.

عراقچی در ارزیابی خود از کنفرانس یورومانی که هفته گذشته در پاریس برگزار شد، گفت: نفس برگزاری این همایش با مشارکت تعداد بسیار زیادی از شرکت ها، بانکها و کمپانی های اروپایی آن هم در زمانی که ترامپ برای فشار بر ایران و از بین بردن برجام تهدیدات مختلف انجام می دهد، نشان دهنده آن است که انگیزه وعلاقه بسیار زیادی درجامعه بین الملل و جامعه اروپایی برای همکاری با ایران در حوزه های مختلف اقتصادی وجود دارد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام  با بیان اینکه «البته سه ماه آینده پرچالشی خواهیم داشت و فشارهای آمریکا ادامه خواهد داشت»، گفت: «طبیعی است مقابله با نظام سلطه ،عکس العملهای خاص در پی خواهد داشت اما فکر می کنم موقعیت بین المللی ما موقعیت بسیار مناسبی هست و جمهوری اسلامی توانسته به نحوی در عرصه بین المللی رفتار بکند که تلاش های ترامپ برای انزوای جمهوری اسلامی اتفاقا منجر به انزوای آمریکا شده است».

عراقچی با اشاره به ناکامی های آمریکا در ماههای اخیر افزود: «تاکنون چندین بار آمریکا به شورای امنیت مراجعه کرده یا برای اینکه آزمایشات موشکی ایران را محکوم کند ناکام مانده است».

معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره خطوط اعتباری و تسهیلات برای گسترش تعاملات تجاری با ایران ، گفت:بعد از اجرایی شدن برجام تا کنون بیش از ۸۰ میلیارد دلار پیشنهاد خطوط اعتباری توسط کشورهای مختلف داشتیم که از این میزان رقمی حدود ۳۰ میلیارد دلار به مرحله امضای قرارداد رسیده است که نحوه استفاده از خطوط را مشخص می کند.

عراقچی قرارداد هشت میلیارد دلاری با کره جنوبی، قرارداد یک میلیارد دلاری با اتریش را از جمله قراردادهای اعتباری برای افزایش تعاملات تجاری ایران ذکر کرد و گفت: «علاوه بر این قراردادهای دیگر با ایتالیا و فرانسه داشتیم و حتی با چین و روسیه قرارداد خطوط اعتباری نامحدود داریم که حدود ۱۲ میلیارد دلار از این خطوط اعتباری عملیاتی شده است و در پروژه های مختلفی که معرفی کردیم استفاده می شود».  او با اشاره به قرارداد احداث بیمارستان هسته ای که تامین مالی آن هم بر عهده اوبربانک اتریش است، افزود: «چنین وام هایی و نفس احداث و راه اندازی بیمارستان هسته ای از خطوط قرمز قبل از برجام بود . اینها گشایش هایی است که در اثر برجام ایجاد شده و ما در این مسیر پیش خواهیم رفت».