ماجرای “معرفی دانشجویان خاطی به روانپزشک و مشاور” چه بود؟
ماجرای “معرفی دانشجویان خاطی به روانپزشک و مشاور” چه بود؟
گاهی‌ اوقات مطرح می‌شود که «لازم نیست مراقب سخنان و کلمات بود؛ چرا که کلمات از بین می‌روند و به دست فراموشی سپرده می‌شوند!» اما تجربه نشان داده که این ادعا همیشه درست نیست؛ چرا که یک جمله یا حتی یک کلمه می‌تواند تبعات منفی بسیاری برای گوینده به همراه داشته باشد؛ مانند آنچه اخیراً در مورد انتشار یک خبر از رئیس دانشگاه شهید بهشتی رخ داد.

گاهی‌ اوقات مطرح می‌شود که «لازم نیست مراقب سخنان و کلمات بود؛ چرا که کلمات از بین می‌روند و به دست فراموشی سپرده می‌شوند!» اما تجربه نشان داده که این ادعا همیشه درست نیست؛ چرا که یک جمله یا حتی یک کلمه می‌تواند تبعات منفی بسیاری برای گوینده به همراه داشته باشد؛ مانند آنچه اخیراً در مورد انتشار یک خبر از رئیس دانشگاه شهید بهشتی رخ داد.

به گزارش ایسنا، بررسی اجمالی تاریخچه دانشگاه‌ها نشان می‌دهد، دانشگاه‌ها از دیرباز نه تنها مرکزی برای تولید علم هستند؛ بلکه بنا به مسئولیت اجتماعی که بر دوش می‌کشند نسبت به بسیاری از حوادث و وقایع جامعه پیرامونی خود واکنش نشان‌ می‌دهند. از گذشته تا به امروز، کُنش‌های دانشجویی با واکنش‌هایی همراه بوده؛ گروهی از دانشجویان حمایت می‌کنند و گروهی هم تیغ نقدشان را بر پیکره جنبش‌های دانشجویی می‌زنند.

در روز چهارشنبه هفته گذشته ۲۷ مهرماه، خبری با عنوان “گزارش نشست گفت و شنود رئیس دانشگاه شهید بهشتی با دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری” ، بر روی سایت دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفت که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیز این خبر را با تیتر “دانشجویان در چارچوب قانون حق اعتراض دارند/این کار نباید مخل امور دانشگاه شود” در روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه بازنشر کرد. دلیل تغییر تیتر این خبر نیز تفاوت دیدگاه روابط عمومی یک مجموعه با یک خبرگزاری رسمی است. تیتری که توسط ایسنا انتخاب شده، در بخشی از این خبر منتشر شده است.

در خبر منتشر توسط سایت دانشگاه شهید بهشتی، دکتر سعدالله نصیری‌قیداری رئیس این دانشگاه، در بخشی از نشست خود با دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری گفت: “تاکنون تمام جلسات گفت و گو با احترام و درک متقابل و نتیجه خوب برگزار شده و به شخصه از کلیه‌ نشست‌ها رضایت داشته‌ام. دلیل این امر این است که حتی اگر مجبور به معرفی دانشجویی به کمیته انضباطی شویم، اساتید همین دانشگاه که نقشی پدرانه در قبال دانشجویان ایفاء می‌کنند در کمیته حضور دارند و قصد کمیته انضباطی هم آسیب رساندن به دانشجویان نیست. ممکن است مجبور شویم دانشجویی را به مشاوره یا روان‌پزشک ارجاع دهیم، چرا که قرار نیست امنیت ۲۰ هزار دانشجو را به خاطر تعداد حداقلی از دانشجویان که خاطی هستند به خطر بیندازیم.”

ماجرای "معرفی دانشجویان خاطی به روانپزشک و مشاور" چه بود؟

ماجرای "معرفی دانشجویان خاطی به روانپزشک و مشاور" چه بود؟

پس از بازنشر این خبر توسط ایسنا، برخی رسانه‌های فارسی زبان خارجی با حذف کلمه “مشاوره”، خبر نشست برگزاری این جلسه در دانشگاه شهید بهشتی را منتشر کردند که با واکنش‌های منفی و هجمه فراوان علیه رئیس دانشگاه شهیدبهشتی همراه شد و البته انتشار این خبر در این رسانه‌ها، شروع یک داستان پُرماجرا برای خبرگزاری ایسنا نیز بود!

پس از این اتفاق و بازتاب‌های آن، دکتر نصیری قیداری در تماس با یکی از خبرنگاران اداره “علمی و دانشگاهی ایسنا”، خبر بازنشر شده توسط ایسنا را کذب و شیطنت رسانه‌ای می‌داند و از طرح شکایت علیه خبرگزاری دانشجویان ایران سخن می‌گوید. رئیس دانشگاه شهیدبهشتی بر این باور است که ایسنا دست به شیطنت زده‌است! این در حالی است که خبرنگار ایسنا در پاسخ به این ادعا اظهار می‌کند، خبر بر مبنای اطلاعات سایت رسمی دانشگاه بازنشر شده که در پاراگراف انتهایی خبر، نام منبع خبر نیز ذکر شده است.

پس از تماس رئیس دانشگاه شهید بهشتی با خبرنگار ایسنا؛ کلمه “روان‌پزشک” از خبر منتشر شده در سایت دانشگاه حذف می‌شود! غافل از آنکه پیش از حذف این کلمه از خبر مذکور؛ توسط خبرگزاری از اصل خبر دانشگاه عکس گرفته می‌شود.

ماجرای "معرفی دانشجویان خاطی به روانپزشک و مشاور" چه بود؟
حذف کلمه”روان‌پزشک” در تغییر اولیه خبر دانشگاه شهید بهشتی

 

همچنین دانشگاه شهید بهشتی به حذف کلمه “روان‌پزشک” از متن خبر بسنده نکرده و چند روز بعد از انتشار خبر، متن خبر جلسه گفت و شنود رئیس دانشگاه با دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری را بطور کلی تغییر داد و بخش‌هایی را به آن اضافه کرد.

ماجرای "معرفی دانشجویان خاطی به روانپزشک و مشاور" چه بود؟

دکتر نصیری قیداری، در حالی خبر ایسنا را یک شیطنت رسانه‌ای می‌داند که دانشگاه شهید بهشتی پس از پی بردن به اصل ماجرا، به جای انتشار اصلاحیه و ارائه توضیحات به مخاطبان خود، ابتدا اقدام به حذف کلمه “روان‌پزشک” از متن خبر سایت خود می‌کند و در مرحله بعد بطور کلی ساختار خبر را تغییر داده و بخش‌هایی را به آن اضافه می‌کند.

البته اقدام رئیس دانشگاه، به تماس با خبرنگار ایسنا و سخن از طرح شکایت محدود نمی‌شود به طوری که وی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نیز با انتشار تصویری از خبر منتشر شده در یک رسانه فارسی زبان خارجی، می‌نویسد: “با دروغگویی، شاید در ذهن معدودی از انسان‌ها بطور موقت اثر بگذارید ولی عاقبت بخیر نخواهید شد. راه نجات در صداقت است.”

ماجرای "معرفی دانشجویان خاطی به روانپزشک و مشاور" چه بود؟

انتشار این پست و یک پست دیگر در صفحه اینستاگرام رئیس دانشگاه شهید بهشتی و تاکید بر حقانیت و مظلوم واقع شدن ایشان در ماجرای حذف قسمتی از خبر منتشر شده روی سایت دانشگاه، با حمایت برخی کاربران از دکتر نصیری‌قیداری و هجمه‌هایی علیه ایسنا توسط برخی دنبال‌کنندگان این صفحه همراه می‌شود.

ماجرای "معرفی دانشجویان خاطی به روانپزشک و مشاور" چه بود؟

در این میان “سعید. پایدار” یکی از دنبال کنندگان صفحه شخصی اینستاگرام دکتر قیداری، در کامنتی نوشته است: “آقای دکتر نصیری، خبر رو بار اول ایسنا زدند. خبر ایسنا رو هم که همین رو نقل کردند (ارسال دانشجویان به روان‌پزشک و مشاوره) یعنی تکذیب می‌کنید؟ یعنی شما از فرستادن دانشجویان خاطی به راون‌پزشک نگفتید؟”

قیداری در پاسخ به این کامنت می‌گوید: “سلام. منبع خبر سایت دانشگاه شهید بهشتی است. مراجعه کنید و شیطنت را ببیند.”

ماجرای "معرفی دانشجویان خاطی به روانپزشک و مشاور" چه بود؟

به گزارش ایسنا، این روایت تنها با هدف آگاه‌سازی مخاطبان نسبت به وقایع  روزهای اخیر پیرامون انتشار یک خبر “دریافتی” از سایت دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده و هیچ هدف خاصی ندارد.