مارشال بیلینگزلی کیست و چه می کرد؟
مارشال بیلینگزلی کیست و چه می کرد؟
ماه ژوئن سال جاری میلادی و به عبارتی ۹ تیر ماه ۱۳۹۸ ، علاوه بر انقضای احتمالی تعلیق محدودیت‌های کارگروه اقدام مالی علیه ایران، ریاست دوره‌ای آمریکا بر این نهاد بین‌المللی نیز پایان می پذیرد.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد از این رو به نظر می‌رسد تصمیم کارگروه اقدام مالی برای ادامه همکاری با ایران، نه از روی دل‌سوزی و مدارا، بلکه از ترس این بوده که نکند اتخاذ رویکردی تقابلی موجب شود تا ایران تصمیم درست را بگیرد و قید تبعیت از استانداردهای کارگروه اقدام مالی را بزند. دراین مقاله برای مشخص‌تر شدن اهداف کارگروه اقدام مالی از «مدارا» با ایران به معرفی «مارشال بیلینگزلی» رئیس فعلی این نهاد می پردازم.

«مارشال بیلینگزلی » تحلیلگر تجاری، سیاستمدار آمریکایی و در حال حاضر دست ‌یار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تأمین مالی تروریسم است. این مقام وزارت خزانه‌ داری آمریکا که مانند بسیاری از اعضای دولت کنونی آمریکا، نشانه علاقه ترامپ  به تیم مشاوران و دست‌یاران دولت جورج بوش پسر است، سِمت‌های متعددی را در دولت بوش (بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹) به عهده داشته است. وی در وزارت دفاع آمریکا، متولی امور «عملیات‌های ویژه و درگیری خفیف» و معاون دست‌یار وزیر در امور «سیاست های مرتبط با مذاکره‌» بود. این مقام آمریکایی پس از حوادث ۱۱ سپتامبر عهده دار نظارت بر عملیات‌های ویژه وزارت دفاع آمریکا علیه القاعده گردید و در این سِمت ضمن افزایش ۴۷ درصدی بودجه فرمان‌دهی عملیات‌های ویژه آمریکا و افزایش شمار نیروهای ویژه و نیروهای «سیل» (کماندوهای جنگ چریکی) ارتش، اقدام به مهندسی اقدامات جهانی وزارت دفاع علیه سازمان‌های تروریستی در قالب به‌اصطلاح «جنگ جهانی علیه تروریسم» نمود.

مارشال بیلینگزلی به عنوان معاون نایب وزیر نیروی دریایی مسئولیت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دفاعی نیروی دریایی و نیروی تفنگ‌داران دریایی آمریکا را به عهده داشت و هم‌ زمان در سِمت مشاور اول وزیر نیروی دریایی در امور سیاست خارجی و هم‌ چنین مسئول نظارت بر برنامه‌های اطلاعاتی و حساس نیروی دریایی و نیروی تفنگ‌داران دریایی نیز خدمت می‌کرد. وی طی همین سال‌ها دست‌یار دبیرکل ناتو در امور سرمایه‌گذاری دفاعی نیز بوده است و در این سِمت نقش نماینده ارشد غیرنظامی آمریکا در این ائتلاف بین‌المللی را به عهده داشته است . او به عنوان ناظر برنامه‌های سرمایه‌گذاری نظامی و بودجه زیرساختی ناتو از طریق همکاری نزدیک با وزرای دفاع و اقتصاد کشورهای عضو این سازمان نقش مهمی در تقویت قدرت تدارکات هوایی، عملیات‌های ویژه، پدافند موشکی، آزمایش میدانی و برنامه‌های سرمایه‌گذاری ناتو برای مقابله با تروریسم داشت. بیلینگزلی مدرک کارشناسی خود را از کالج شناخته‌شده «دارتموث» و کارشناسی ارشد خود را از دانشکده حقوق و دیپلماسی «فلچر» دانشگاه «تافتس» اخذ کرده است . وی مدال‌هایی را از دولت‌های لهستان، جمهوری چک و استونی و هم‌چنین دو مدال «خدمت عمومی برجسته» را از وزارت دفاع و وزارت نیروی دریایی آمریکا دریافت کرده است.ب یلینگزلی از تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۸ (۹ تیرماه ۱۳۹۷)، یک سال بعد از تصدی سِمت دست‌یاری وزیر خزانه‌داری آمریکا، به اتفاق آرای ۳۷ کشور عضو کارگروه پاریس‌نشین اقدام مالی که اکنون ۳۸ عضو دارد ، کار خود را به عنوان رئیس دوره‌ای این نهاد تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ (۹ تیرماه ۱۳۹۸) آغاز کرد. این مقام آمریکایی هم‌زمان با به عهده گرفتن رسمی ریاست کارگروه اقدام مالی، ضمن نوشتن مقاله‌ای، اهداف و اولویت‌های FATF تحت ریاست آمریکا را برشمرده و عنوان نموده بود که : « اولویت در تدوین برنامه در گروه اقدام مالی رسیدن به مقصدی است که کشورهای جهان را از ایجاد رابطه با ایران در همه زمینه ها مانع گردم،» مارشال بیلینگزلی برای رسیدن به هدف خود ابتدا به اندونزی و مالزی و سپس به سنگاپور رفت. همچنین اعلام شد که این مقام آمریکایی که ریاست یک نهاد بین‌المللی (FATF) را در اختیار دارد، در ادامه مأموریت خود برای هشدار در خصوص تبعات تجارت با ایران، به فیلیپین و تایلند سفر نمود و در ژاپن به مخاطرات انجام تجارت با ایران پرداخت و در همین سفر شرکتهای چینی را در جریان آشی که در گروه اقدام مالی برای ایران پخته قرار داد.در طول سفر های چند ماهه خود به اقصی نقاط جهان تنها ترکیه حاضر به ایجاد یک همایش در جهت اعلام سیاستهای او نشد و بقیه مقاصد سفر کم و بیش با او همکاری نمودند. او اخیرا اعلام کرده نرخ ۱۴ هزار تومان برای هر یک دلار یکی از دست پخت های او در دوران ماموریتش بوده است! اینکه با توجه به شناختی که از این مامور آمریکایی بدست آمده چرا هنوز برخی در ایران اصرار دارند لوایح مربوط به این گروه مورد تصویب مجمع تشخیص مصلحت قرارگیرد؟ محل ابهام همه ملت ایران است.  حال که دوره ریاست آمریکا بر این گروه در تاریخ ۹ تیر ماه پایان می پذیرد باید منتظر بود و متوجه شد که با تغییرات در ریاست این گروه اهداف این گروه هم تغییر می یابد یا کماکان بعنوان جریان اطلاعاتی عملیاتی با ماموریت گروه مالی  در مساعدت به اهداف ضد ایرانی آمریکا و غرب قدم بر خواهد داشت؟ والسلام

نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد