موضوعات دستور کار اجلاس سه جانبه ایران،‌ روسیه و آذربایجان
موضوعات دستور کار اجلاس سه جانبه ایران،‌ روسیه و آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دستور کار اجلاس سه جانبه ایران،‌ روسیه و آذربایجان شامل موضوعاتی از قبیل مسائل دو جانبه،‌ منطقه ، بین‌الملل و آخرین فعل و انفعالات هر سه کشور خواهد بود.  بهرام قاسمی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در ادامه گفت: مبارزه با تروریسم و چگونگی همکاری‌های در این زمینه نیز […]

وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دستور کار اجلاس سه جانبه ایران،‌ روسیه و آذربایجان شامل موضوعاتی از قبیل مسائل دو جانبه،‌ منطقه ، بین‌الملل و آخرین فعل و انفعالات هر سه کشور خواهد بود.

 بهرام قاسمی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در ادامه گفت: مبارزه با تروریسم و چگونگی همکاری‌های در این زمینه نیز از موضوعات این اجلاس خواهد بود.

وی با بیان اینکه این دومین اجلاس میان این کشورهاست، گفت: در کنار اجلاس سه جانبه دیدارهای دو جانبه بین مقامات این کشورها برگزار خواهد شد و نشست مشترک و دیدار با مقامات ایران نیز در حال برنامه‌ریزی است.

 اجلاس ایران، روسیه و آذربایجان فرصت خوبی برای رایزنی جدی در مورد مسائل منطقه و جهان است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هیات‌های مهمان توسط مقامات عالی رتبه در سطوح عالی همراهی خواهند شد، برگزاری این اجلاس را فرصت بسیار خوبی عنوان کرد که در آن در مورد موضوعات جهان و منطقه بین سه کشور رایزنی‌های جدی و حتی تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود.

روند تغییر ساختار در وزارت خارجه ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه روند تغییر ساختار در وزارت خارجه ادامه دارد، گفت: بر اساس تاپ چارت وزارت امور خارجه معاونت اقتصادی و معاونت سیاسی در این وزارتخانه تشکیل می شود. هنوز  نفراتی که باید مسئولیت این دو معاونت را  برعهده بگیرند قطعی نشده  و آنچه که در رسانه‌ها در این زمینه مطرح می‌شود گمانه‌زنی بیش نیست.

با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند ارتباط داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سفر اخیر گروه عالی‌رتبه حماس به تهران آیا این امکان وجود دارد که ایران بخواهد بین روابط حماس و دمشق میانجی‌گری کند، اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع مقاومت در منطقه روشن است و ما با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند ارتباط داریم. علی رغم دیدگاه‌های مختلفی که ممکن است در برخی از حوزه‌ها با آنها داشته باشیم  .

وی  افزود: این رفت و آمدها علیرغم دیدگاه‌های مختلفی که ممکن است  در برخی از زمینه ها وجود داشته باشد ،برقرار است. اما  صحبت از اینکه آیا قرار است ما وارد بحث  میانجی‌گری شویم ، زود است و باید صحبت در مورد این موضوع را به آینده موکول کنیم.

عمده موضوعات مطرح شده در جریان سفر عبادی به تهران مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بوده است

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه ها مدعی شده بودند که یکی از اهداف سفر  نخست وزیر عراق به تهران  انجام میانجیگری  بین ایران و عربستان بوده است ، اظهار کرد: سفرها و رفت و آمد بین مقامات ایران و عراق زیاد است و ماهر لحظه که احساس کنیم باید گفت‌وگوی بین مقامات دو کشور صورت بگیرد این سفرها و گفت‌وگوها انجام می‌شود.

این دیپلمات ارشد  کشورمان  با بیان اینکه عمده موضوعات مطرح شده در جریان سفر آقای عبادی به تهران مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بوده است، گفت: فکر نمی‌کنم در خصوص موضوع  میانجیگری  بحث مشخص و روشنی در این سفر انجام شده باشد.

صداهایی که از ریاض دریافت می‌شود ، صداهای متفاوتی است

بهرام قاسمی با بیان اینکه صداهایی که از ریاض دریافت می‌شود ، صداهای متفاوتی است ، گفت: گاهی مقامات این کشور صحبت از میانجیگری می‌کنند و سپس  آن را تکذیب می‌کنند. ما مشکلی برای حل و فصل برخی از مسائل موجود  بین کشورهای پیرامونی‌مان نداریم و آمادگی داریم که در یک محیط با ثبات‌تر و آرام‌تر زندگی کنیم و وضعیت جدیدی را  در منطقه رقم بزنیم ولی آنچه که از سوی عربستان مشاهده می شود مغایر با این روند است .

وی با اشاره به اختلاف سلیقه ها  و مواضعی که  که بعضا از سوی مقامات سعودی مشاهده می‌کنیم گفت: این موضع گیری ها تا حدود زیادی از واقعیت‌های موجود در منطقه  به‌ دور هستند و به نظر می رسد که بیشتر نگاه مقامات این کشور  به سمت کشورهای فرامنطقه ای است تا  استفاده از ظرفیت جمعی که در منطقه وجود دارد.

در مورد بازدید از اماکن نظامی ایران بحثی در دستور کار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر اخیر آقای آمانو به تهران صحبتی بین وی و مقامات ایران در مورد بازدید از اماکن نظامی ایران صورت گرفته یا نه ؟ اظهار کرد : سفر آقای آمانو به تهران سفر خوبی بود . انجام این گونه سفرها بین تهران و آژانس پیش از این وجود داشته و ادامه خواهد داشت ارتباط خوبی بین ایران و آژانس وجود دارد.

بهرام قاسمی با بیان اینکه آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی و وابسته به سازمان ملل وظایف خود را براساس قانون پیگیری می کند گفت: در مورد موضوعی که شما اشاره کردید بحثی در دستور کار نیست و در جریان این سفر در مورد همکاری‌های دو جانبه بین ایران و آژانس صحبت شد.

دفتر حافظ منافع ایران در جده ایجاد می‌شود

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به خبر منتشر شده مبنی بر اینکه سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و عربستان در تهران و ریاض انتخاب شده است، چه زمانی دیپلمات‌های ایرانی و سعودی راهی دو کشور خواهند شد تا فعالیت‌های خود را آغاز کنند، گفت: براساس آنچه که امضا شده،‌ کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع دو کشور انتخاب شده است و قرار است در آینده دفتر حافظ منافع ما در جده ایجاد شود. زمان گشایش این دفتر و اعزام دیپلمات‌های ایرانی به جده مشخص نیست. تاریخ دقیقی در این ارتباط در نظر گرفته نشده و در زمانی که موضوع قطعی شد در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.

مساله اقلیم یک موضوع داخلی عراق است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد رویکرد ایران در قبال تحولات اخیر در منطقه اقلیم کردستان گفت: مواضع ما در مورد این تحولات روشن است و ما بارها گفته‌ایم حفظ تمامیت ارضی عراق یک اصل مسلم برای ماست و دیگر مجموعه مسائل عراق را نیز از این زاویه نگاه می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: مساله اقلیم یک موضوع داخلی عراق است و ما هماهنگی‌های خود را با دولت بغداد طی روزها و هفته‌های اخیر داشته‌ایم.

قاسمی خاطر نشان کرد: متاسفانه همه پرسی در منطقه اقلیم علی رغم توصیه‌های مشفقانه‌ای که صورت گرفته بود انجام شد و این کار اشتباه و نابه‌جا بود. ما با توجه به نوع روابطی که با مردم اقلیم داریم علاقه‌مند بودیم که آنها از ورود به راه‌هایی که می‌تواند منجر به تضعیف و ایجاد مشکلاتی برای آنها شود، خودداری کنند اما هوس‌های افرادی مشخص که به مسائل منطقه کاملا اشراف ندارند و تحلیل دیگری از مسائل دارند، باعث شد که این همه پرسی انجام شود و مشکلاتی در داخل اقلیم برای مردم این منطقه ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم که مشکلات مردم این منطقه کاسته شود و آن‌ها بتوانند در چارچوب تمامیت ارضی عراق زندگی مناسبی داشته باشند.

ملاک ما رفتار دولت آذربایجان است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که علی رغم روابط خوب ایران و آذربایجان و سفر آتی رئیس جمهور آذبایجان به تهران شاهد این هستیم که برخی از نمایندگان پارلمان آذربایجان اظهاراتی ضد ایرانی مطرح کرده‌اند گفت: آنچه که برای ما ملاک است رفتار دولت آذربایجان است و ما سعی می کنیم در فرصت‌های مناسب در مورد این نوع موضع‌گیری‌ها با مقامات آذربایجان صحبت کنیم.

اطلاعات لازم از اقدامات خصمانه که توسط مقامات سعودی در منطقه انجام می‌شود را در اختیار داریم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که طبق برخی اخبار منتشر شده در جریان سفر نخست وزیر عراق به ریاض دولت عربستان دعوتنامه‌هایی را به سران برخی از قبایل عراقی ارسال کرده و از آنها خواسته که با عربستان علیه ایران متحد شوند. نگاه ایران به این موضوع چیست و آیا تهران برنامه‌ای دارد که با برخی از گروه‌های مطرح و صاحب نفوذ عراق گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی داشته باشد، گفت: عربستان با توجه به سیاستی که پیش از این اشاره کردم و همچنین عدم شناخت درست از واقعیت های منطقه سعی می کند که در روابط سایر کشورها با ایران اخلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: ما رفتار عربستان را رصد می‌کنیم و اطلاعات لازم از اقدامات خصمانه که توسط مقامات سعودی در منطقه انجام می‌شود را در اختیار داریم. در رابطه با عراق با توجه به پیشینه روابط و ارتباطاتی که بین دو ملت وجود دارد ما با تمام گروه‌ها و اقوام مختلف در عراق در تعامل هستیم  و ارتباط خوبی با مجموعه‌ای از اقوام و گروه‌ها در عراق اعم از شیعه و سنی و عرب و کرد داریم. این ارتباطات در چارچوب روابط ما با دولت عراق تعریف می‌شود و در واقع یک بحث تاریخی و فرهنگی است که در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در مورد زمان سفر هیات‌های ایرانی و عربستانی به تهران و ریاض جهت بازدید از اماکن دیپلماتیک دو کشور گفت: ویزا برای هر دو هیات صادر شده ولی تا آنجا که اطلاع دارم تاکنون سفری در این ارتباط انجام نشده است.

بهرام قاسمی در مورد بحث قره باغ گفت: از هرگونه تلاشی که منجر به کاهش نزاع و درگیری در این منطقه شود، استقبال می‌کنیم و از انجام اینگونه تلاش ها کوتاهی نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: ما علاقه‌مند هستیم که روزی را شاهد باشیم که اختلافات در این منطقه برچیده می‌شود و دو کشور همسایه ما در بخش شمالی بتوانند در آرامش و امنیت بیشتری در راستای صلح و ثبات و توسعه اقتصادی گام‌های اساسی بردارند.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اختلافات ایجاد شده بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آینده این شورا گفت: مباحث ایجاد شده در ارتباط با این موضوع یک مساله داخلی شورای همکاری خلیج فارس است. البته پیش از این نیز مشکلاتی بین کشورهای عضو این شورا وجود داشته است ولی برخی از این کشورها با ایجاد یک دشمن فرضی سعی کرده‌اند که کشورهای عضو را متحد نشان دهند و وجود یک وحدت نظر در بین اعضا را نشان دهند که در این مسیر چندان موفق نبودند.

وی با بیان اینکه بحرانی که اکنون در این شورا وجود دارد عظیم است و کشورهای عضو آن در درون خود با مشکلاتی روبرو هستند ولی به دلایل مختلفی برخی از این مشکلات دیده نمی‌شود، ‌افزود: به نظر می‌رسد که احتمالا در آینده شاهد تغییر و تحولاتی در این مجموعه باشیم.

مین‌زدایی و همچنین مبادله زندانیان، کشته‌شدگان و مجروحان دو محور اصلی گفت‌وگو در نشست آستانه ۷ است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد دستور کار نشست آستانه ۷ که طی امروز و فردا در قزاقستان برگزار می‌شود، گفت: روز گذشته نشست‌های کارشناسی برگزار شد و قرار است طی امروز و فردا نیز اجلاس آستانه با حضور مقامات سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برگزار شود.

وی با بیان اینکه مین زدایی و همچنین مبادله زندانیان، کشته شدگان و مجروحان دو محور اصلی گفت‌وگو در نشست آستانه ۷ است، خاطر نشان کرد: امیدواریم که سه کشور بتوانند در این نشست به تفاهمات لازم دست پیدا کنند.

قاسمی با موفق ارزیابی کردن روند آستانه تاکنون اظهار کرد: امیدواریم این روند بتواند هر چه بیشتر به ایجاد ثبات و امنیت در سوریه کمک کند.