در مبارزه با جرایم افراد متخصص زیادی در حوزه مختلف وجود دارد
در مبارزه با جرایم افراد متخصص زیادی در حوزه مختلف وجود دارد

رییس پلیس آگاهی ناجا از عملکرد چشمگیر کارآگاهان زن در این پلیس خبر داد و گفت: تعدادی کارآگاه‌یار زن نیز با ما همکاری می‌کنند. سردار محمدرضا مقیمی در آیین تجلیل از کارآگاهان پلیس آگاهی که ظهر امروز در ستاد مرکزی ناجا برگزار شد، گفت: تاکید زیادی بر ظرفیت‌ها و پتانسیل بازنشستگان پلیس آگاهی وجود دارد […]

پلیس

رییس پلیس آگاهی ناجا از عملکرد چشمگیر کارآگاهان زن در این پلیس خبر داد و گفت: تعدادی کارآگاه‌یار زن نیز با ما همکاری می‌کنند.

سردار محمدرضا مقیمی در آیین تجلیل از کارآگاهان پلیس آگاهی که ظهر امروز در ستاد مرکزی ناجا برگزار شد، گفت: تاکید زیادی بر ظرفیت‌ها و پتانسیل بازنشستگان پلیس آگاهی وجود دارد و ما نیز در مجموعه پلیس آگاهی به دنبال تجربیات و دانش کارآگاهان و بازنشستگان خود هستیم.

وی با بیان اینکه در مبارزه با جرایم افراد متخصص زیادی در حوزه مختلف وجود دارد، گفت: گرچه داشتن دانش، مهارت و فنون در کشف جرایم مهم است، اما داشتن تجربه نیز امر مهمی است که ما در پلیس آگاهی تاکید زیادی بر آن داریم.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه یک کارآگاه برای موفقیت در حرفه‌اش باید حتما تحت تعلیم آموزش‌های کارآگاهی قرار بگیرد، گفت: اما تجربه نیز مهم است و معیار کارآگاه شدن علاوه بر دانش، داشتن تجربه و پایبندی بر منشور پلیس آگاهی و اصول اخلاقی است.

درخشش کارآگاهان زن در پلیس آگاهی

مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود به رده‌بندی کارآگاهان و نحوه فعالیتشان پرداخت و گفت: کارآگاهان به دسته‌های پنجم، چهارم، سوم، دوم، یکم و ویژه تقسیم می‌شوند و ترتیب ارتقاء این است که فردی ابتدا کارآگاه پنجم است و سپس به رتبه یکم می‌رسد و کارآگاهان ویژه افرادی هستند که به هر دلیل امکان ورود از کارآگاهی پنجم را ندارند.

وی با بیان اینکه کارآگاهان نقش ویژه‌ای در کشف پرونده‌ها دارند، گفت: در حال حاضر تعداد کارآگاهان کمتر از نیاز ما است اما آنچه که برای ما مهم است کارآگاهان ما ضریب هوشی لازم در کنار تخصص و پایبندی به اخلاقیات را داشته باشند. از این رو نمی‌توان گفت که مثلا از فردا یک تعداد مشخصی کارآگاه جذب خواهیم کرد بلکه باید این افراد شرایط لازم کارآگاهی را داشته باشند.

رییس پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به این سوال که آیا پلیس آگاهی پلیس زن دارد یا خیر نیز گفت: در مجموعه پلیس آگاهی کارآگاه زن نیز داریم که از جمله افراد توانمند محسوب شده و پرونده‌های زیادی را نیز کشف کرده‌اند. علاوه بر آن تعدادی کارآگاه‌یار زن نیز با ما همکاری می‌کنند.

مقیمی با بیان اینکه کارآگاهان زن در پلیس آگاهی درخشش خوبی داشته‌اند، اضافه کرد: اینطور نیست که سهمیه خاصی برای زنان در پلیس آگاهی وجود داشته باشد، معیار برای ما شایستگی است و اتفاقا در یکی از استان‌ها ما، کارآگاه زنی داریم که من تاکید دارم که یکسری پرونده‌های خاص را حتما او رسیدگی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این زن به زودی رییس پلیس آگاهی استان شود، گفت: اگر این موضوع را به من پیشنهاد دهند، حتما به عنوان رییس پلیس آگاهی با این موضوع موافقت خواهم کرد.

رییس پلیس آگاهی ناجا در بخش دیگری از سخنانش درباره رسیدگی پلیس به پرونده‌هایی همچون آدم‌ربایی اظهار کرد: این پرونده‌ها به شکل آنی رسیدگی شده و تحت بررسی قرار می‌گیرد.

همکاری آگاهی با کشورهای جهان در کشف جرایم

مقیمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره همکاری‌های بین‌المللی پلیس آگاهی با دیگر کشورها اظهار کرد: پلیس آگاهی از جمله پلیس‌هایی است که در اینترپل حضور دارد. اتفاقا کارآگاهان ما در اینتر پل کارآگاهان سرآمدی هستند و در بسیاری از پرونده‌ها دست بالا را داشتند. به عنوان مثال چندی پیش در حادثه سقوط هواپیما در یکی از کشورهای آسیای میانه ما اعلام آمادگی کردیم که کمک کنیم. ابتدا آنها نپذیرفتند و مشکلاتی برایشان ایجاد شد اما مدتی بعد با ورود پلیس آگاهی و تیم تشخیص هویت ما بسیاری از مشکلات حل شد و به نتایج خوبی رسیدیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه زمان متوسط برای فعالیت هرکارآگاهی برسر یک پرونده چقدر است، گفت: جرایم با یکدیگر فرق دارند و نمی‌توان این را در مورد هر جرم مشخصا اعلام کرد، اما در برنامه سالانه‌ای که به استان‌ها داده‌ایم گفته‌ایم که هر کارآگاه باید برای هر جرم ۳۰ ساعت زمان صرف کند و این یک زمان استاندارد است.

رییس پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است کارآگاهان در ازای خدمتی که انجام می‌دهند از شاکی مبلغی دریافت کنند، گفت: کارآگاهان ما در ازای دریافت این خدمات پولی از شاکی دریافت نمی‌کنند. پلیس بر پاکدستی و عملکرد آنان نظارت جدی دارد، ضمن اینکه پیش از ورود نیز، این افراد از فیلترهای مختلفی عبور کرده‌اند.