انگلیس علیه امریکا ، چرا؟
انگلیس علیه امریکا ، چرا؟

استعمار نو و به عبارت لاتین نئوکولونیالیزم در فرهنگهای مختلف بقدر و تنوع اطلاعات سیاسی مردم جهان از پشت پرده ها مفاهیم متفاوتی داشته، دارد، و خواهد داشت.چرا که ماجرای مبارزه پنهان امریکا و انگلیس همانند رقابت دو شریک در یک شطرنج سیاسی ادامه دار است. سالها پیش که داریوش آشوری فرهنگ واژه های سیاسی […]

آمریکا

استعمار نو و به عبارت لاتین نئوکولونیالیزم در فرهنگهای مختلف بقدر و تنوع اطلاعات سیاسی مردم جهان از پشت پرده ها مفاهیم متفاوتی داشته، دارد، و خواهد داشت.چرا که ماجرای مبارزه پنهان امریکا و انگلیس همانند رقابت دو شریک در یک شطرنج سیاسی ادامه دار است.

سالها پیش که داریوش آشوری فرهنگ واژه های سیاسی را مینوشت در خصوص نئوکلونیالیزم نوشت ، اما چون از پشت پرده ها بی اطلاع بود ناقص نوشت ودر واقع بخشی از این پشت پرده ها مقداری با پیروزی انقلاب اسلامی و مقداری با کنکاش در عملکرد عوامل بظاهر محلی ولی درباطن انگلیسی بسمت افشا در حال افشاء است و هر روز صحنه ای از آن با عملکردی در جهان  هویدا میشود و اهل بینش و بصیرت به طراحی استادانه آن بیش از پیش واقف میشوند. داریوش آشوری استعمار نو را اینگونه تبیین میکند و انگلیسها از این تبیین بسیار خوشنودند.

استعمار نو، مفهومی است که به روش‌هایی گفته می‌شود که پس از دوران استعمار کهن، برای تسلط اقتصادی و سیاسی بر کشورها و بهره گرفتن از آنها بکار گرفته می‌شود. نویسنده بدلیل عدم مراجعه به فصل مهمی از تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس نوشته محمود محمود به این موضوع کم توجه بوده که اساس تبیین مکتب نوین در استعمار ، جنگ پنهان اقتصادی فیمابین انگیس و امریکا بوده است.

نخست وزیران انگلستان بعد از قوام سیاست خارجه در ایالات متحده با پدیده ای مواجهند که یکی پس از دیگری در کشورهای تحت سلطه خود احزاب مردم را به جهتی سوق میدهند که عوامل انگلیسی را از کشور خود بیرون کنید و ریشه این جریان را نفوذ امریکا در احزاب و تهدید منافع انگلیسی ها می یابند.

لذا وینستون چرچیل که مطالعات خاصی در خصوص مزاحمت امریکا نموده بود با بردن لایحه ای در مجلس عوام و موفقیت در اخذ موافقت نمایندگان مجلس پدر نئو کلونیالیزم نام گرفت.

خلاصه لایحه در این چار چوب گنجیده بود که:

١-در کشورهای مشترک المنافع عوامل محلی جایگزین اشخاص حقیقی انگلیسی شوند

(جالب است بدانیم عبارت کشورهای مشترک المنافع به کشورهای تحت استعمار انگلیس گفته شده است .) در حقیقت منافع و منابع در یک کشور غارت میشود و سهمی از غارت با خائنین همراه با غارت کننده به اشتراک گذاشته میشود و مفهومی واقعا اصیل از مشترک المنافع فراهم می آورد.

۲-عوامل محلی با سفر به انگلستان تعلیمات خاصی دیده و نظامات ایجاد ارتباط بین اعضاء و رعایت حیطه بندی اطلاعاتی را برای ایفای نقش اصیل بجای عوامل انگلیسی را بخوبی آموزش میبینند.

۳- به عوامل انگلیسی اطمینان داده میشود که خود و خانواده و حتی فرزندانشان تا چند نسل مورد حمایت دولت فخیمه خواهند بود

۴- لیستی از عوامل آشکار خود را به عوامل تحت آموزش ابراز داشته تا اعتماد ایشان از قدرت انگلستان در حمایتهای داخلی کشورها محرز و تابعیت و تبعیت عوامل محلی قوام بیابد.

۵-در یک اغراق آشکار مناصبی بسیار مهم در کشورها را از عناصر خود معرفی و ذهن اشخاص تازه گرویده را به بهت وادار میکنند.

۶- جریانهای لو رفته را باتبسم دایی جان ناپلئونی تلقی نموده و در شوخی و جدی به چالش تمسخر میبرند.

۷- قبل از انقلاب در ایران کتابی چاپ کرده و نام آنرا دوستان ما نام نهادند و با این روش به تسهیل یارگیری پرداخته اند.

۸- مناسبات ذاتی بعد از انقلاب به ایشان کمک شایانی نموده و از تازه به دوران رسیده ها شخصیت سازی کلان نموده اند.

۹- موثر ترین جریان ضد امریکایی در ایران بعد از امام (ره) جریان آلوده به روابط انگلیسی است.

۱۰- جریان همسو با سیاستهای انگلیس را نمیتوان به فراموشخانه تنها نسبت داد و البته مهمانی های منتسب به فراموشخانه بستر یارگیری تشکل های همسو با انگلستان محسوب میشوند.

۱۱- در چار چوب همبستگی های مداخله گرایانه در کشور ام آی سیکس بسیار گسترده و با ساختارهای نام و نشاندار در قالب گرایشهای سیاسی و فرهنگی و مطبوعاتی و اجتماعی و اقتصادی و حتی نظامی شدیدا فعال و در تحرکند و از چشم غیر مسلح کاملا پنهان عمل میکنند.

۱۲- تور های مهمانی در منزل اشخاص موجب معرفی یار جدید گردیده و معرفی کننده ارتقاء درجه یافته در قالب گرایش خود به مدارج معرفی در مراحل بالا تر دست پیدا میکند.

۱۳- این سازمان بیش از دویست سال در دنیا تجربه اندوخته و قدرت جذب غیر قابل باوری را بخود اختصاص داده است.

۱۴- مسلمانها بدون شناخت عمیق از این تشکیلات و دست نیازیدن به امثال این نوع تشکیلاتها هرگز قدرت مقابله با این هژمونی تشکیلاتی را نخواهند داشت.

با این شرایط فکری باید و راهی باید و زمینه ای باید که دشمنی را در تنگنای ناتوانی در حصر و بستری برای نجات از بند ترفند ها. ان شاالله

والسلام

حمید رضا نقاشیان