متروی پردیس امسال ساخته می‌شود
متروی پردیس امسال ساخته می‌شود
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید از آغاز ساخت متروی شهر جدید پردیس از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در سال جاری خبر داد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا توکلی با اشاره به اینکه اکثر شهرهای جدید در اطراف کلان‌شهرها ایجاد شده‌اند و قرار است جمعیت سربار این شهرها را جذب کنند، گفت: این شهرها نیازمند یک سیستم حمل و نقل سریع، آسان و انبوه برای اتصال شهر مادر با شهر جدید هستند.”ساخت متروی پردیس امسال آغاز می‌شود”

وی اتصال ریلی شهرهای جدید به شهرهای مادر را از سیاست‌های چند سال اخیر شرکت عمران شهرهای جدید خواند و با اشاره به بهره‌برداری از متروی شهر جدید هشتگرد در سال گذشته به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ شرکت عمران در حوزه حمل و نقل افزود: امسال نیز چند پروژه اجرایی بزرگ در دستور کارمان داریم.

توکلی متروی شهر جدید پردیس را مهم‌ترین پروژه حمل و نقلی شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری خواند و عنوان کرد: این خط مترو، پروژه ویژه‌ای است که بخش زیادی از مسیر آن به شکل تونل احداث خواهد شد و عملیات اجرایی آن قرار است که از امسال آغاز شود تا بتوانیم بخش اعظم سفرهای جاده‌ای پردیس به تهران و بالعکس را به ریل منتقل کنیم.

وی حفظ محیط زیست، کاهش تصادفات و نیز کاهش مصرف سوخت را از جمله آثار مهم احداث این خط مترو برشمرد و با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز برای ساخت این خط به‌صورت مشارکتی اعلام آمادگی کرده است، ابراز امیدواری کرد، عملیات اجرایی این پروژه به‌زودی آغاز شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل خط متروی شهر جدید پرند را دیگر اولویت سال جاری شرکت عمران شهرهای جدید خواند و گفت: هم‌اکنون دستگاه اجرایی ساخت و تکمیل این خط مترو، شهرداری تهران است و این خط تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) کار شده و از آنجا تا پرند نیمه‌تمام باقی‌مانده است. ما در دو سال گذشته به شهرداری تهران برای تکمیل این خط، اعلام آمادگی کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاری در این خط که با هدف نهایی جذب مسافران شهر جدید پرند انجام شده است کارایی لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: خط مترو از شهر آفتاب تا فرودگاه کارایی لازم را ندارد و باید به شهر پرند متصل شود تا اثربخش شود و سهم کافی از ترافیک ورودی تهران را کاهش دهد. حومه تهران نیازمند اجرای چنین خطوط حومه‌ای است.

توکلی با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی که در بودجه برای تکمیل این خطوط دیده شده، رقم ناچیزی است در حالی‌که هزینه قطارهای برقی بسیار سنگین است، ادامه داد: در خصوص متروی شهر جدید پرند اکنون در حال رایزنی و انجام مذاکره با شهرداری تهران هستیم تا بتوانیم دستگاه اجرایی مسؤول ساخت این خط را تغییر دهیم و تکمیل خط را به دو بخش تقسیم کنیم. بدین صورت که تکمیل خط از فرودگاه تا شهر جدید پرند به شرکت عمران شهرهای جدید واگذار شود تا بتوانیم با استفاده از منابع مالی شرکت خط متروی پرند را به بهره‌برداری برسانیم.

  • منبع خبر : مهر