محبی‌نیا: نمایندگان مجلس به تقویت پول ملی و قدرت خرید مردم توجه کنند
محبی‌نیا: نمایندگان مجلس به تقویت پول ملی و قدرت خرید مردم توجه کنند
یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: برای تنظیم بودجه ۱۴۰۱، مساله قدرت خرید مردم اهمیت زیادی دارد، بنابراین سیاست های دولت و مجلس باید مبتنی بر تقویت پول ملی باشد.

به گزارش صبح اقتصاد یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: برای تنظیم بودجه ۱۴۰۱، مساله قدرت خرید مردم اهمیت زیادی دارد، بنابراین سیاست های دولت و مجلس باید مبتنی بر تقویت پول ملی باشد.

جهانبخش محبی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاکیدات رهبری بر لزوم اصلاح ساختاری بودجه، اظهار کرد: ضرورت اصلاح ساختار بودجه سال هاست مطرح شده است، اما در بودجه سال آینده هم این اصلاحات انجام نشده است .

وی با اشاره به اهمیت توجه به تاب آوری اجتماعی در تصمیمات دولت و مجلس در بودجه ۱۴۰۱، ادامه داد: مساله قدرت خرید مردم اهمیت زیادی دارد و سیاست های دولت ومجلس باید مبتنی بر تقویت پول ملی باشد. الان مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است که متاسفانه نگاه سیاسی هم در این موضوع وجود دارد، زیرا این سیاست متعلق به دولت گذشته بوده  و بدون توجه به عواقب حذف این یارانه، می خواهند سیاست دولت قبلی را کنار بگذارند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی غلط بود، تصریح کرد: اکنون باید آثار منفی این سیاست اصلاح شود و اجرای آن شفاف شده و مراقبت ویژه از آن شود در حالیکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت ها را افزایش داده و تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی دارد، بنابراین هر سه قوه با هماهنگی باید تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ کنند و مسئولیت تصمیم خود را بر عهده بگیرند، نه اینکه مثل قضیه گرانی بنزین هرکسی به گوشه ای فرار کند.

وی اظهار عقیده کرد: مساله دیگری که باید مدنظر قرار گیرد بحث اشتغال است که اکنون در بودجه به آن توجه کافی نشده است مخصوصا هم که وزارت تعاون هم اعلام کرده است که متولی اشتغال نیست و این خیلی نگران کننده است. افسار اسب چموش بیکاری رها شده است و در بودجه پناهگاهی برای بیکاران نمی بینم.

محبی نیا در پایان گفت: مسائل دیگری مثل ایجاد نسبت مناسب میان بودجه جاری و عمرانی، مساله واردات در موارد ضرور برای جلوگیری از گرانی، دقت نظر درباره بودجه خاصه خواران و توجه به شاخص های برنامه ششم توسعه و تلاش برای دستیابی به اهداف ممکن برنامه ششم نیز باید مدنظر نمایندگان مجلس باشد. قطعا دستیابی به رشد ۸ درصد امکان پذیر نیست، اما هدف گذاری رشد حداقل ۲ درصدی مدنظر باشد.