محققان بذر ابر را آزمایش کردند
محققان بذر ابر را آزمایش کردند
برای اولین بار محققان از رادار و سایر ابزارها برای اندازه گیری دقیق میزان برف تولید شده از طریق بذر ابر استفاده کرده‌اند. این تحقیق با هدایت دانشگاه کلرادو بولدر، دانشمند Katja Friedrich و همکارانش در ژانویه سال 2017 آغاز شد. این زمانی بود که این تیم به عنوان یک طوفان در یک تکه زمین در غرب آیداهو مستقر بودند.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد برف ملایم یک اتفاق طبیعی نبود. این امر از طریق بذر ابر ایجاد شده است ، تکنیکی که ذرات ریز در جو مخلوط می شوند تا سعی کنند بارندگی بیشتری را از آنچه که معمولاً می افتد تولید کنند.”محققان بذر ابر را آزمایش کردند”

این رویکرد به طور فزاینده ای در ایالت هایی مانند آیداهو و کلرادو که می توانند با چگونگی کاهش تقاضای روزافزون خود برای آب مقابله کنند، رواج یافته است. اندازه گیری نیز بسیار دشوار است. اما به مدت سه روز در اوایل سال جاری در آیداهاهو مانیتورینگ سه تلاش برای کاشت ابر نتیجه بخش بود. همكاران این پروژه شامل محققان مركز ملی تحقیقات جوی در بولدر، دانشگاه وایومینگ و دانشگاه ایلینویز در Urbana-Champaign بودند.

فردریش ، استادیار گروه علوم اتمسفر و اقیانوس گفت: “ما بوته بذر را از زمانی که آنرا درون ابر قرار دادیم ردیابی کردیم تا زمانی که برفی ایجاد کرد و روی زمین افتاد.”

در کل ، آن رویداد کاشت ابر و دو مورد دیگر بعد از آن ماه، در مجموع حدود ۲۸۲ استخر شنا به اندازه المپیک آب تولید کرد. این گروه یافته های خود را امروز در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم گزارش دادند.

فردریش افزود: این تحقیق اولین گام مهم برای درک بهتر چگونگی کارآمد شدن بذر ابر در ایجاد مناطق شگفت انگیز زمستانی است.

وی گفت: “هرکسی که با آنها صحبت می کنید می گوید حتی اگر می توانید کمی بیشتر برف ایجاد کنید، این در درازمدت به ما کمک می کند.”

در ۱۹ ژانویه ، برف های اضافی با پرواز هواپیما شروع به کار کرد. درست قبل از غروب آفتاب، یک هواپیمای متعلق به شرکت انرژی آیداهو برای تزریق ذرات یدید نقره به یک سازه ابر طبیعی که از بالای سر عبور می کرد، از یک سری شعله های آتش استفاده می کرد.

ایده در مورد چنین بذر افشانی ابر ساده است – تبدیل بخار آب سبک به قطرات سنگین.

فردریک گفت: “اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، قطرات آب در اطراف آئروسل ها یخ زده و برف را تشکیل می دهند.”

اما، وی افزود، فهمیدن این واقعیت که انتقال واقعاً چقدر مؤثر است، دشوار است، به همین دلیل است که بیشتر آمار کاشت ابر منجر به نتایج غیرقابل انکار می شود. فریدریچ گفت ، تخمین ها در هر نقطه از صفر تا ۵۰٪ بارش برف اضافی است.

اما در آن روز ژانویه ، او و همكارانش برنامه ای داشتند. این گروه از یک ظرف راداری در این نزدیکی استفاده کرده و به درون ابرها می رود زیرا آب درون آن غلیظ می شود و در نهایت تسلیم جاذبه می شود.

براساس محاسبات این تیم ، حدود ۶۷ دقیقه برف از آن ابرها ریزش کرد و تقریباً ۹۰۰ مایل مربع از زمین را در حدود یک دهم میلی متر برف غبار زد .برف به اندازه کافی برای چسبیدن به مژگان محققان کافی نبود.

فریدریش گفت: “اگر ما این ابرها را کاشت نمیکردیم، آنها هیچ بارندگی نخواهند کرد.

هر کمی کمک می کند

در سال ۲۰۱۹، این ایالت با شش نفر دیگر در مرز رودخانه کلرادو همکاری کرد تا تلاش های خود را برای کاشت ابر تلاش برای افزایش عرضه آب به آن آبراه با ارزش انجام دهد.

فردریش افزود: در حال حاضر ، او نمی تواند بگوید که چقدر کاشت ابر می تواند برای پیشرفت در چنین تلاش هایی مفید باشد  هر طوفان زمستانی متفاوت است و به طرق مختلف با آئروسل ها در تعامل است. اما یافته های این گروه می تواند دانشمندان را نزدیکتر کند تا بتوانند آن محاسبات هزینه و فایده را انجام دهند.