مخالفت اعضای سازمان شانگهای با تحریم‌های یک‌جانبه در شرایط بحران کرونا
مخالفت اعضای سازمان شانگهای با تحریم‌های یک‌جانبه در شرایط بحران کرونا
به گفته "سرگئی لاوروف"، وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای مخالفت خود با استفاده از تحریم‌های یک‌جانبه و رقابت ناعادلانه در شرایط همه گیری ویروس کرونا و برخورد سیاسی با این بحران جهانی را مورد تأکید قرار دادند.

مخالفت اعضای سازمان شانگهای با تحریم‌های یک‌جانبه در شرایط بحران کرونا

به گفته “سرگئی لاوروف”، وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای مخالفت خود با استفاده از تحریم‌های یک‌جانبه و رقابت ناعادلانه در شرایط همه گیری ویروس کرونا و برخورد سیاسی با این بحران جهانی را مورد تأکید قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، به نقل از خبرگزاری «تاس»، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه بعد از پایان نشست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که به صورت کنفرانس ویدئویی انجام شد، اعلام کرد که وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان مخالفت خود با هرگونه تحریم یک جانبه و رقابت ناعادلانه در شرایط همه گیری بیماری کووید-۱۹ را مورد تأیید قرار دادند.

به گفته لاوروف، در این نشست توجه ویژه‌ای به غلبه بر عواقب منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا در جهان شد.

وی افزود: «وزرای امور خارجه کشورهای عضو شانگهای بر اهمیت این مسئله تاکید کردند که اقدامات در نظر گرفته شده با هدف حفظ جان مردم ، برقراری ثبات در اقتصاد جهانی و تحریک ادامه رشد پایدار آن، باید مبتنی بر هنجارها و اصول حقوق بین الملل باشد و در این راستا استفاده از روش‌های غیرقانونی رقابت در عرصه اقتصادی و بویژه تحریم‌های اقتصادی یک جانبه‌ای که خارج از چارچوب  شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده که اهداف سیاسی خاصی در پشت آن نهفته است، کاملاً غیر قابل قبول هستند.»

روند مشخص شدن دلایل شیوع بیماری کرونا نباید سیاسی شود

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تاکید کرد که روند روشن شدن منشاء و دلایل شیوع ویروس کرونا در جهان نباید به یک موضوع سیاسی تبدیل شود. وی گفت: «زمانی که ما درباره لزوم روشن شدن دلایل بوجود آمدن عفونت ناشی از ویروس کرونا صحبت می کنیم ، به عقیده من، این یک سئوال کاملا موجه است. البته باید تنها از دیدگاه مفهوم و ماهیت به این قضیه نگاه شود. و هدف اصلی باید آن باشد که تا حد ممکن جان بسیاری از افراد را نجات دهیم و بدانیم که چگونه می توانیم در آینده این بیماری همه گیر را کنترل کنیم، چرا که  طیق ارزیابی‌های پزشکی و دیدگاه دانشمندان ویروس کرونا، اگر نه برای همیشه، ولی برای مدت طولانی در بین ما باقی مانده و دقیقاً مانند سایر بیماری‌های عفونی نظیر آنفولانزا، در جهان وجود خواهد داشت. بنابراین از برخورد سیاسی با این بیماری باید اجتناب کرده و رویکردی کاملاً عملی و انسانی با این قضیه داشت.»

آمادگی مسکو برای کمک به یافتن توافق بین آمریکا و طالبان

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد تا برای رفع موانع در اجرای توافقنامه صلح بین ایالات متحده و طالبان کمک کند.

وی گفت: «ما از این مسئله خوشحال نیستیم که توافقات حاصل شده بین مقامات واشنگتن و جنبش طالبان متوقف شده است. ما دلایلی را که این اتفاق رخ داده را می بینیم و آماده هستیم تا برای رفع این مشکلات کمک کنیم.»

به عقیده وزیر خارجه روسیه ، این امر مستلزم آن است که واشنگتن به روند اقدامات جمعی برای حل و فصل اوضاع افغانستان با همکاری کشورهای منطقه بازگردد. لاوروف ابراز امیدواری کرد که سازمان همکاری‌های شانگهای بتواند به فایق آمدن بر بن بست فعلی در حل و فصل مشکلات در افغانستان کمک کند.

به گفته وی، در نشست امروز وزرای خارجه این سازمان، توافقاتی به منظور نوسازی “نقشه راه” برای اقدامات بیشتر گروه تماس شانگهای-افغانستان، با در نظر گرفتن وضعیتی که پس از انعقاد توافقنامه صلح بین ایالات متحده و طالبان، صورت گرفته است.