مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت با اقدام ترامپ درباره جولان اشغالی
مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت با اقدام ترامپ درباره جولان اشغالی
اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست شب گذشته خود با اقدام اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در به‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه مخالفت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اکثریت اعضای شورای امنیت تأکید کردند جولان سرزمینی متعلق به سوریه است که اسرائیل آن را اشغال کرده است و قطعنامه‌های سازمان ملل هم آن را تأیید کرده‌اند.

اعضای شورای امنیت در این نشست که به اوضاع خاورمیانه می‌پرداخت، تصریح کردند اقدام یکجانبه با قواعد و مقررات نظام بین‌المللی و منشور سازمان ملل تعارض دارد و قوانین بین‌المللی الحاق اراضی با نیروی زور را ممنوع کرده است.

ولادیمیر ساورونکوف معاون نماینده روسیه در سازمان ملل بار دیگر بر مخالفت با اقدام ترامپ درباره جولان اشغالی سوریه تأکید کرد و موضع کشورش را در تطابق و هماهنگی کامل با قوانین بین‌المللی دانست.

وی اظهار داشت گام‌های یکجانبه آمریکا درباره جولان اشغالی سوریه نقض قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌رود. وی درباره پیامدهای چنین اقدامی بر ثبات منطقه هشدار داد.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل از ایالات متحده آمریکا خواست از شیوه هدفمند خود و نقض قوانین بین‌المللی دست بردارد، چرا که این شیوه محکوم به شکست است و اعلام آمریکا درباره جولان اشغالی سوریه، وضعیت قانونی آن را تغییر نمی‌دهد.

نماینده چین در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت تصریح کرد سازمان ملل در قطعنامه‌های خود تأکید کرده است که جولان سرزمین اشغالی سوریه است. وی بار دیگر بر مخالفت چین با تغییر این وضعیت تأکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه،‌ نماینده جمهوری دومینیکن در سازمان ملل هم در این نشست خاطرنشان کرد جولان سرزمین اشغالی متعلق به سوریه بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل است. وی خاطرنشان کرد تبعیت نکردن از این قطعنامه‌ها مغایر با قوانین بین‌المللی است و در برابر رسیدن به ثبات در منطقه مانع‌تراشی می‌کند.

نماینده جمهوری دومینیکن بر موضع کشورش مبنی بر احترام به حاکمیت سوریه و حفظ وحدت و سلامت ارضی و یکپارچگی و استقلال آن و دخالت نکردن در امور داخلی این کشور تأکید کرد.

نماینده بلژیک در سازمان ملل هم تصریح کرد اقدام یکجانبه آمریکا درباره جولان، اقدامی غیرقانونی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌رود. نماینده آفریقای جنوبی هم اقدام آمریکا را یکجانبه و مغایر با قوانین بین ‌المللی و ناقض آن توصیف کرد.

نماینده پرو در سازمان ملل هم بر مخالفت کشورش با الحاق اراضی از راه قهریه و زور تأکید کرد که این موضع همسو با منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی است. وی خواستار پایبندی به قطعنامه‌های صادره از سوی شورای امنیت در این زمینه (جولان اشغالی سوریه) شد.

نماینده اندونزی در سازمان ملل نیز تأکید کرد اقدام ایالات متحده نقض بسیار خطرناک قوانین بین‌المللی است و هرگز پذیرفتنی نیست و  این اقدام اعتبار شورای امنیت را زیر سؤال می‌برد.

از سوی دیگر منصور العتیبی نماینده کویت در سازمان ملل گفت جولان سرزمین عربی سوریه است که اسرائیل آن را اشغال کرده است و اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی از جمله جولان از بیش از پنجاه سال پیش تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه و جهان است و راه‌حل ثبات منطقه، از طریق تحکیم اشغالگری و تلاش برای تحمیل آنچه می‌خواهند بر دیگران ممکن نیست، بلکه با عقب‌نشینی اسرائیل از  اراضی اشغالی عربی و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت به‌ویژه قطعنامه‌های شماره ۲۴۲، ۳۳۸ و ۴۹۷ امکان دارد.

  • منبع خبر : تسنیم