مداخلات ترکیه و امارات برای کنترل بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی در عراق
مداخلات ترکیه و امارات برای کنترل بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی در عراق
به دنبال پیچیده شدن بن‌بست سیاسی در عراق در نتیجه اختلافات میان احزاب و طرف‌های مختلف، منابع عراقی نسبت به ادامه مداخلات ترکیه و امارات برای کنترل بر تصمیم‌گیری سیاسی در این کشور هشدار دادند.

به دنبال پیچیده شدن بن‌بست سیاسی در عراق در نتیجه اختلافات میان احزاب و طرف‌های مختلف، منابع عراقی نسبت به ادامه مداخلات ترکیه و امارات برای کنترل بر تصمیم‌گیری سیاسی در این کشور هشدار دادند.

به گزارش صبح اقتصاد، خبرگزاری المعلومه امروز (سه شنبه) اعلام کرد که ترکیه و امارات هر کدام طبق اهداف خود به مداخلات در امور عراق ادامه می‌دهند و درصدد کنترل بر تصمیم‌گیری سیاسی در عراق هستند.

طبق این گزارش، ترکیه و امارات همچنین با حمایت از برخی طرف‌ها به دنبال دستیابی به منافع به ویژه منافع اقتصادی، ایجاد یک اقلیم سُنّی نشین و بی‌ثبات کردن کشور هستند.

“جاسم البیاتی”، نماینده سابق پارلمان عراق در این باره به المعلومه گفت: دستگاه اطلاعات ترکیه اقداماتی را در این راستا انجام داده و به همین منظور به برخی احزاب سنی روی آورده و در تلاش است تا با سوق دادن این احزاب به سمت آرام کردن فضای سیاسی عراق، از تحقق منافع خود اطمینان حاصل کند، چراکه تشدید تنش در عراق به نفع منافع اقتصادی و تجاری آنکارا نیست.

“محمن حسن”، نماینده ائتلاف “دولت قانون” در پارلمان عراق نیز در این باره تصریح کرده است: آنکارا با حمایت از برخی احزاب، به مداخله در امور سیاسی عراق با هدف دستیابی به منافع خود ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: ترکیه به حمایت از برخی احزاب سیاسی اهل تسنن با هدف ترغیب آنها به ایجاد یک اقلیم و یا منطقه سنی ادامه می‌دهد و با بهره‌گیری از اختلافات و تنش‌های سیاسی فعلی، درصدد دستیابی به منافع خود با تجزیه عراق است.

المعلومه در ادامه آورده است: تنها ترکیه نیست که برای تجزیه و ویران کردن عراق تلاش و برنامه‌ریزی می‌کند، بلکه امارات نیز در این بازی حضور دارد و این موضوع تازه و جدیدی نیست.

فاضل موات، عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در گفتگو با المعلومه نسبت به وجود یک اتاق عملیات در امارات هشدار داد و گفت که هدف این اتاق عملیات؛ ناکام گذاشتن روند سیاسی عراق به منظور ضربه زدن به شیعیان از درون و مانع شدن تسلط انها بر قدرت در عراق است.

این درحالی است که منابع اخیرا از سفر محرمانه هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به عراق پرده برداشتند.

منابع سیاسی آگاه اعلام کردند، هاکان فیدان سه نشست در عراق برگزار کرد؛ نخست با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، دوم با فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد شعبی و سوم با خمیس خنجر، رهبر ائتلاف “حاکمیت”.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در جریان نشست‌های خود پرونده مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، پرونده مربوط به آب‌ها و همچنین امکان تجهیز کردن عراق به تجهیزات نظامی مختلف توسط آنکارا را مورد بررسی قرار داد.

این منابع تاکید کردند، در این دیدارها درخصوص بحران سیاسی و ایفای نقش ترکیه در آرام سازی اوضاع و نزدیکی دیدگاه‌ها میان برخی گروه‌های سیاسی گفت‌وگو شد.

  • منبع خبر : ایسنا