مدولباس فجر در آستانه تکامل است
مدولباس فجر در آستانه تکامل است

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش جشنواره مد و لباس فجر گفت: لباس برای ما، تنها جنبه پوشانندگی نداشته و ایرانیان همواره به چه و چگونه پوشیدن اندیشیده‌اند.  سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  آیین گشایش هفتمین جشنواره مد و لباس فجر که امروز ششم اسفندماه در […]

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش جشنواره مد و لباس فجر گفت: لباس برای ما، تنها جنبه پوشانندگی نداشته و ایرانیان همواره به چه و چگونه پوشیدن اندیشیده‌اند.

 سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  آیین گشایش هفتمین جشنواره مد و لباس فجر که امروز ششم اسفندماه در تالار رودکی برگزار شد، گفت: هفت، عدد کمال است و در فرهنگ ما معانی بلندی را برای این عدد یادآور شده اند که از آن جمله به هفت اقلیم، هفت رنگ، هفت وادی و هفت خوان اشاره شده؛ جهان پهلوان ما رستم، برای این که مردستان ایران باشد، هفت خوان را پشت سر می گذارد، بنابراین جشنواره مد و لباس فجر در هفتمین دوره خود یا به کمال رسیده یا در آستانه تکامل است.

معاون هنری ارشاد، جشنواره را فرصتی برای گفتگو و ایجاد تعامل دانست و افزود: جشنواره به آیین و مناسبتی است که در یک زمان و مکان خاص برگزار می شود و فرصتی برای تعامل است. جشنواره مد و لباس فجر به ارتباط بیشتر میان طراحان و تولیدکنندگان می انجامد.

حسینی، مد و لباس را نتیجه دانش و بینش انسان برشمرد و گفت: لباس، پرده سخنگویی است که ایرانیان از هزاره های پیش در این پهنه بزرگ به آن پرداخته‌اند و مایه افتخار ماست که از قدیم ترین مللی بوده ایم که لباس را تنها برای پوشش انتخاب نکرده و به چه و چگونه پوشیدن هم توجه کرده است.

معاون هنری ارشاد به این که هنر ایرانیان، شعر است اشاره و بیان کرد: هنر ما ایرانی‌ها شاعری است. برای مثال اگر قرار است، پل، رابط میان این سو و آن سوی رودخانه باشد، یک تنه درخت بسنده می کند اما ما سی و سه پل و پل خواجو را می سازیم؛ چراکه پل برای ما فرصتی برای با هم بودن و پیوند خوردن است.

حسینی با اشاره به این که خوب پوشیدن در دین اسلام هم مهم و مورد توجه بوده، گفت: پیامبر اکرم(ص)، خوب پوشیدن را بر مومن فرض دانسته و امید که جشنواره مد و لباس فجر، بهانه ای بلشد تا طراحان تنها به پوشش اجتماع خانم ها توجه نکنند و به پوششی برازنده قامت ایرانیان بپردازند.

معاون هنری ارشاد سخن خود را با بیتی از عطار به پایان برد و گفت: خاطر خیاط عقل، گرچه بسی جامه دوخت/ هیچ قبایی ندوخت، لایق بالای عشق.