تغییر و تحولات در شورای شهر تهران و به تبع آن شهرداری تهران از فردا رسما انجام می پذیرد ؛ اگر چه اعضای شورای جدید، پیش از شروع رسمی رئیس شورا و شهردار آینده تهران را انتخاب کرده اند. انجام این تغییرات معنی پایان مدیریت یک جناح سیاسی در شهر تهران و شروع مدیریت جناح […]

تغییر و تحولات در شورای شهر تهران و به تبع آن شهرداری تهران از فردا رسما انجام می پذیرد ؛ اگر چه اعضای شورای جدید، پیش از شروع رسمی رئیس شورا و شهردار آینده تهران را انتخاب کرده اند. انجام این تغییرات معنی پایان مدیریت یک جناح سیاسی در شهر تهران و شروع مدیریت جناح دیگری در پایتخت است؛ اما مسائل و مشکلات تهران و شهروندانش بیشتر از اینکه به سلایق سیاسی مربوط باشد ، به نوع و توان مدیران شهری مربوط است. مروری بر این مشکلات می تواند یادآور اصلی ترین دغدغه ها و خواسته های مردم از شورای شهر و شهردار جدید تهران باشد:

۱-  معماری شهری تهران سالها است که از ترکیب سنتی خود (که مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی بوده) خارج شده و سبک و سیاق غربی به خود گرفته است . خانه هایی که در گذشته ای نه چندان دور بیرونی و اندرونی داشتند و حیاط و حوض و حریم هر خانه ، آرامش و امنیتی به خانواده می بخشید ، جای خود را به آپارتمانهایی با نما و معماری داخلی غربی داده که اگر چه در آغاز چندان مورد پسند خانواده ها نبود ، اما به مرور فرهنگ شهرنشینی تهرانی ها را هم تغییر داده است . این تغییرات به مرور نماد های بصری و جلوه های ظاهری در شهر را هم تغییر داده است و اگر چه گهگاه شهرداری کوشیده تا با استفاده از امکانات تبلیغی خود ، جلوه های ظاهری شهر را به فضای سنتی برگرداند اما معلوم است که کمترین موفقیتی نداشته است . رهبر انقلاب چهار سال پیش در دیدار اعضای شورای شهر و شهردار با اشاره به تأثیرگذاری معماری و نمای ساخت‌و‌سازها بر فضای سبک زندگی عنوان کردند: «باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان‌پذیر باشد». این مساله مربوط به یک شورای شهر یا یک شهردار نمی شود و همیشه باید مورد توجه مسئولان شهری باشد.

۲-  ترافیک بزرگترین مشکلی است که وقت ، انرژی و زندگی را از بسیاری از تهرانی ها گرفته است . آلودگی هوا نیز که ارتباطی تنگاتنگ با این موضوع دارد ، مساله دیگری است که باید برای آن فکری اندیشیده شود . متاسفانه علی رغم قولهایی که تا به حال در این خصوص داده شده است ، اقدام چندان موثری در این خصوص صورت نگرفته است . البته واضح است که این مسائل تنها مرتبط به مدیریت شهری نیست و بدون همکاری دولت ، این مسائل حل شدنی نیستند ؛ اما حالا که دولت و شهرداری هماهنگی و همفکری لازم را دارند ، دیگر نمی تواند بهانه ای در این خصوص آورد.

۳-  سوء مدیریت و فساد اداری نیز مساله ای است که اگر چه تنها مرتبط به شهرداری نیست اما دامان شهرداری نیز از آن بری نیست . داستان املاک نجومی در شهرداری تهران ، همچون مسائل مشابهش در بخشهای دیگر مدیریت کشور ، باعث شد که مردم نسبت به مسئولان بدبین شوند . اخباری که در این سالها درباره ساخت و سازهای بی رویه و تخریب باغها و … به گوش می رسید نیز مزید بر علت است . شورای شهر تهران و شهرداری وظیفه دارند ضمن شفاف سازی این مسائل ، در رفع این قبیل مسائل بکوشند.

مدیریت شفاف نیازی مبرم این روزهای کشور است و چه خوب اگر این نیاز از مدیریت تازه پایتخت آغاز شود تا الگویی برای سایر بخشها و سازمانها شود ؛ در غیر این صورت تغییر و تحولات در شورای شهر و شهرداری نمود چندانی برای مردم نخواهد داشت .

زهرا تاجیک