مدیریت منابع و مصارف در بیمه سلامت ضروری است
مدیریت منابع و مصارف در بیمه سلامت ضروری است

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: برای عبور از چالشها و تداوم خدمات بیمه سلامت باید منابع و مصارف مدیریت شده و از زیان انباشته جلوگری کنیم.  طاهر موهبتی در جمع اصحاب سلامت استان قزوین در دانشگاه علوم پزشکی گفت:یکی ازنقدهایی که بر حکومت ها وارد است نداشتن ارتباط با مردم و گروههای مرجع، نبود نشست […]

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: برای عبور از چالشها و تداوم خدمات بیمه سلامت باید منابع و مصارف مدیریت شده و از زیان انباشته جلوگری کنیم.

 طاهر موهبتی در جمع اصحاب سلامت استان قزوین در دانشگاه علوم پزشکی گفت:یکی ازنقدهایی که بر حکومت ها وارد است نداشتن ارتباط با مردم و گروههای مرجع، نبود نشست های مشترک، گوش نکردن به نظرها و دیدگاههاست به همین دلیل گاهی همدلی بسرعت رخ نمی دهد.

وی اضافه کرد: هیچ حکومتی به رستگاری نمی رسد مگر آنکه به همدلی،   رفاقت، گفتگو و مشارکت مردم اهمیت بدهد و به نظر می رسد مدتهاست جای وفاق و همدلی در کشور ما خالی است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: یک زمان از واگذاری امور درمان صحبت می کردیم و برخی اعتقاد داشتند باید درمان مستقیم تعطیل شود و خرید خدمت صورت گیرد و امروز هیچ چاره ای نداریم و باید به این سمت برویم.

وی اظهارداشت: با همه محدودیتهای ایجاد شده در کشور باید به سمت منطقی کردن مصرف برویم تا بر مشکلات فائق شویم.

موهبتی یادآورشد: مدیریت تامین اجتماعی در شرایط مالی کنونی بسیار سخت شده و برای جلوگیری از مشکلات پیش رو باید هزینه های خود را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد:درحال حاضر حدود ۴۰ میلیون نفر در ۵ صندوق بیمه کارکنان دولت، بیمه سایر اقشار، روستاییان و عشایر، بیمه ایرانیان عضو هستند که ۳۳ میلیون و ۲۷۲ هزار نفر به صورت رایگان و ۵ میلیون و ۶۴۲ هزار نفر غیر رایگان عضویت دارند.

موهبتی تصریح کرد: در بیمه رایگان یک ارزیابی کردیم و شاخص ها درنظر گرفته شده تا همه کسانی که از این نوع بیمه استفاده می کنند واقعا نیازمند باشند اما متاسفانه برخی خود را تحت پوشش قرار داده اند که نیازمند نیستند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور اظهارداشت: در حالی که منابع به طور متوسط ۲۶ درصد رشد داشته مصارف ما ۴۱ درصد رشد داشته که این وضع نگران کننده است.

چالش تامین منابع مالی در بیمه سلامت

وی اضافه کرد: زیان انباشته سازمان بالغ بر ۴۴ میلیارد ریال بود که در صورت منتشر نشدن اوراق این زیان به ۱۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال افزایش می یافت لذا امروز باید منابع و مصارف در سازمان مدیریت و کنترل شود تا خدمات ادامه یابد.

موهبتی تصریح کرد: نباید فضای جامعه را به سمتی هدایت کنیم که توقعات جدیدی از بیمه سلامت در کشور شکل بگیرد و ما نتوانیم به دلیل محدودیت مالی به آن پاسخ دهیم و امروز برای نجات کشور در بخش بیمه و سلامت باید همه عزم جدی داشته باشند.

وی گفت: نبود ریشه متوازن منابع و مصارف، نبود تامین منابع مورد نیاز در مقاطع زمانی مختلف از زمان شروع طرح بیمه رایگان، واقعی نبودن ۷ درصد کسر حق بیمه خانوار، نداشتن محاسبه دقیق از جمعیت تحت پوشش و تخصیص نیافتن بودجه مصوب در سالهای قبل از چالش های بیمه سلامت است.

مدیرعامل بیمه سلامت گفت: اجرای نظام ارجاع برای ما اهمیت دارد تا روستاییان از مراجعه مستقیم به پزشک متخصص خودداری کنند اما در این مسیر نیازمند همراهی مردم هستیم.

پرداخت بدهی داروخانه ها به روز است

وی اظهارداشت: خوشبختانه در پرداخت بدهی داروخانه ها به روز هستیم و در بخش دولتی در میانگین کشوری ۷ ماه است و از امسال هم پرداخت ها ماهیانه شده است.

موهبتی تصریح کرد: در سال گذشته گذشته بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر با همین روش جلو برویم دچار کسری بیشتری می شویم و امسال نیز با ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه خواهیم شد.

وی گفت: مهمترین راهکار برون رفت از مشکلات کنونی مدیریت منابع و مصارف است تا کمبودها را جبران کنیم.

خود را آماده شرایط آینده کنیم

موهبتی تصریح کرد: باید خود را برای شرایطآاینده مهیا کنیم و از تنش ها به سلامت عبور کنیم و این کار با همدلی، وفاق، همراهی و مدیریت هزینه ها محقق می شود.

وی اظهارداشت: هدفمند کردن یارانه بیمه همگانی، محدودیت دریافت خدمات بیمه شدگان سلامت همگانی، به روز کردن بدهی سازمان، تغییر رنگ دفترچه های رایگان، افزایش سهم مشارکت بیمه شدگان صندوق بیمه ایرانیان از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد از مهمترین کارهای سازمان در سال جاری است.