مذاکرات وین در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود
مذاکرات وین در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که مذاکرات وین در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود، گفت:‌ هیچ متن و توافقتنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و بعد از جمع بندی فرآیند بررسی داخلی، یک ساعت هم برای نهایی کردن تاریخ مذاکرات از دست نمی‌دهیم.به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش صبح اقتصاد سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که مذاکرات وین در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود، گفت:‌ هیچ متن و توافقتنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و بعد از جمع بندی فرآیند بررسی داخلی، یک ساعت هم برای نهایی کردن تاریخ مذاکرات از دست نمی‌دهیم.به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

ما و لبنان هیچ وقت روابطمان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکردیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به لبنان و آمادگی ایران برای کمک به لبنان گفت: ما و لبنان هیچ وقت روابطمان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکردیم. تنظیم روابط ما تاب آورانه نسبت به تحریم‌های ثانویه کشورهای دیگر همواره در حال تنظیم بوده است. گفت‌وگوها در این سفر درباره این بود که چگونه می‌توان پروژه‌های فیمابین را بدون توجه به فشارها و تحریم‌های طرف ثالث پیگیری کنیم.خطیب‌زاده ادامه داد: البته همواره مضایق و محدودیت‌هایی بوده است ولی اراده دو پایتخت بر این است که گفت‌وگوها گسترش پیدا کند ولذا تاکنون روابط به سطح خوبی رسیده است و در حال گسترش بیش از پیش است.

 

سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که گفته شده هواپیمای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برای دریافت سوخت در لبنان دچار مشکل شده است، نیز اظهار داشت: این خبرسازی است و سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود. برخی دوست ندارند این سفرها موفقیت خود را داشته باشد و این حواشی درست می‌شود. هیچ درخواستی برای سوخت گیری در لبنان نداشته است.

 

استقبال از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق

خطیب‌زاده درباره انتخابات در عراق ادامه داد: آ‌ن‌چه دیروز در عراق رخ داد ادامه پروسه مردمسالاری در این کشور است. از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم و نفس برگزاری این انتخابات به رغم تمامی شرایط، مضایق، فشردگی‌ها و موضوع کرونا در زمان مناسب خودش برگزار شد و بسیار جای تقدیر دارد و فکر می‌کنیم ملت عراق در مسیر درست دموکراسی در حال حرکت هستند.

 

پایگاه‌های گروهک‌های تروریستی در داخل عراق و اقلیم کردستان عراق باید جمع شوند

وی درباره حضور گروهک‌های تروریستی در خاک عراق اظهار داشت: بارها به دوستان در دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق گفته‌ایم که این با حسن همجواری و حسن همسایگی همخوانی ندارد. این وضعیت قابل ادامه دادن نیست و این پایگاه‌ها باید جمع شوند. این پایگاه‌ها باید جمع شوند و این‌ها نمی‌تواند منبع ناامنی علیه ما باشند هم اقلیم می‌داند و هم دولت مرکزی عراق.

 

اظهارات ظریف

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اخیر ظریف در مورد تحریم‌ها بیان کرد: همه را دعوت می‌کنم به عدم انتخاب گزینشی از نکاتی که گفته می‌شود. وزارت خارجه وزارتخانه تخصصی است. ظریف در مقام وزیر خارجه چند باری این موضوع را توضیح داد. برداشتی که الان ارائه کردید برداشت دقیقی از فرمایشات ایشان نیست. آنچه مسلم است این است که در ادامه مسیر باید از این فضاسازی‌ها عبور و اجازه دهیم دولت جدید در مسیر خودش گفت‌وگوهای وین را پیش ببرد.

 

نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان

خطیب‌زاده درباره برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران هم گفت:‌ در اولین جلسه‌ای که وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به صورت برخط برگزار کردند توافق شد نشست بعدی با حضور وزرای خارجه در تهران برگزار شود که این منوط به آماده شدن مقدمات است. به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این موضوع در دستورکار و پیگیری است و نمی‌دانیم چه زمانی امکان برگزاری حضوری را در تهران خواهیم داشت. در همان نشست توافق شد روسیه به این جمع اضافه شود و به پیشنهاد ایران، روسیه هم در آن نشست حاضر خواهد بود.وی همچنین گفت: دعوت روسیه از ایران برای شرکت در نشستی درباره افغانستان در این کشور در دست بررسی است و پاسخ خود را خواهیم داد.

 

در حوزه همکاری‌های اقتصادی با سوریه دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به سوریه نیز اظهار داشت: روابط ایران و سوریه سال‌هاست که وارد فاز ممتاز راهبردی از ابعاد مختلف شده است. البته شاید برخی این روابط را به سال‌های اولیه جنگ برگردانند ولی آن‌چه اتفاق افتاد که برخی خواستند تروریسم را بر جغرافیای شامات حاکم کنند، جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار موثری داشت که اجازه ندهد این بهشت تروریست‌ها در آن منطقه و پهنه جغرافیایی ایجاد شود.به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: ابعاد روابط ایران و سوریه ابعاد مختلفی است و جنس روابط راهبردی الزامش این است که در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و نظامی، امنیتی و … دارای وجوه خاص خودش است.خطیب‌زاده افزود:‌ در حوزه همکاری‌های اقتصادی با سوریه دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم که با دستورکار جدید دولت همخوانی دارد ولذا بخش عمده سفر امیرعبداللهیان به سوریه و گفت‌وگو با بشار اسد به پروژه‌هایی که قبلا صحبت شده و پروژه‌هایی که علاقه‌مندی بخش خصوصی ماست. بخش خصوصی ما چند وقت پیش نمایشگاه در سوریه داشت و الان این مطالبه را دارد که توافقاتشان با طرف سوری در ابعاد مختلف عملیاتی شود. ماموریت خاصی هم به سفیر ایران داده شده و این سفر هم تمرکز ویژه‌ای را در خصوص این موضوع داشته است.

 

تماس‌ها با عربستان بدون انقطاع در حال انجام است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد: توافقات هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران با هیأت عربستان این بوده که این مذاکرات در فضای عمومی پیگیری نشود. خطیب‌زاده عنوان کرد: چهار دور مذاکره با عربستان در بغداد انجام شد و آخرین دور زمانی بود که ما در نیویورک بودیم. این تماس‌ها بدون انقطاع بین دو طرف و ارسال و دریافت پیام‌ها ادامه داشته و دارد. بیشترین تمرکز درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و به تخصیص حوزه خلیج فارس بوده است و یمن هم بخشی از این گفت‌وگوها بوده است.وی تأکید کرد: سرنوشت یمن تنها از طریق مردم یمن و اراده یمنی‌ها محقق خواهد شد. آن‌چه ما انجام می‌دهیم تسهیل این گفت‌وگوهاست و آن‌چه عربستان موظف به انجام است توقف جنگ و محاصره ظالمانه و توقف شرایطی است که به تراژدی انسانی منجر شده است.این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: تلاش داریم منطقه در فضای آرامی از شرایط عبور کند و روابط ایران و عربستان بتواند به آرامش و صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس کمک کند.

 

نگرانی‌های ما به دوستان در باکو گفته شده

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: روابط ایران و آذربایجان یک روابط کاملا طبیعی است و به هم زدن آن یک کار غیرطبیعی است. روابط دو کشور همواره از منطق درستی پیروی کرده و آن منطق درست ارتباطات چندلایه مردمی و دو دولت بوده است. در عین حال نگرانی‌های ایران گفته شده و این در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب دو کشور است. نگرانی‌های ما به دوستان در باکو گفته شده و البته آنها همواره گفته‌اند این نگرانی‌ها را مرتفع می‌کنند و یا این نگرانی‌ها در یک مسیر گفت‌وگوهای دوجانبه قابل حل است.خطیب‌زاده بیان کرد: در برخی نکات و موضوعات انتظاری که از  طرف جمهوری آذربایجان داشتیم، برآورده نشده است. اما ما یک اصل اساسی داریم و آن این است که با همسایگان رفتار برادرانه داشته و خواهیم داشت. حتی وقتی جنگ آذربایجان و ارمنستان بود تلاش کردیم ضمن احقاق حقوق آذربایجان در یک مسیری حرکت کنیم که از مسیر گفت‌وگو به نتیجه برسیم.وی افزود:‌ الان به طرف آذربایجانی گفتیم اجازه دهند در مسیر آرامی برخی نگرانی‌هایی که ایران به درستی مطرح کرده حل و فصل شود، به ویژه رفتاری که متناسب با حسن همسایگی است انتظار داریم از سوی باکو دیده شود. حریم فضایی و هوایی خودمان را هیچ وقت به روی آذربایجان نبستیم و همچنان باز است، زمین باز است و مراودات انجام می‌شود و سفرهای دوجانبه در بهترین شرایط صورت می‌گیرد و دو طرف باید مراقب باشند که اجازه ندهند طرف‌های ثالث چه در حیطه ادبیات به کار گرفته شده توسط مقامات و چه در حیطه برخی اقدامات وارد فضای تشدید شوند.

 

مذاکرات ایران و عربستان

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره نشست بعد ایران و عربستان و این‌که آیا سقف زمانی برای آن در نظر گرفته شده است؟ نیز اظهار داشت: بغداد تا به امروز میزبان خوبی بوده و تا زمانی که امکان وجود داشته باشد ضرورتی بر تغییر محل گفت‌وگوها وجود ندارد. گفتگوها به مسیر جدی‌تری وارد شده است. نقشه راه و مسیری در حال گفت‌وگو است. ایران تداوم سیاستش همواره وجود داشته و معتقد است گفت‌وگوها بین کنشگران منطقه‌ای و ایران و عربستان می‌تواند یکی از ستون‌های صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس باشد.

 

با همه طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در تماس هستیم

وی درباره به رسمیت شناختن طالبان هم گفت: ما با افغانستان روابط مردمی و تجاری بسیاری خوبی داریم و یکی از ویژگی‌های روابط تجاری ایران و افغانستان مردمی بودن و بخش خصوصی بودن این روابط است. سفر استاندار خراسان برای اطمینان از ادمه مروادتی بود که بسیاری خواست مردم افغانستان است. با همه طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در تماس هستیم و زود است درباره دولت فراگیر افغانستان اظهارنظر کرد.

 

مذاکرات وین انجام و در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مذاکرات وین و ترکیب تیم مذاکره کننده نیز گفت:‌ مذاکرات وین انجام می‌شو‌د و در داخل وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود. از آن جهت که مذاکرات، گفت‌وگوی فنی برای اطمینان از اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌هاست، ولذا هیچ متن و توافقنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و این گفت‌وگوهای فنی هم در مسیر عادی خود در وزارت امور خارجه توسط وزارت خارجه انجام خواهد شد.وی افزود: اینکه در وزارت خارجه ترکیب تیم چطور باشد در ترکیب قبل هم از بانک مرکزی، نفت و … بودند  و این بار همین خواهد بود. مهم این است که تداوم از حیث گفت‌وگوها انجام خواهد شد.این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: شبانه روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما یک ساعت را بعد از این‌که فرآیند بررسی داخلی درباره مذاکرات به جمع بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ را نهایی کنیم و روزهای آتی روزهایی خواهد بود که تعاملات بیشتری را در حوزه برجام و گفت‌وگوهای وین شاهد خواهید بود.

 

واکنش خطیب‌زاده به اظهارات صدراعظم آلمان

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات مرکل صدراعظم آلمان و اینکه خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات شده است، اظهار داشت: امیدوارم صدراعظم آلمان و کشورهای اروپایی توجه داشته باشند که اگر بی عملی اروپا نبود، جسارت ترامپ نمی‌توانست اتفاق بیفتد که ترامپ از تمامی توافقات خارج شود و برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کند و تمامی پایتخت‌های اروپایی به شمول برلین یک تماشاچی منفعل باشند.وی افزود: انتظار ما این است که تمامی طرف‌ها وقتی به وین می‌آیند این بار با این درک از واقعیت بیایند که راه فراری جز اجرای تعهداتشان ذیل برجام ندارند، باید اطمینان کامل به جمهوری اسلامی ایران بدهند که هیچ طرفی نقض برجام را نخواهد کرد، هیچ طرفی به بهانه‌های واهی از جنس تحریم‌های فراسرزمینی یک کشور ثالث تعهدات قطعی دوجانبه خودشان را زیر پا نمی‌گذارند.این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این‌که آلمان بسیاری از توافقاتی که در دوره برجام با جمهوری اسلامی ایران داشت را انجام نداد، اظهار داشت: مطمئن هستم صدراعظم آلمان از همه جزییات خبر دارد و اگر نیست مطمئنم همکارانم در وزارت امور خارجه آلمان هم به ایشان خواهند داد.

 

محکومیت اقدام تروریستی در قندوز به اشد وجه

وی درباره اقدام تروریستی در قندوز نیز اظهار داشت: آنچه در قندوز رخ داد یک اقدام تروریستی بی سابقه بود و به اشد وجه محکوم می‌کنیم و معتقدیم طالبان مسئولیت حفظ امنیت را دارد. با توجه به در دست گرفتن نهادها و مراکز قدرت و مراکز امنیتی و سیاسی، این دلیل آن است که جمهوری اسلامی ایران بارها گفته است باید افغانستانی داشته باشیم که عاری از خشونت و تروریسم باشد.سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مردم نجیب افغانستان از تروریسم و کشتار خسته هستند. من می‌توانم این را سُبعیت در حق مردم بی دفاع افغانستان بنامم. آ‌نچه افغانستان بیش از همه احتیاج دهد تحقق اراده مردم برای تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی آن باشد و معتقدیم تنها از این مسیر است که افغانستان را کشوری آرام در همسایگی و همسایه‌ای خوب برای همه کشورهای منطقه و کنشگری سازنده در روابط بین‌الملل می‌دانیم.

 

با تمامی طرف‌هایی که این رزمایش‌ها را برگزار می‌کنند روابط کاملا نزدیکی داریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره رزمایش جمهوری آذربایجان در خزر نیز که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: منطقه ما منطقه بسیار حساسی است و برخی تحولات در این منطقه فضا را حساس‌تر کرده است. البته با تمامی طرف‌هایی که این رزمایش‌ها را برگزار می‌کنند روابط کاملا نزدیکی داریم و هیچ وقت جای نگرانی خاصی نبوده است.وی یادآور شد: مهم رعایت شرایط موقعیتی منطقه و اصول و توافقات قبلی در حوزه خزر است و این تنها موردی است که همه طرف‌ها باید به آن توجه کنند.خطیب‌زاده با بیان این‌‌که در طی یک ماه گذشته نزدیک به هفت الی هشت رزمایش انجام شده که براساس گزارش‌هایی که از جهات نظامی خود دریافت کرده‌ایم، برخی رزمایش‌های کاملا نمایشی بوده است و اینها ارزیابی خوبی نیست، خاطرنشان کرد: منطقه احتیاج به آرامش دارد و همه طرف‌ها باید به این مسئله توجه دارند. زمانی که می‌خواستیم رزمایش خود را برگزار کنیم به همه کشورهای مرتبط و از جمله جمهوری آذربایجان اطلاع داده بودیم و گفته بودیم رزمایش عادی و روتین ماست و اینها بدیهیات همسایگی است و اگر کسی رعایت نکند نشان می‌دهد با فضای بلوغ در روابط بین‌الملل کمی فاصله دارد.

مناسبات تهران و باکو

وی درباره مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت: تمامی اجزای یک رابطه راهبردی و مشارکت جامع را با آذربایجان داریم. امیدواریم این روابط بیش از پیش گسترش یابد و نقش وزارت خارجه‌های دو کشور در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت:‌ با یک مسیر گفت‌وگو باید تلاش کنیم یک دولت فراگیر را در افغانستان شاهد باشیم و این نقشی است که ایران و همسایگان باید ایفا کنند. نقششان فرستادن گروه‌های خاص به آن کشورها نیست بلکه نقششان تلاش برای گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی است. در این راه اخبار جعلی زیاد است و گروه‌هایی برای مشوه کردن چهره گروه دیگری اقدامات می‌کنند و در این مدت فرا گرفتند چگونه می‌توانند از ابزار دیپلماسی عمومی استفاده و اهداف نادرست خود را جلو ببرند. به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر هم گفت: این مذاکره و توافق شد و آن‌چه امضا می‌شود از زمان امضا روح توافقنامه برای امضاکنندگان به نوعی لازم الاجراست. بر همین اساس می‌گوییم همه طرف‌ها باید به آن‌چه امضا کردند پایبند باشند. مراحل تصویب در هر کشوری مراحل خاص خود را دارد. وی ادامه داد: پارلمان جمهوری اسلامی ایران مسیر خودش را دارد. باید اجازه دهیم مسیر دموکراتیک خودش را در داخل ایران طی کند. برخی کنوانسیون‌ها را درباره برخی کشورها داریم که سال‌ها طول کشیده مراحل تصویب را طی کنند و هیچ وقت هم تصویب نشده است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: روابط ما با عراق در بعد اقتصادی ممتاز است. بخشی به روابط استانی و اقلیم برمی‌گردد. ظرفیت آن قطعا قابل ارتقا و رشد است. با عراق تا به امروز توانستیم نقشه راه را داشته باشیم. معضلی که در این خصوص داریم عدم بازپرداخت بدهی توسط عراق است.

 

حضور رژیم اشغالگر قدس را در نزدیکی همسایگی و در جغرافیای خود در هیچ کشوری تحمل نخواهیم کرد

وی درباره حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و انکار این موضوع از سوی آذربایجان نیز گفت: ایران درباره امنیت ملی خودش هیچگاه با کسی شوخی نداشته است و همه همسایگان به خوبی می‌دانند و پیام‌ها با قاطعیت برای همه همسایگان ارسال شده است. رژیم صهیونیستی هر جا رفته ناامنی و بی ثباتی برده است. قطعا رژیم صهیونیستی دوست دارد این منطقه را ناامن ببیند. تهران و باکو باید توجه داشته باشند که طرف ثالثی دراین روابط خوب مداخله بی جا نکند.خطیب‌زاده تصریح کرد: حضور رژیم اشغالگر قدس را در نزدیکی همسایگی و در جغرافیای خود در هیچ کشوری تحمل نخواهیم کرد.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: توافقنامه جامع همکاری بین ایران و روسیه یک چارچوب حقوقی را ایجاد کرده و الان در جریان است و این چارچوب فضای مناسبی را برای گسترش روابط ایجاد کرده است. در چند سال پیش نیاز به ارتقای سند شد و اسم آن سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه شد که توافقات قبلی آن انجام شده و در سفر قبلی لاوروف صحبت شده و در تهران در حال تنظیم بندهای نهایی آن هستیم و بعد از انجام آن و اخذ مجوزها در داخل کشور به مسکو می‌فرستیم و امیدواریم طی چند ماه آینده شاهد امضای این سند باشیم. وی در پاسخ به سؤالی گفت:‌ محور شرق در حال برآمدن است و این محور قطعا پایتخت‌هایی دارید شرق سیاسی، نظامی و اقتصادی و پایتخت‌های آنها تهران، پکن و مسکو است و اجازه دهیم روابط مسیر طبیعی خود را طی کند.سخنگوی وزارت خارجه درباره ابتکار ۳+۳ نیز اظهار داشت: ابتکار ۳+۳ از روزی که جنگ آذربایجان و ارمنستان شروع شد مطرح شد و برخی کشورها آمادگی نداشتند و حتی گفته شد ۲+۳ را آغاز کنیم. باید وارد این فضا شویم که قفقاز جنوبی را در ترتیبات دیپلماتیک به جلو ببریم. وی درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو نیز اظهار داشت: ارتباطات ما با آذریجان در تمامی سطوح برقرار است.سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری به پاکستان گفت: درباره موضوعات مختلف از جمله افغانستان گفت‌وگو شد و برخی نقاط مهم تبادل نظر و توافقات اولیه در حوزه ادامه رایزنی‌ها انجام شده است. خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای ایران و ارمنستان و جایگزین کردن مسیری به جای مسیر در جمهوری آذربایجان گفت: هیچ وقت بحث جایگزینی مسیر را با هیچ کشوری نداشتیم. ولی این‌که کالاهای ایرانی بدون اذیت و آزار ارسال شود مورد توجه ماست. ایران در هیچ توافقی برای جایگزین کردن بستن یا بر علیه هیچ کشوری وارد نمی‌شود. ایران براساس سیاست حسن همجواری هیچ همسایه‌ای را جایگزین همسایه دیگر نمی‌کند.

 

آیت‌الله رئیسی در اجلاس اقلیمی در اسکاتلند شرکت نمی‌کند

وی گفت که آیت‌الله رئیسی در اجلاس اقلیمی در اسکاتلند شرکت نمی‌کند و اساسا چنین برنامه‌ای هم نبوده است. ایران عضو این معاهده اقلیمی نیست و هیأت تخصصی ایران مثل دوره‌های قبل در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

 

آمادگی ایران برای کمک به لبنان برای ساخت نیروگاه

سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال محموله سوخت مجدد به لبنان بیان کرد:‌ یکی از مشکلات اصلی لبنان برق است و یکی از راه‌هایی که برق را تامین می‌کنند از طریق نیروگاه‌هایی است که به صورت موقت در بنادر و روی کشتی‌ها هستند. ساعت‌ها بیروت بدون برق است و هزینه‌های بسیار بالایی دارد و یکی از راه‌های آن ایجاد نیروگاه‌های زمینی در داخل لبنان است و ایران با تمامی توان فنی برای ساخت نیروگاه‌ها می‌تواند کمک کند و این آمادگی ایران باید با اراده دولت و گروه‌های لبنانی همراه شود.وی همچنین در این نشست خبری روز حافظ را گرامیداشت.