مذاکره‌ دو جانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت
مذاکره‌ دو جانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت
سخنگوی وزارت خارجه در تشریح اهداف سفر هیئت طالبان به ایران گفت: گروه طالبان بخشی از واقعیت افعانستان است و این سفر هم به اطلاع دولت افغانستان رسانده شده است.

مذاکره‌ دو جانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات اصحاب رسانه شد.

سفر هیئت طالبان به تهران به اطلاع دولت افغانستان رسیده بود

سخنگوی وزارت خارجه در تشریح اهداف سفر هیئت طالبان به ایران گفت: همانطوری که بارها گفته شده، گروه طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است. دفتر سیاسی طالبان در دوحه و پاکستان و در برخی جاهای دیگر به صورت رسمی فعالیت دارد. این گروه در مذاکرات مستقیم با حاکمیت و دولت رسمی افغانستان هستند. سفر هیات سیاسی طالبان به تهران هم به اطلاع دولت افغانستان رسانده شده و هم بسیاری تبادلات پیرامون آن صورت پذیرفته است. این سفر هم در چارچوب گفتگوهای جاری میان دولت افغانستان و این گروه صورت گرفت.  در خصوص ماهیت و فعالیت های این گروه صحبت های زیادی مطرح است، ما موضوع شهدای خود در مزار شریف را فراموش نکرده ایم. همواره از گفتگوهای فراگیر بین الافغانی حمایت کرده و می کنیم و طالبان هم بخشی از این  گروه هاست.

وی افزود: دولت ایران با جمهوری اسلامی افغانستان نه تنها رابطه بسیار نزدیکی دارد بلکه شاید یکی از دو کشوری باشیم که برخلاف بسیاری از کشورها، همواره از دستاوردهای ملت و دولت افغانستان حمایت کرده ایم. تمام گفتگوهایی که صورت گرفته یا به خواست و یا به اطلاع دولت افغانستان بوده است. طالبان بخشی از واقعیت اکنون و آینده افغانستان است و نه همه آن.

خطیب زاده درباره تحولات میانمار گفت: ما سفارت مستقیم بین ایران و میانمار نداریم و تمامی مجاری اطلاعاتی و ارتباطی مسدود است. اطلاعات ما (از رویدادهای شب گذشته در میانمار) بسیار محدود است. اما ما همواره نگرانی جدی خود را از وضعیت و حقوق اقلیت ها بیان کرده ایم. امیدواریم تحولاتی که امروز از دورادور شاهدش هستیم و اخبار ضد و نقیضی که در خصوص این شبه کودتا می شنویم منجر به بدتر شدن وضعیت حقوق اقلیت ها نشود.”مذاکره‌ دو جانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت”

بازگشت آمریکا به برجام اتوماتیک نیست

خطیب‌زاده در ادامه در واکنش به شرط‌های مطرح شده برای بازگشت آمریکا به برجام گفت: ما منتظر اقدام ایالات متحده یعنی رفع تحریم موثر هستیم. و ما باید آثار رفع تحریمی را در ایران ببینیم. آن ها با یک امضا از توافق خارج شده اند اما با یک امضا نمی توانند برگردند. یک امضا روی کاغذ کفایت نمی کند و پاسخ یک امضا روی کاغذ، یک امضا روی کاغذ است. هر زمان اقدام اولیه ایالات متحده در رفع موثر تحریم ها را ببینیم، ما هم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد. بازگشت آمریکا به برجام اتوماتیک نیست.

وی افزود: هیچ مذاکره دوجانبه ای با ایالات متحده لازم نیست و نخواهیم داشت. ایالات متحده لازم است به تعهدات خود برگردد و برای انجام تعهداتش نیاز به هیچ گفتگویی ندارد. اما در خصوص موضوعات برجامی امکان گفتگو در چارچوب ۵+۱ و کمیسیون مشترک هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اساسا دولت ایالات متحده ناقض کامل  قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. ایران هیچ گاه نه توافق را نقض کرده و نه از آن خارج شده است بلکه برخی اقدامات جبرانی را ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ و  داده است. بنابراین طبیعی است طرفی که در نقض کامل است، باید به آن برگردد.

وی گفت: تا اجرای تمام و کمال و بدون پیش شرط تعهدات از سوی آمریکا اتفاق نیفتد، آمریکا همچنان ناقض قطعنامه الزام آور ۲۲۳۱ خواهد بود. اگر دولت آقای بایدن به دنبال اصلاح مسیر دولت قبلی است، باید اقدامات برای بازگشت به تعهدات را انجام دهد. ما همچنان منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم… ما کاملا روشن کرده‌ایم که هیچ مذاکره دوجانبه با آمریکا در این خصوص (نحوه بازگشت به برجام) نه لازم است و نه انجام خواهد شد. برای گفتگو در چارچوب ۱+۴ که آمریکا هم در گوشه‌ای بنشیند هنوز فاصله زیادی داریم… دولت آمریکا تمامی تلاش خود را کرد که برجام وجود نداشته باشد. این صبر راهبردی ایران یکسال پس از خروج آمریکا باعث که برجام امروز زنده است. تمامی ناظران می‌دانند که آمریکا باید بخشی از این خسارت‌ها را جبران کرده و اصلاح مسیر کند…اساسا ناقض کامل قطعنامه و برجام آمریکا است. ایران هیچ وقت از توافق خارج نشده و آن‌را نقض نکرده است. ایران اقدامات جبرانی انجام داده است.”مذاکره‌ دو جانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت”

خطیب زاده افزود: مسیر کاملا روشن است و ما کمتر از چند هفته دیگر به توقف نظارت‌های فراپادمانی می‌رسیم. و اگر اقدام موثری انجام نشود، این اقدام اجرا خواهد شد. این مسیری است که نمایندگان ملت ترسیم کرده‌اند. اساسا ما گفتگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت. آمریکا باید اقدام موثر در رفع تحریم‌ها و پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ داشته باشد. ما از مقامات آمریکا زیاد صحبت شنیده‌ایم. منتظر اقدامات آنها هستیم. تمامی اقدامات ایران با اطلاع آژانس، ذیل نظارت آژانس و با راستی آزمایی آژانس بوده است. توصیه ما به آمریکایی‌ها این است که از شکست سیاست ترامپ درس بگیرند.

مسیر گفتگو با عربستان باز است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقامات عربستانی درباره گفتگو با ایران گفت: موضع ما همکاری و گفتگو در منطقه، بدون دخالت خارجی هاست که ریشه های بحران و گرفتاری در این منطقه هستند.
برخی همسایگان ما در منطقه با این توهم که حضور ترامپ در کاخ سفید پنجره فرصتی است، برخی اقدامات بسیار نامناسب را انجام دادند. هر زمانی که عربستان مسیرش را اصلاح کند، جنگ یمن را خاتمه دهد و بپذیرد که تنها در گفتگوهای درون منطقه ای می توان به یک فهم مناسب رسید و  ترنیبات امنیتی پایداری داشت، جمهوری اسلامی ایران هم پذیرای آن ها خواهد بود.

خطیب زاده درباره بازداشت تعدادی در بحرین و صدور حکم حبس برای آنها گفت: مشکلات انباشته شده در بحرین به خاطر سرکوب ها و برخوردهای فوق العاده امنیتی با اتباع بحرینی صورت می گیرد، با چنین احکامی (محاکمه ۸ نفر به اتهام ارتباط با ایران) پوشیده نمی شود. راه حل انشقاق های داخلی از مسیر احکام ساختگی نمی گذرد. بهتر است دولت بحرین هر چه زودتر با مردم خود آشتی کند و حقوق اکثریت را در نظر بگیرد.

عزم ایران برای گسترش روابط با قاره آفریقا

وی در ادامه افزود: هفته گذشته سفر بسیار خوب آقای ستاری را به کنیا داشتیم، عزم ایران بر گسترش روابط و گفتگوها با قاره آفریقا است.”مذاکره‌ دو جانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت”

امیدواریم خبرهای خوشی درباره خدمه کشتی کره‌ای بشنویم

سخنگو همچنین به بحث توقیف کشتی کره‌ای اشاره کرد و در این باره گفت: مشکل کشتی کره‌ای یک موضوع فنی است و موضوع پول‌ها، یک موضوع بین ایران و کره است. ما از روز اول در خصوص کشتی و خدمه، دسترسی‌های عالی به آنها دادیم. امیدواریم که در روزهای آتی خبرهای خوشی را درباره خدمه بشنویم.

درباره موضوع توقیف کشتی‌ها در اندونزی، ما از ساعت اول آن را بررسی کردیم. موضوع فنی است و ما با خدمه ارتباط گرفتیم. امیدواریم که از مرحله عبور کنیم و امروز که در خدمت شما هستم، تحولات، تحولات مثبتی است.

واکسن روسی

وی درباره واکسن روسیه گفت: در خصوص موضوع واکسن، وزارت امور خارجه هیچ قدمی برنمی دارد مگر اینکه نهادهای صلاحیت دار درخواست و اصرار داشته باشند. تنها مرجع صلاحیت دار تایید واکسن کرونا در داخل و درخواست برای آن، وزارت بهداشت و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا است. وزارت امور خارجه تلاش کرده با جدیت تمام مصوبات را پیگیریی و اجرایی کند. مسیرهای متعدد و موازی برای تهیه واکسن طی شده و بسیاری از آن ها به نتیجه رسیده اند.

وی افزود: این تنها مسیر نیست و چندین مسیر را پیگیری کرده‌ایم. تمامی اینها با نظر و درخواست ستاد عالی کرونا و وزارت بهداشت بوده است.

واکنش به انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در هند و اتهامات صهیونیست‌ها به ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در هند و اتهامات علیه ایران توسط صهیونیست‌ها گفت: روابط ایران و هندوستان روبه گسترش است. در روزهای اخیر نیز رایزنی های سیاسی دو طرف در سطح مدیران کل صورت گرفت. در خصوص موضوعات منطقه ای از جمله افغانستان، نزدیکترین دیدگاه ها را داریم. در خصوص بندر چابهار و پروژه های مشترک در شرایط رو به رشدی قرار داریم. همه این ها نشان می دهد دو پایتخت تصمیم و اراده بر ارتقا و گسترش مشارکت ها را دارند. هر دو طرف به شیطنت های طرف های ثالث بر سر راه گسترش همکاری ها واقف هستند. بسیاری از این‌ها شیطنت‌های بچه گانه‌ای است که مشخص می‌شود از سمت کجاست.

وی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: تهدیدات اسرائیل زمانی که در ضعف قرار می‌گیرد، بیشتر می‌شود. ما اهل تهدید نیستیم، آنلاین هستیم که پاسخ به جا بدهیم.

سیاست ایران در منطقه سیاست حسن همسایگی است

وی در تشریح اهداف سفر منطقه‌ای وزیر خارجه گفت: سیاست ما در منطقه سیاست حسن همسایگی است. یکی از این مناطق قفقاز است. ایران از جمله معدود کشورهایی است که دسترسی‌های یکسانی به کشورهای مختلف در منطقه دارد. سفر آقای ظریف برای همین توازن است.

غرامت برای قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی در مسیر پرداخت است

خطیب زاده درباره موضوع پرداخت غرامت برای قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: من فکر می‌کنم غرامت برای قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی در مسیر پرداخت است، البته باید جزییات را پیگیری کنم.

وی در پایان گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های ما ایرانیان مقیم خارج هستند و ایرانی هایی که به هر دلیلی در شرایط سخت هستند، تلاش می کنیم یا به کشور برگردند، با شرایطشان را تسهیل کنیم یا اینکه آن ها آزاد بشوند. بازگشت اتباع ایرانی براساس حق انتخاب هست اما ما سعی کردیم شرایط را تسهیل کنیم.

  • منبع خبر : تسنیم