کرمانشاه؛میزبان مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر
کرمانشاه؛میزبان مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر

اهالی کرمانشاه با وجود مشکلاتی که زلزله اخیر برای آنان به‌دنبال داشته امروز میزبانی مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر را برعهده دارند؛ رویدادی ادبی که امسال به دوازدهمین ایستگاه خود رسیده و تنها چند ساعت دیگر تا به صدا درآمدن سوت حرکت قطار آن باقی مانده است.  به گزارش «ایران» تصمیم‌گیری درباره […]

اهالی کرمانشاه با وجود مشکلاتی که زلزله اخیر برای آنان به‌دنبال داشته امروز میزبانی مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر را برعهده دارند؛ رویدادی ادبی که امسال به دوازدهمین ایستگاه خود رسیده و تنها چند ساعت دیگر تا به صدا درآمدن سوت حرکت قطار آن باقی مانده است.

 به گزارش «ایران» تصمیم‌گیری درباره برگزاری مراسم افتتاحیه در استان کرمانشاه به بازدیدهایی بازمی‌گردد که وزیر فرهنگ و ارشاد و معاونانش بعد از وقوع زلزله کرمانشاه از این استان و توابع آن داشتند. بر اساس همین بازدیدها هم قرار شد با همکاری اهالی فرهنگ و هنر شاهد برگزاری سلسله برنامه‌های متعددی در جمع کرمانشاهیان باشیم.

از همین رو عصر امروز مراسم افتتاحیه جشنواره شعر فجر در تالار انتظار کرمانشاه برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام رحیم جعفری، مدیر کل ارشاد استان کرمانشاه با اشاره به همین مسأله به «ایران» گفت:«در زلزله اخیر کرمانشاه جمع بسیاری از مردم این بخش از کشورمان جان خود را از دست دادند، از همین رو فراتر از اقدامات مسئولان برای حل مشکلات هموطنانمان، مسئولان فرهنگی هم بازدیدهای مختلفی از مناطق زلزله زده انجام دادند. بر همین مبنا قرار بر برگزاری ۳۲ برنامه فرهنگی در کرمانشاه با همکاری اداره کل ارشاد سراسر استان‌ها گذاشته شده که عنوان «جشنواره فرهنگ و هنر ایران» را بر آن گذاشتند.»
او تلاش برای انجام برنامه‌های فرهنگی مختلف را اهتمام جدی مسئولان فرهنگی و حتی خود اهالی هنر برای تزریق حس امید و نشاط به مردم این منطقه می‌داند: «در مراسم افتتاحیه امروز شاهد حضور چهره‌های ادبی در حوزه شعر خواهیم بود که از این بین می‌توان به دبیران دوره‌‌های پیشین جشنواره اشاره کرد که محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی و محمود اکرامی فر از آن جمله هستند.»
تلاش برای برقراری عدالت فرهنگی
جعفری نگاه ویژه‌ای که دولت روحانی به تمرکز زدایی فعالیت‌های فرهنگی از پایتخت کشور دارد را عامل مهمی در برقراری عدالت فرهنگی و از سویی توزیع متوازن اقدامات فرهنگی در سراسر کشور می‌داند. به گفته این مسئول فرهنگی با ادامه این رویکرد حتی می‌توان به تقویت بیش از پیش فعالیت‌های فرهنگی از طریق تعامل بیشتر میان شهرها و استان‌ها هم امیدوار شد.
یکی از نقدهایی که در مقایسه با دیگر جشنواره‌های فجر از جمله موسیقی، تئاتر و فیلم متوجه جشنواره شعر فجر شده این است که نتوانسته همچون آنها از مقبولیت قابل قبولی برخوردار شود. عبدالجبار کاکایی که در هشتمین دوره جشنواره شعر فجر دبیری علمی آن را بر عهده داشته هم در مراسم امروز حضور دارد.

او درباره چرایی نقدی که متوجه شعر فجر شده به «ایران» گفت:«شعر در مقایسه با سینما، موسیقی و تئاتر از پایگاه‌های اجتماعی کمتری برخوردار است از سوی دیگر امکان مراقبت‌های احتیاطی و گاه سیاسی هم از آن بیشتر است.» به عقیده این شاعر و ترانه سرا جریان‌های ادبی شعر طی چند دهه اخیر هنوز نتوانسته‌اند به توافق قابل قبولی دست یابند که سایه این ناهماهنگی بر سر جشنواره شعر هم افتاده و منجر به آن شده که نقدهای بیشتری در مقایسه با سایر جشنواره‌های فجر متوجهش باشد.
او در ادامه گفت:«شاید بخشی از این مسأله به صراحت عریانی بازگردد که در شعر وجود دارد و آن را به کلام نزدیک می‌کند، از سوی دیگر اغلب شاعران زیر چترهای ایدئولوژیکی قرار دارند و همین باعث شده که توانایی چندانی در تعامل با یکدیگر نداشته باشند. از همین رو تا وقتی که شاعران نخواهند به سلایق یکدیگر احترام بگذارند قادر به تشکیل صنف و تشکل قدرتمندی همچون سایر هنرها نخواهند بود.»
آن طور که کاکایی می‌گوید شعر در مقایسه با هنری همچون سینما از حساسیت‌های بیشتری برخوردار است، به‌عنوان نمونه هیچگاه شنیده نمی‌شود چرا فیلم فلان کارگردانی که تا به حال اثری درباره انقلاب نساخته در جشنواره نمایش داده می‌شود، اما بارها شنیده شده که چرا شاعری که شعری درباره دفاع مقدس یا انقلاب نگفته می‌تواند در شعر فجر شرکت کند.
پیشنهادی که کاکایی برای همه گیر شدن شعر فجر درمیان همه اهالی کتاب دارد این است که مسئولان تلاش کنند راهی برای پایان اختلاف میان اهالی شعر پیدا کنند، اختلافاتی که تنها در تفکرات ایدئولوژیک نیست و دامنه‌اش گاه به شعر مدرن و کلاسیک هم می‌رسد، آنچنان که هر دو گروه یکدیگر را انکار کرده و نمی‌پذیرند.
علیرضا طبایی، شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت کشورمان هم نسبت به برگزاری مراسم افتتاحیه در کرمانشاه نگاه مثبتی دارد، او در همین رابطه به «ایران» گفت:«همه ما ایرانیان فارغ از شهر و استان زندگی‌مان اعضای یک خانواده هستیم، از همین رو در شرایط فعلی که هموطنان کرمانشاهی با چنین فاجعه‌ای روبه‌رو شده‌اند باید تلاش کنیم تا به هر طریق ممکنی قدری از ناراحتی‌های آنان کم کنیم. بنابراین انجام هر برنامه‌ای که بتواند حتی کمی از ناراحتی‌های آنان کم کند گامی است ارزشمند.»
او ضمن تأکید بر این نکته که طی سالیان اخیر در هیچ کدام از جشنواره‌های ادبی شرکت نکرده گفت:«اگر جشنواره فجر کمی از شکل دولتی‌اش خارج شود قادر به جذب اعتماد بیشتری از سوی اهالی ادبیات می‌شود.

امیدوارم جشنواره کم کم به مسیری برود که اهالی ادبیات آن را متعلق به خودشان بدانند و باور کنند که در جشنواره شعر فجر به حرف همه شاعران توجه می‌شود.»
دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر امسال در حالی برگزار می‌شود که فراخوان آن علاقه‌مندان را به شرکت در سه بخش «شعر بزرگسال»، «شعر کودک» و «درباره شعر در سال ۹۵» دعوت کرده است. البته شاعران و ناشران همچنان تا پانزدهم بهمن ماه جاری برای ارسال آثار خود فرصت دارند هرچند که دبیرخانه پیش از انتشار فراخوان کار بررسی اشعار منتشر شده در سال ۹۵ را آغاز کرده. آن طور که جواد محقق، دبیر علمی این دوره از جشنواره گفته مراسم اختتامیه در اسفند ماه برگزار می‌شود.