مردم روسیه و ترکیه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی درمان می شوند
مردم روسیه و ترکیه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی درمان می شوند
معاون علمی و فناوری با اشاره به همکاری فناورانه ایران و روسیه گفت: امروز مردم روسیه، ترکیه و سایر کشورهای منطقه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی ضد سرطان و ضد بیماری‌های التهابی درمان می‌شوند.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در نمایشگاه اینوپروم روسیه، روسیه را به‌عنوان یک‌قطب قدرتمند سیاسی و اقتصادی در همسایگی ایران نامید که طی دهه گذشته به‌عنوان یک کشور دوست، فرصت‌های بی‌بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورمان قرار داده و ایران نیز تلاش کرده است با تکیه‌بر حسن روابط، فرصت‌های همکاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.

اراده دو کشور برای همکاری بیشتر

وی به تغییرات و پیشرفت های چشمگیر در عرصه های مختلف جهان اشاره کرد و افزود: پیشرفتهای تکنولوژیک سایر کشورها، ظهور امراض جدید، مشکلات زیست‌محیطی منطقه‌ای و بین‌المللی، ضرورت نوآوری در علوم فضایی، ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی، نیاز به کاربردی سازی علوم شناختی و ضرورت افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری اقتصادی، اراده دو کشور برای همکاری بیشتر در حوزه فناوری‌های جدید را تقویت کرده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران ادامه داد: از این‌رو، همکاری در حوزه فناوری و نوآوری بین ایران و روسیه از طریق ساختاری ویژه، طی سالهای اخیر دنبال شده که بیانگر اهمیت تعاملات فناورانه و اصرار به تحکیم و تقویت سطح روابط دوجانبه در این بخش بوده است. به این امید که دانش و فناوری‌های نوین نظیر نانو فناوری، بیوتکنولوژی، علوم هوا و فضا، علوم شناختی و انرژی‌های نوین در سایه همکاری‌های دانشگاهی بتواند سرعت توسعه و پیشرفت را برای رقم زدن آینده‌ای بهتر در این منطقه جغرافیایی مهیا کند.

فرصتی خوب برای روس ها با حضور ۷۰ شرکت دانش بنیان ایرانی

ستاری حضور ۷۰ شرکت دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه اینوپروم را فرصت بسیار خوبی برای دیدار بین این شرکت ها و صنایع روسیه دانست که باهدف یافتن راه‌حل‌هایی برای همکاری‌های تجاری و فناوری صورت می گیرد و ادامه داد: این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و فناوری روسیه، محل مناسبی برای شناسایی فناوری‌های جدیدی است که در روسیه ایجاد شده‌اند و شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این فرصت نیز برای توسعه تجارت و شناسایی شریک تجاری استفاده کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته در اینوپروم پاویون داشته و شرکت‌های ایرانی از این فرصت برای نمایش دستاوردهای فناوری جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران، ابراز کرد: این شرکت ها تکنولوژیهایی را به شما عرضه می‌کنند که علاوه بر وجود بازار داخلی برای آن‌ها، در صورت سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید انبوه، فرصت تصاحب بازارهای بین‌المللی برای آن‌ها وجود دارد.

فعالیت برترین استارت اپ های منطقه در ایران

ستاری ادامه داد: امروز در ایران بزرگ‌ترین شبکه اینترنتی تجارت الکترونیک در سطح خاورمیانه فعالیت دارد که بیش از ۹۰ درصد سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین را در اختیار دارد. بیش از هزار تأمین‌کننده کالا و ۱۱ هزار فروشنده، فروشی بیش از میلیون‌ها دلار در روز را رقم‌زده‌اند. این وبسایت جزو ۲۰۰ وب‌سایت پربازدید دنیاست. تصور کنید چه فرصت ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان روس برای ورود به این بازارِ بزرگِ عرضه محصولات از طریق پایگاه اینترنتی وجود دارد.

وی به حضور و فعالیت چشمگیر وبسایت ها و استارت اپ های ایرانی در حوزه فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: فناوری، برای توسعه روابط فرهنگی امروز ارمغان ویژه‌ای برای ما دارد. بنابراین شرکت‌های روسی می‌توانند برای تبلیغات و معرفی شرکت‌ها و محصولات تجاری و فرهنگی خود از این بسترهای اینترنتی که برخی از آن‌ها جزء ۱۰۰ وب‌سایت پربازدید دنیاست، به‌خوبی استفاده کنند.

پیشرفت های چشمگیر ایرانیان در عرصه دارو

رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران به پیشرفت های چشمگیر شرکت های دانش بنیان ایران در عرصه دارو اشاره کرد و گفت: امروز مردم روسیه، ترکیه و سایر کشورهای منطقه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی ضد سرطان و ضد بیماری‌های التهابی درمان می‌شوند. دستاوردهای یک شرکت ایرانی که ۴ بیماری لاعلاج را از طریق سلول‌های بنیادی درمان می کند، در غرب آسیا بی‌نظیر است و شرکت مشابهی در این زمینه در سطح منطقه وجود ندارد.

وی افزود: فناوری تولید تجهیزات پیشرفته‌ای نظیر ربات‌های جراح، شتاب‌دهنده‌های خطی، دستگاه‌های دوزیمتری، سیستم‌های رادیوفرکوئنسی و سیکلوترون‌های تشخیصی توسط شرکتهای دانش بنیان در ایران توسعه یافته‌اند و در خدمت بخش سلامت کشور هستند.

ستاری به فعالیت های برخی از شرکت ها در ایران پرداخت که در حوزه داروهای گیاهی، محصولی برای درمان قطعی برای سردردهای مزمن میگرنی را عرضه کرده یا شرکت دیگری از کشورمان توانسته است با ارائه پمادهای گیاهی خود از قطع پای بیماران دیابتی، عفونت زخم بستر و سوختگی جلوگیری به عمل می‌آورد.

صادرات چندمیلیون دلاری داروهای ایرانی

ستاری اظهار کرد: بیش از ۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تحقیقات و تولید داروهای نوین و حدود ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش تجهیزات پزشکی در ایران فعالیت‌های نوآورانه و تحقیقاتی دارند که برخی از آن‌ها به‌عنوان قلب تولید فناوری داروهای کم‌حجم باارزش بالا، درآمد چند میلیون دلاری ناشی از صادرات فناوری به سایر کشورها دارند.

وی با تاکید بر این نکته که جمهوری اسلامی ایران، با تکیه بر توانایی‌های خود، در حال تلاش برای ایجاد روابط و همکاری‌های سازنده و پویا در سطح جهانی است، ابراز کرد: حضور من در اینجا به‌عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همراه با ۷۰ شرکت فناور در زمینه‌های مختلف مانند بهداشت، فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ خدمات مهندسی؛ الکترونیک؛ مواد شیمیایی، … اهمیت این سفر و انگیزه ما را نشان می‌دهد.

معاون علمی و فناوری ابراز امیدواری کرد که این حضور، تبدیل به نقطه عطفی در همکاری‌های اقتصادی دوجانبه شود و در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از برنامه‌های مشترک بین شرکت‌های دو کشور برای توسعه تکنولوژی و بازار پشتیبانی می‌کند.

  • منبع خبر : مهر