مردم عملکرد خوبی ازنمایندگان«امید»ندیدند
مردم عملکرد خوبی ازنمایندگان«امید»ندیدند
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در تهران همه نمایندگان از لیست امید بودند و مردم شاهد عملکرد خوبی از آنها در مجلس نبودند؛ این موضوع در رأی آینده مردم تأثیر خواهد داشت.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، گفت: موضوعات مختلفی در کشور وجود دارد که مورد سوال قرار می‌گیرد اما اخیراً تند شدن فضای تحریک آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه علیه ایران و اتفاقاتی که در حال وقوع است شرایط خاصی را در داخل کشور به وجود آورده است که قاعدتاً باید رسانه‌ها در این مساله به وظیفه ملی و شرعی خود درست عمل کنند.

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی علیه ایران یک جنگ تمام عیار و جدی و بسیار هم ملموس است، افزود: اما جنگ روانی آتشی است که دشمن آغاز کرده تا بتواند به اهداف اقتصادی خود دست یابد؛ با مقاومت مردم خواب‌های آشفته تعبیر نخواهد شد اما رسانه‌ها باید نقش خود را برطرف کردن جنگ روانی انجام دهند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی درباره حضور احمدی نژاد در جلسه افطاری جامعه اسلامی مهندسین، گفت: جامعه اسلامی مهندسین به عنوان یک تشکل شناخته می‌شود، البته بنده مسئولیت دیگری نیز با عنوان ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری دارم و ما در رفتاری سنتی طبق سنوات گذشته جلسات ماهیانه خود را که به ماه مبارک رمضان ختم می‌شود معمولاً از فعالان سیاسی برای شرکت در یک ضیافت افطاری دعوت می‌کنیم.

باهنر خاطرنشان کرد تا حدود ۴، ۵ سال قبل این جلسات در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شد اما به دلیل تداخل ماه مبارک رمضان و سال تحصیلی دانشجویان، مجبور به تغییر محل برگزاری آن شدیم.

وی اضافه کرد: در این جلسات دعوت‌هایی را به صورت تشکیلاتی انجام می‌دهیم که در بین آنها دبیران شورای مرکزی احزابی که عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند، شورای مرکزی احزاب اصول گرا، مسئولان کشوری، نمایندگان مجلس و حتی نمایندگان ادوار و همچنین اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت را دعوت می‌کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: دعوت به صورت عمومی است و شخص خاصی به صورت ویژه دعوت نشده و بحث کار سیاسی خاص مدنظر نیست.

باهنر در پاسخ به سوال دیگری درباره ارزیابی عملکرد اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی یکسری رفتارهای داخلی دارد که به نمایندگان مجلس مربوط می‌شود و یکسری مسائلی تحت الشعاع اتفاقاتی است که بیرون مجلس می‌افتد، شاید از این بابت ۱۰ مجلس که تا به حال داشتیم ۱۰ نوع مساله داشتند و مجبور بودند به همه آنها رسیدگی کنند.

وی یادآور شد: همانطور که شاهد بودید در مجالس مختلف افراد و اتفاقات متفاوتی رخ داد و هر مجلسی اتفاقات مختلفی را شاهد بود. مجلس دهم هم باید از دو جنبه مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه برخی می‌خواهند بگوید عملکرد این مجلس ضعیف بوده و کم کاری کرده است که این تحلیل را قبول ندارم، اظهار داشت: مجلس دهم با بقیه مجالس از لحاظ ساختاری تفاوت چندانی نداشت زیرا در ۱۰ دوره گذشته مجلس حدود ۶۰ درصد نمایندگان برای دوره بعد رأی نمی‌آورند.

با هنر گفت: مجلس دهم یک ویژگی به خصوص داشت که آن را از مجالس دیگر متمایز می‌کرد و آن عدم وجود فراکسیون اکثریت در آن بود و این ارتباط مستقیمی با نمایندگان ندارد.

وی با اشاره به اینکه در مجلس سه فراکسیون وجود دارد و در کل مجالسی که ما فراکسیون اکثریت نداریم معمولاً ضعیف ظاهر می‌شویم و اینجا مشکل از ساختار است که شکل گرفته است، افزود: همانطور که می‌دانیم دولت‌های ائتلافی در دنیا دولت‌های ضعیف و محافظه کاری می‌شوند و یکی از مشکلات مجلس دهم همین بود، حال صددرصد نمایندگان تهران از لیست امید بودند، ولی مردم در این دوره کار چشمگیری از نمایندگان فهرست امید مشاهده نکردند و قاعدتاً این موضوع در انتخابات آینده آنها تأثیر خواهد داشت.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی درباره برگزاری جلسات گفتگوی ملی و حضور چهره‌های مختلف سیاسی در آن، گفت: این جلسات هنوز ساختارمند، تشکیلاتی و دارای اساسنامه و مرامنامه نیست، این یک ایده است که آرام، آرام در حال شکل گیری است.

باهنر خاطرنشان کرد: در گذشته افراد موضوعات دیگری را مطرح می‌کردند که سیاسیون در حال آشتی ملی هستند که این غلط است چرا که قهر نیستیم که بخواهیم آشتی کنیم. تنها رقابتی سالم و شاداب بین سیاسیون وجود دارد و این رقابت نباید تبدیل به خصومت شود و اعضا و جریان‌هایی که در چارچوب منافع کلی نظام حرکت می‌کنند باید با هم گفتگو کنند.

وی یادآور شد: من این موضوع را از سال‌های بسیار قبل مطرح می‌کردم که اگر می‌خواهیم یکدیگر را نقد کنیم چرا از طریق رسانه‌ها با هم صحبت می‌کنیم و به صورت رو به رو، گفتگویی نداریم؟ حتی از موضوع خانه احزاب نیز به شدت استقبال کردیم زیرا می‌تواند باشگاهی باشد که همه تفکرات سیاسی در آن با هم گفتگو کنند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اینکه حال جلساتی را داریم که در آن آقایان عارف، مازنی و بنده شرکت می‌کنیم، گفت: حتی صحبت کردیم افرادی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند کمیته‌ای تشکیل دهند و در مجلس و دولت هم همین طور. خانه احزاب در این موضوع می‌تواند نقش مهمی داشته باشد؛ در این گفتگوها برکت وجود دارد.

باهنر با یادآوری اینکه در زمان حضرت امام (ره) نیز دو تشکل مهم وجود داشت که یکی مجمع روحانیون و دیگری جامعه روحانیت بود، خاطرنشان کرد: زمانی که خبر جلسه مشترک این دو به امام (ره) رسید ایشان بسیار استقبال کردند. حال احزاب سیاسی با هم رقابت می‌کنند و گفتگو هم دارند.

باهنر همچنین افزود: در مجلس نیز از ۱۰۰ تصمیمی که گرفته می‌شود، ۱۰ تصمیم سیاسی است و ۹۰ تصمیم باقی‌مانده آن، کارشناسی و تخصصی است و من علاقه‌مندم که این جلسات توسعه پیدا کند. اگر ساختار مشخصی نیز داشته باشد، بهتر خواهد شد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: در مورد همین بحث گفتگوی ملی، تنها در مورد نحوه گفتگو بحث کردیم و قرار بر این شد از جاهایی شروع کنیم که در آن موضوعات، کمترین اختلاف را داریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ترامپ امروز به دنبال مذاکره با ایران است و اینکه آیا می‌شود به درخواست رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ مثبت داد یا خیر؟ گفت: مسئله گفتگو با آمریکا این‌گونه است که آنها علیه تعهدات و گفتگوهایی که پیش از این داشتند، اقدام کرده‌اند. گفتگو باید آورده‌ای داشته باشد و این آورده به تجربیات گذشته بازمی‌گردد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: در آن زمان ۱+۵ معتقد بود که می‌خواهند وارد یک بازی برد برد شوند. حال در آمریکا ساختار ویژه‌ای وجود دارد که اگر تاریخ استقلال آمریکا را بخوانیم، آنها چنین قراری دارند که هر از چندگاهی رئیس‌جمهوری را بیاورند و بگویند که او دیوانه است و بر روی رفتار آن نمی‌شود حساب کرد.

وی افزود: در ظرف چند سالی که ترامپ رئیس‌جمهور شده، کارهایی انجام داده که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. آمریکا در دوره ترامپ حتی از یونسکو که مؤسسه فرهنگی است، خارج شده است. من قبول ندارم که این‌گونه فعالیت رئیس‌جمهور آمریکا از دست هیئت حاکمه این کشور خارج شده است و مطمئنم این جزو سناریوهای آنهاست.

باهنر ادامه داد: حال رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد عقب‌افتادگی اقتصادی را جبران و هزینه‌های سنگینی را به مردم کشورش وارد کند؛ آنها می‌خواهند که منافع کشورشان را تحت تأثیر لابی‌های صهیونیستی قرار دهند. حال در مورد ما گفتگو باید در جایی انجام شود که ساختاری در آن وجود دارد تا بتوانیم نتیجه‌ای در آن داشته باشیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: اگر آمریکا طالب گفتگو است، باید به گفتگوهای دو سال قبل خود بازگردد و به آنها پایبند باشد تا ما بتوانیم توجیهی برای گفتگوهای مجدد داشته باشیم، چرا که اینها تنها به دنبال جنگ روانی هستند. آنها در تلاش هستند تا مردم ایران را خسته کنند.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که برنامه اصولگرایان برای انتخابات مجلس چیست، گفت: ما همیشه در آستانه انتخابات ۷۰-۸۰ درصد انرژی مان همیشه صرف وحدت در جریان خودمان می‌شود. این وضعیتی است که در درون جریان اصلاحات هم هست.

باهنر تاکید کرد: جمنایی ها هم در جریان انتخابات بعدی خواهند بود اما فقط آنها نیستند بلکه مجموعه شورای راهبردی وحدت اصولگرایان شکل گرفته است که آقای حدادعادل ریاست آن را بر عهده دارد. اسم این ائتلاف، شورای وحدت راهبردی اصولگرایان است و در آن در پی وحدت صددرصدی هستیم. از جریان آقای قالیباف و جبهه ایستادگی و جبهه پایداری هم در آن حضور دارند.

وی در پاسخ به پرسش که آیا با علی لاریجانی هم برای در شرکت در ائتلاف اصولگرایان صحبتی شده، گفت: نظرمان این است که آقای لاریجانی هم جذب شود اما در دوره قبل هماینطور نبود که همه دوستان علی لاریجانی به لیست امید رفته باشند این اتفاق تنها در تهران رخ داد و بعد از اینکه انتخابات برگزار شد نیز آنها در مجلس به سمت دیگری رفتند.

  • منبع خبر : مهر