مردم چه زمانی می‌توانند سهام سرخابی‌ها را بخرند و بفروشند؟
مردم چه زمانی می‌توانند سهام سرخابی‌ها را بخرند و بفروشند؟
حدود سه ماه از پایان پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گذرد و چشم هواداران و سهامداران این دو باشگاه به تابلو است تا نماد این دو باشگاه قابل معامله شود، موضوعی که هر چند وعده‌های زیادی در مورد زمان اجرای آن داده شده اما همچنان به مرحله اجرا نرسیده است.

حدود سه ماه از پایان پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گذرد و چشم هواداران و سهامداران این دو باشگاه به تابلو است تا نماد این دو باشگاه قابل معامله شود، موضوعی که هر چند وعده‌های زیادی در مورد زمان اجرای آن داده شده اما همچنان به مرحله اجرا نرسیده است.

به گزارش صبح اقتصاد، در زمستان سال گذشته سرانجام طلسم ورود سرخابی‌ها به تالار شیشه‌ای شکسته و فرایند پذیره نویسی سهام دو باشگاه انجام شد. بر این اساس پذیره‌نویسی تعداد یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۹۹ هزار و ۶۵۶  سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) در نماد معاملاتی (استقلالح ۱) و تعداد یک میلیارد و ۳۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۷ سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در نماد معاملاتی (پرسپولیسح ۱) ناشی از سلب حق‌تقدم به روش ثبت سفارش در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران، از ۱۵ اسفندماه آغاز شد و در ۲۸ به پایان رسید.

طبق آمار در پذیره نویسی پرسپولیس ۳۲۰ هزار نفر مشارکت کردند. ۲۶۱ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی ها و بیش از ۸۸ میلیارد تومان نیز توسط حقیقی ها خریداری شد. همچنین ۲۸۶ هزار نفر در پذیره نویسی استقلال شرکت کردند که ۲۸۰ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی ها و ۷۹ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها خریداری شد.

سپس اعلام شد که پس از انجام فرایندهای لازم از جمله ثبت افزایش سرمایه، تایید سازمان حسابرسی و… نمادهای دو باشگاه در بورس معامله شود که البته تاریخ های مختلفی نیز برای اتمام فرایندهای مذکور و اغاز معامله سهم ها داده شد.

برای مثال در تاریخ نهم خردادماه بود که اعلام شد نماد استقلال قابل بازگشایی بوده و احتمال دارد همزمان با جشن قهرمانی این باشگاه، معاملات سهام استقلال نیز صورت بگیرد که البته این اتفاق نیفتاد. پس از ان نیز اعلام شد که احتمالا نماد هر دو باشگاه در اواخر خردادماه بازگشایی شود که در نهایت خردادماه بدون اینکه شاهد این اتفاق باشد به پایان رسید.

بالاخره بازگشایی نزدیک است یا خیر!؟

حال حسین قربانزاده در اخرین اظهار نظر خود در هفته جاری درباره باز شدن نماد استقلال گفته است که نماد استقلال هفته آینده در فرابورس بازگشایی می‌شود تا مردم بتوانند خریدوفروش کنند.

وی دلیل تاخیر در این بازگشایی را مناسب نبودن وضعیت بازار سرمایه اعلام و تاکید کرده است که این بازگشایی باید زمانی اتفاق می‌افتاد که سهام‌دار خُرد هم متضرر نشود. بر اساس این گزارش رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خبری که در پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه منتشر شده است درباره بازگشایی نماد پرسپولیس نیز توضیح داده است که  نماد پرسپولیس هم تا ۳ هفته آینده باز خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی در حالی زمان قطعی بازگشایی را اعلام کرده است که میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس در آخرین اظهار نظر خود در مورد بازگشایی نماد استقلال و پرسپولیس توضیح داده است که افشایی های لازم در خصوص استقلال  انجام شده است و فقط چند افشا در مورد صورت های مالی ۶ ماهه مانده است. همچنین برای بازگشایی به یک تاییدیه احتیاج داریم و بازگشایی نماد استقلال نزدیک تر است. پرسپولیس در مرحله ثبت شرکت ها بوده و فرایند ان عقب تر از استقلال است.

وی بر این موضوع تاکید کرده است که هر چند حداکثر پیگیری از شرکت ها و سازمان خصوصی سازی از سوی فرابورس در حال انجام است اما تا افشایی ها انجام نشود نمی توان گشایش را انجام داد.

  • منبع خبر : ایسنا