مرمت قدیمی‌ترین عروسک‌های خیمه شب بازی
مرمت قدیمی‌ترین عروسک‌های خیمه شب بازی

طرح مطالعه، حفاظت و مرمت تعدادی از عروسک‌های شاخص از مجموعه موزه عروسک و اسباب بازی کاشان که از قدیمی‌ترین اثار موزه و متعلق به دوره قاجار است آغاز شد. به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاطمه علیمیرزایی کارشناس بخش بافته پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی با اعلام این […]

طرح مطالعه، حفاظت و مرمت تعدادی از عروسک‌های شاخص از مجموعه موزه عروسک و اسباب بازی کاشان که از قدیمی‌ترین اثار موزه و متعلق به دوره قاجار است آغاز شد.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاطمه علیمیرزایی کارشناس بخش بافته پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی با اعلام این خبر گفت: در این فرایند ابتدا عروسک‌ها از نظر سابقه تاریخی، مواد و روش‌های ساخت با کمک روش‌های آنالیز آزمایشگاهی و دستگاهی مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه با انتخاب روش برخورد مناسب و در نظر گرفتن مبانی حفاظت خاص این گروه از آثار عملیات حفاظت و مرمت آنها آغاز می‌شود.

به گفته این کارشناس،   این طرح به دلیل جنسیت و کیفیت ارزشی متفاوت آثار، از جمله طرح های منحصربفردی است که در پژوهشکده حفاظت و مرمت انجام می‌گیرد.

امیر سهرابی مدیر موزه عروسک و اسباب بازی کاشان نیز در این رابطه گفت :عروسکها از سه مجموعه موزه که نیاز به رسیدگی و حفاظت اضطراری داشتند انتخاب شده اند.

وی افزود: یکی از سه مجموعه مورد اشاره  در حال حاضر قدیمی ترین مجموعه عروسک های خیمه شب بازی در ایران مربوط به دوره قاجار به حساب می‌آید که بنظر می‌رسد از جنس مواد متداول ساخت عروسک در این دوره مانند خمیر مقوا نیستند.

او تصریح کرد: از این رو اقدامات حفاظتی و مرمتی و مطالعات انجام شده توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت با فراهم کردن شرایط پایدار با قابلیت نمایش مناسب برای این اثار، باب تازه‌ای در شناسایی فن ساخت و مواد بکار رفته در آنها  را خواهد گشود.

این طرح در بخش مطالعات پژوهشی با حمایت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  و در بخش اجرایی با پشتیبانی اداره کل موزه ها انجام می شود .