مروری بر ۴۵ سال حضور سینمای ایران در جوایز اسکار
مروری بر ۴۵ سال حضور سینمای ایران در جوایز اسکار
با انتخاب رسمی فیلم «جنگ جهانی سوم» برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳،هومن سیدی با فیلمش بیست و هشتمین نماینده سینمای ایران در این جوایز خواهد بود که تا تاریخ ۹ آذر برای اکران در داخل کشور فرصت دارد.

با انتخاب رسمی فیلم «جنگ جهانی سوم» برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳،هومن سیدی با فیلمش بیست و هشتمین نماینده سینمای ایران در این جوایز خواهد بود که تا تاریخ ۹ آذر برای اکران در داخل کشور فرصت دارد.

به گزارش صبح اقتصاد، هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار امسال در نهایت فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی کرد.

«جنگ جهانی سوم» که در بخش افق‌های هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد با کسب دو جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) این بخش، شانس خود را برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ افزود و در نهایت گوی سبقت را از چهار فیلم دیگر شامل «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی، «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش، «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی و «تفریق» ساخته مانی حقیقی ربود.

بر اساس قوانین آکادمی اسکار، فیلم‌های معرفی شده از سوی کشورهای مختلف برای واجد شرایط شدن رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی باید حداقل هفت روز اکران عمومی را در کشور مبدا (ایران) داشته باشد ، بنابراین «جنگ جهانی سوم» باید تا موعد مقرر اعلام شده از سوی آکادمی در ایران اکران شود.

بر اساس قوانین شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، فیلم‌ باید بین تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ تا حداکثر  ۹ آذر ۱۴۰۱ در کشور مبدا، حداقل ۷ روز اکران تجاری و عمومی داشته باشند.

سال گذشته سینمای ایران فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی را پس از کسب جایزه بزرگ جشنواره کن به اسکار فرستاد و این فیلم به جمع فهرست کوتاه نامزدهای اولیه این شاخه شامل ۱۵ فیلم راه یافت اما در نهایت نتوانست به جمع ۵ نامزد نهایی برسد.

سینمای ایران در آستانه پنجمین نامزدی اسکار

اولین حضور سینمای ایران در جوایز اسکار  به ۴۴ سال قبل بازمی‌گردد و تا به امروز فیلم‌های ایرانی چهار بار به جمع نامزدهای نهایی این رویداد سینمایی راه یافته‌اند. پس از نامزدی تاریخی فیلم «بچه‌های آسمان» در سال ۱۹۹۸ در شاخه فیلم خارجی‌زبان، اصغر فرهادی دو بار با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» (۲۰۱۱) و «فروشنده» (۲۰۱۶) به جمع نامزدهای نهایی اسکار بین‌المللی راه یافت و دو بار سینمای ایران را صاحب مجسمه طلایی اسکار کرد.

در این باره بیشتر بخوانید:

ایران در میان ۵ کشور موفق تاریخ جایزه اسکار خارجی

سابقه سینمای ایران در جوایز اسکار تنها به شاخه بهترین فیلم بین‌المللی ختم نمی‌شود و اصغر فرهادی در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نامزد کسب جایزه شد. این از معدود دفعاتی بود که فیلمی غیرانگلیسی‌زبان نامزد شاخه فیلمنامه اصلی می‌شد اما در نهایت در آن سال جایزه این شاخه به «وودی آلن» برای فیلم «نیمه‌شب در پاریس» رسید.

«جنگ جهانی سوم» که بواسطه حضور در جشنواره ونیز و کسب جوایز، بازخورهای مثبتی از سوی منتقدان بین‌المللی دریافت کرده، این فرصت را دارد تا پنجمین نامزدی اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد.

تاریخ حضور سینمای ایران در جوایز اسکار

سال‌ها پیش برای نخستین‌بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۶ فیلم «دایره‌ مینا» ساخته‌ داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ ایران در سال ۵۷ راهی آکادمی اسکار شد. پس از ۱۷ سال وقفه و در سال ۱۹۹۴ فیلم «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی نماینده ایران در شصت‌وهفتمین دوره جوایز اسکار نام گرفت. «بادکنک سفید» از جعفر پناهی در سال ۱۹۹۵ به آکادمی معرفی شد و پس از یک سال وقفه و در سال ۱۹۹۷ فیلم «گبه» محسن مخملباف نماینده ایران در این جوایز سینمایی شد.

«بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی در سال ۱۹۹۸ به اسکار خارجی رفت و سال بعد از آن نیز «رنگ خدا» دیگر ساخته مجیدی فرصت حضور در این جایزه سینمایی را پیدا کرد.

«زمانی برای مستی اسب‌ها» ساخته بهمن قبادی (۲۰۰۰)، «باران» مجید مجیدی (۲۰۰۱)، «من ترانه ۱۵ سال دارم» به کارگردانی رسول صدرعاملی (۲۰۰۲)، «نفس عمیق» ساخته پرویز شهبازی (۲۰۰۳)، «لاک‌پشت‌ها پرواز می‌کنند» از بهمن قبادی (۲۰۰۴)، «خیلی دور خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی (۲۰۰۵)، «کافه ترانزیت» از کامبوزیا پرتوی (۲۰۰۶)، «میم مثل مادر» اثر رسول ملاقلی‌پور (۲۰۰۷)، «آواز گنجشک‌ها» از مجید مجیدی (۲۰۰۸)، «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی (۲۰۰۹) و «بدرود بغداد» از مهدی نادری (۲۰۱۰)، نمایندگان سینمای ایران در سال‌های بعد بودند تا در سال ۲۰۱۲ سینمای ایران با فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی توانست برای اولین‌بار این جایزه مهم را به ویترین افتخارات خود اضافه کند.

در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب فیلم‌های «گذشته» اصغر فرهادی، «امروز» رضا میرکریمی و «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی به اسکار فرستاده شدند و در سال ۲۰۱۶ اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» برای دومین‌بار به اسکار خارجی دست یافت.

سال ۲۰۱۸ نیز فیلم «نفس» از نرگس آبیار نماینده سینمای ایران در نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار بود. سال ۲۰۱۹ فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند این فرصت را یافت تا نماینده سینمای ایران در این جوایز سینمایی باشد و در جوایز اسکار ۲۰۲۰ نیز برای نخستین‌بار یک مستند به نام «در جستجوی فریده» ساخته مشترک آزاده موسوی و کوروش عطایی به رقابت اسکار فرستاده شد.

در اسکار ۲۰۲۱، فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی به عنوان بیست و ششمین نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی (غیرانگیسی‌زبان) انتخاب شد و حتی توانست به جمع نامزدهای اولیه این شاخه (فهرست ۱۵ تایی) نیز راه یابد.

مجید مجیدی همچنان با شش بار حضور با آثارش به عنوان نمایند ایران در جوایز اسکار (بچه‌های آسمان، رنگ خدا، باران، آواز گنجشک‌ها، محمد رسول الله و خورشید) از این حیث رکورددار است  و پس از او اصغر فرهادی با پنج بار نمایندگی سینمای ایران در اسکار با آثارش قرار دارد که دو بار اسکار را گرفته است.

  • منبع خبر : ایسنا