مرکل: اقدامات ترکیه در مرزهای یونان غیر قابل قبول است
مرکل: اقدامات ترکیه در مرزهای یونان غیر قابل قبول است
صدر اعظم آلمان در سخنانی اقدامات اخیر ترکیه در مرزهای یونان را غیر قابل قبول دانسته است.

مرکل: اقدامات ترکیه در مرزهای یونان غیر قابل قبول است

صدر اعظم آلمان در سخنانی اقدامات اخیر ترکیه در مرزهای یونان را غیر قابل قبول دانسته است.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد،به نقل از روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”، “آنگلا مرکل”، صدر اعظم آلمان می خواهد از به وجود آمدن اوضاعی مانند سال ۲۰۱۵ در بحران پناهندگان اخیر جلوگیری کند.

مرکل در یک اجلاس اقتصادی یونان-آلمان در برلین که روز دوشنبه برگزار شد تاکید کرد که ۲۰۲۰ سال ۲۰۱۵ نیست. شهروندان می توانند این انتظار را داشته باشند که عرصه سیاسی بحران پناهندگان را کنترل و کاهش دهد.  به گفته وی این هدف بسیاری مذاکراتی است که در سال ۲۰۱۵ هدایت شده و اخیرا در این روزها هم در پیش گرفته می شود.

مرکل اقدامات ترکیه در مرزهای یونان را غیر قابل قبول دانسته و تاکید کرد که با وجود همه فهمی که برای بار بزرگی که در بحران پناهندگان بر دوش ترکیه قرار دارد قائل است اما این قابل درک نیست که آن ها سعی کنند مشکلات خود را با قرار دادن بار آن روی دوش پناهندگان حل کنند.

وی در عین حال خود را متعهد دانست که توافق اتحادیه اروپا و ترکیه را به سطحی جدید برساند.

مرکل همچنین گفت که یونان برای همه اروپا مسئولیت بزرگی دارد و سزاوار همبستگی و پشتیبانی کامل از طرف اتحادیه اروپا است. وی همچنین از تصمیمات ائتلاف بزرگ برای پذیرش پناهندگان کودک از جزایر یونان خبر داد.

صدر اعظم آلمان همچنین تاکید کرد که مهم ترین مسئله این است که با دلایل پناهندگی مبارزه کنیم به گونه ای که پناهندگان در وطن خود دوباره چشم اندازی برای آینده بیایند.

  اوضاع فاجعه بار پناهندگان در مرزهای بین ترکیه و یونان بحث های مهاجرتی در آلمان را دوباره داغ کرده است.

 “فریدریش مرتس” ، از نمایندگان بلند پایه حزب دموکرات مسیحی و نامزد ریاست این حزب  هم خواستار یک رویکرد سختگیرانه اتحادیه اروپا در قبال رئیس جمهور ترکیه شده است. وی در گفتگویی اظهار داشته است که ما باید بر اردوغان تأثیر بگذاریم تا وی به بازی مضحک خود پایان دهد.

مناسبات بین اتحادیه اروپا و ترکیه بعد از اینکه آنکارا در اواخر فوریه مرزهای خود را برای هجوم مهاجران به سمت اروپا باز گذاشت به شدت خدشه دار شده است.

“هایکو ماس” در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که پیغام اروپا به ترکیه واضح است: ما برای یک تقسیم بار عادلانه ایستادگی می کنیم، اما این مسئله را نمی پذیریم که انسان هایی که در یک وضعیت ناامید کننده قرار گرفته اند به عنوان یک ابزار سیاسی برای چانه زنی مورد سوء استفاده قرار گیرند.

“اورزو لا فون در لاین”، رئیس کمیسیون اروپایی هم روز دوشنبه قبل از دیدار با اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی از ترکیه خواست که مهاجران و پناهندگان را از مرزهای یونان دور کند.

بحران پناهندگان اخیرا با توجه به تشدید مناقشات بین ترکیه و اروپا بعد از دخالت های نظامی ترکیه در ادلب سوریه ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. اروپا که این روزها با مسائل فراوانی از جمله شیوع روزافزون ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند تلاش دارد تا به هر نحوی از منافع خود در برابر این گونه سیاست‌های آنکارا حمایت کند و در این میان این پناهجویان هستند که در این جنگ تبلیغاتی قربانی می شوند و آسیب می بینند.