مرگ بر آمریکا با تفسیر روزنامه گاردین
مرگ بر آمریکا با تفسیر روزنامه گاردین

چهل سال شعار «مرگ آمریکا» از دل و زبان اکثر قریب به اتفاق مردم ایران و به تبع آن ، مردم جهان خود فلسفه ای است که بیان آن در یک مقاله کوتاه میسر نیست چرا که این شعار فقط یک شعار انتقام جویانه نیست و ریشه در ابعاد فکری و فلسفی و سیاسی و […]

چهل سال شعار «مرگ آمریکا» از دل و زبان اکثر قریب به اتفاق مردم ایران و به تبع آن ، مردم جهان خود فلسفه ای است که بیان آن در یک مقاله کوتاه میسر نیست چرا که این شعار فقط یک شعار انتقام جویانه نیست و ریشه در ابعاد فکری و فلسفی و سیاسی و اقتصادی نگاه و عملکرد هیات حاکمه امریکا بعد از جنگ دوم جهانی و به عبارتی هفتاد سال اخیر دارد. اگر چه سیاست مبارزه امریکایی ها در طول بیش از یکصد و پنجاه ساله همواره مبارزه با هژمونی انگلیس در کشورهای تحت استعمار خود نیز بوده است که هم حاجی واشنگتن و هم محمود محمود در کتب تاریخی خود بدانها پرداخته اند و طبعا تغییر تاکتیک انگلستان از استعمار کهنه و کلنیالیسم به استعمار جدید عمدتا بر خورد جامع و کامل انگلستان با روشهای سیاسی امریکا در کشور های تحت قیمومیت پادشاهان انگلستان بوده است. مقام معظم رهبری حضرت  آیت الله العظمی امام خامنه ای  حوالی  بزرگداشت روز مبارزه با استکبار جهانی خصوصا امریکای مدعی ، در یک سخنرانی با حضور دانش آموزان اظهار داشتند:«  این شعار که مکررا طی راهپیمایی های ضدآمریکایی در ایران ابراز می شود ، دولت آمریکا را هدف قرار داده است نه مردم این کشور را».

به عنوان مثال روزنامه گاردین – روزنامه ای  انگلیسی The Guardian  که از سال ۱۸۲۱ میلادی منتشر می‌شود. این روزنامه ابتدا در شهر منچستر منتشر و منچستر گاردین نامیده می‌شده‌است، اما از سال ۱۹۵۹ عنوانش به گاردین تغییر یافته و در سال ۱۹۶۴ نیز دفتر مرکزیش به لندن منتقل شده. هفته‌ نامهٔ خواهر این روزنامه، آبزرور نام دارد.  روزنامه گاردین در بسیاری از مواقع، به راحتی از سیاست‌های دولت بریتانیا به شدت انتقاد کرده و حتی دولت و دولت مردان را به باد تمسخر گرفته – که در زمان ورود بریتانیا به جنگ‌های افغانستان و عراق، یکی از منتقدین جدی و صریح دولت کارگری تونی بلر بوده است ،  مینویسد :  رهبر ۷۶ ساله ایران طی اظهاراتی که روز سه شنبه  ۱۵ آبان در وب سایت وی منتشر شده، تاکید کرد:  شعار و فریاد مرگ بر آمریکای ملت ایران دارای پشتوانه قوی عقلانی و منطقی و برگرفته از قانون اساسی و تفکرات اصولی است که ظلم و ستم را بر نمی تابد. این روزنامه انگلیسی در ادامه می نویسد: آیت الله خامنه ای در سخنان خود بین مردم آمریکا و دولت این کشور فرق گذاشته و افزوده اند: بدیهی است که این شعار به معنای مرگ بر ملت آمریکا نیست بلکه به معنای مرگ بر سیاست های آمریکا و استکبار است» .

بعد از روزنامه گاردین هم ، خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) رهبر عالی ایران در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان این کشور تاکید کردند: « نکته‌ی اساسی در فهم و تحلیل اوضاع کنونی و ترسیم حرکت آینده کشور، درک این واقعیت است که مبارزه جمهوری اسلامی و مردم ایران با استکبار برخلاف حرفهای برخی ها، حرکتی غیرمنطقی و احساساتی نیست بلکه مقابله ای برخاسته از عقل و تجربه و برخوردار از پشتوانه علمی است» .

آیت الله خامنه ای افزود: حتی اگر آیات صریح قرآن مجید درباره ایستادگی و مبارزه با ظلم و استکبار را کنار بگذاریم، حادثه بزرگ کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، نشان می دهد با آمریکا چگونه باید برخورد کرد. چرا که  مصدق برای مقابله با انگلیس به آمریکا تکیه کرد و همین خوش بینی و ساده اندیشی و غفلت، زمینه ساز موفقیت کودتایی آمریکایی شد، کودتایی که همه زحمات ملت را در ملی کردن نفت به هدر داد، رژیم مستبد و وابسته پهلوی را احیا کرد و ایران عزیز را ۲۵ سال در معرض شدیدترین صدمات ملی و ضربات سیاسی – اقتصادی و فرهنگی قرار داد.

اینکه دیگر رسانه های غربی از جمله، دیلی میل (daily mail)، تورنتو سان (toronto sun)، پرس هرالد (press herald)، دبلیو ان دی ( wnd ) و … نیز در گزارش های مشابهی به بیانات  مذکور مقام معظم رهبری پرداخته اند. و حتی پایگاه خبری شبکه ان بی سی نیوز آمریکا (nbc news) نیز بیانات مقام معظم رهبری را در گزارشی زیر عنوان “آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران شعار مرگ بر آمریکا را توضیح داد” منعکس کرده اند، جای مهمی در شرایط امروز جهان و با تحلیل متکی به افول امریکا دارد. اینکه برای جهانیان توجیه میکنند که هدف از شعار مرگ بر آمریکا مردم امریکا نیستند بسیار مهم است که در طول این چهل سال گذشته با همه زنده بودن این شعار بدان نپرداخته بوده اند. اینکه تحلیل افول سیاستهای دونالد ترامپ به افول آمریکا انجامیده و گویی رسانه های بین المللی هم علاقمندند اطلاق مرگ بر امریکا را از زبان مردم ایران توجیه کنند مهمتر است. گویی جهان بسمت سیاستهای استکبار زدایی ایران حرکت نموده و ما حرف حکیمانه خود را با گسترش انقلاب اسلامی به کرسی نشانده ایم. والسلام

حمیدرضا نقاشیان