مسکو:استقرار نظامی ناتو و آمریکا درآسیای میانه قابل قبول نیست/ازفعالیت داعش درافغانستان نگرانیم
مسکو:استقرار نظامی ناتو و آمریکا درآسیای میانه قابل قبول نیست/ازفعالیت داعش درافغانستان نگرانیم
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که نشست ۲۰ اکتبر مسکو در مورد افغانستان بر کمک‌های بشردوستانه به کابل متمرکز است.

به گزارش صبح اقتصاد سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که نشست ۲۰ اکتبر مسکو در مورد افغانستان بر کمک‌های بشردوستانه به کابل متمرکز است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تأکید اصلی بر بازسازی کشور افغانستان پس از جنگ و البته بسیج کمک‌های جامعه بین‌المللی به منظور جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان است.

وی افزود: بدون شک ، مساله مهم و اصلی توسعه روند بین افغانی با تأکید بر تأمین منافع همه قومیت‌های سیاسی این دولت در ساختارهای جدید قدرت است.

زاخاروواتصریح کرد که روسیه انتظار دارد طالبان بتوانند با گروه تروریستی داعش بدون حمایت خارجی برخورد کنند.

این سخنگو با اظهار این نکته که مسکو از فعالیت داعش در افغانستان “نگران” است، گفت: ما امیدواریم که سخنان مقامات جدید کابل در مورد توانایی آنها در مقابله با داعش به تنهایی و بدون حمایت خارجی در عمل عملی شود.

وی همچنین گفت که روسیه انتظار دارد هفته آینده یک هیئت طالبان به مسکو سفر کرده و در نشست مسکو درباره افغانستانی‌ها شرکت کند.

زاخارووا همچنین در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر جدید ژاپن که گفته بود حاکمیت توکیو تا جزایر کوریل ادامه دارد، گفت، اولتیماتوم‌ها فقط چشم‌انداز حل مشکلات را به تعویق می‌اندازند.

او به خبرنگاران گفت: اگر طرف ژاپنی تلاش می‌کند با چنین اولتیماتوم‌هایی شرایطی را برای مذاکرات بیشتر در مورد معاهده صلح تعیین کند، ما معتقدیم که شرکای ما چشم‌انداز راه‌حل را بیشتر به تعویق می‌اندازند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین در ادامه از کی‌یف و اتحادیه اروپا خواست تا از برنامه‌های نامعقول و نابجا برای استقرار یک هیات مستشار نظامی اتحادیه اروپا در اوکراین دوری کنند و آن را نابودکننده توافق‌های مینسک و محرک تنش‌آفرینی بیشتر در دونباس دانست.

زاخارووا گفت: برنامه‌های مدنظر بروکسل برای استقرار یک هیات آموزشی نظامی اتحادیه اروپا در اوکراین قطعا مایه نگرانی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اجرای آن مستقیماً با توافقنامه‌های مینسک مغایرت دارد و به نظامی شدن اوکراین و افزایش تنش‌ها در دونباس کمک می‌کند؛ این امر مقام‌های کی‌یف را تشویق می‌کند تا بسته اقدامات مینسک را نادیده بگیرند. بنابراین مسکو از طرف‌ها می‌خواهد تا از این برنامه‌های نامعقول و نابجا دست بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین امروز گفت، به ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا اطلاع داده شد که استقرار زیرساخت نظامی ناتو و آمریکا در آسیای میانه برای مسکو قابل قبول نیست.

پیشتر پایگاه خبری پولیتیکو با استناد به منابعی در کنگره گزارش داده بود که این ماه هیاتی از پنتاگون وارد ازبکستان می‌شوند تا درباره استقرار بالقوه نیروهای مبارزه با تروریسم آمریکا رایزنی کنند.

زاخارووا به خبرنگاران گفت: هنگام بحث در مورد موضوعات بین‌المللی، توجه زیادی به وضعیت افغانستان شد، خصوصا پس از تخلیه نیروهای نظامی آمریکایی که با یک تراژدی واقعی و فروپاشی پایان یافت. بار دیگر به وضوح و بدون صراحت اعلام شد که استقرار زیرساخت‌های نظامی ایالات متحده یا ناتو در آسیای میانه برای روسیه به طور کلی غیرقابل قبول است.

وی همچنین گفت: به ابتکار طرف روسی ، موضوع فعالیتهای خطرناک ناتو در مجاورت مرزهای روسیه – در درجه اول در شرق اروپا ، در دریای سیاه مورد بحث قرار گرفت. مسکو به ویژه از تصمیم اخیر برای استقرار ارتش آمریکا در لهستان نگران است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین متعهد شد، روسیه به گسترش تحریم های فردی اتحادیه اروپا در ارتباط با اقدامات ادعایی علیه حاکمیت اوکراین پاسخ خواهد داد.

زاخارووا گفت: البته ، این اقدام غیر دوستانه اتحادیه اروپا بدون پاسخ مناسب باقی نخواهد ماند. چنین سیگنال‌هایی شکاف داخلی را تشدید می‌کند.

وی همچنین پیمان آکوس را تهدیدی برای تضعیف معماری امنیتی در آسیا و اقیانوسیه دانست و گفت:در گفتگو با ویکتوریا نولاند ، معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید شد که این معاهده آکوس، که در حال شکل گیری است، اگر توسط ایالات متحده ، بریتانیا و استرالیا به درستی اجرا نشود، نه تنها معماری امنیتی موجود در آسیا و اقیانوسیه را تهدید می کند، در اصل و به طور بالقوه خطراتی برای معاهده بین‌المللی منع تولید و تکثیر تسلیحات خواهد داشت.