مسکو به پیمان «استارت» پایبند است
مسکو به پیمان «استارت» پایبند است

وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای از پایبندی این کشور به «پیمان استارت جدید» خبر داد. به نقل از تاس، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانه ای اعلام کرد: مسکو به پیمان استارت جدید پایبند است و از آمریکا می خواهد که بدنبال یافتن راه حل های مورد قبول طرفین باشد. در […]

وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای از پایبندی این کشور به «پیمان استارت جدید» خبر داد.

به نقل از تاس، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانه ای اعلام کرد: مسکو به پیمان استارت جدید پایبند است و از آمریکا می خواهد که بدنبال یافتن راه حل های مورد قبول طرفین باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: روسیه از آمریکا می خواهد تا به تلاش های واقعی برای رسیدن به راه حل های مورد توافق طرفین در راستای روند از بین بردن تسلیحات هسته ای ادامه داده و این تلاش ها را در مورد سایر مواردی که به موجب اجرای پیمان استارت بوجود می آیند انجام دهند.

بر اساس این بیانیه، روسیه به زودی تائیدیه ای رسمی در مورد پایبندی مسکو به استارت در اختیار آمریکا قرار می دهد.

پیمان استارت جدید (نیو استارت) پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و روسیه است که روسای جمهور آمریکا و روسیه در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۰ میلادی در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و یک پیمان برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند؛ حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲.

پیمان استارت جدید جایگزین معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت» است که در سال ۱۹۹۱ منعقد و در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد.

روسیه در حالی بر پایبندی خود به پیمان استارت تاکید دارد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۱۳ بهمن ماه دکترین جدید هسته ای آمریکا که شامل توسعه تسلیحات هسته ای این کشور بود و روسیه و چین را به عنوان تهدیدهای هسته ای به شمار می آورد منتشر کرد.