«مشارکت بسیار خوب»؛ برآیندها از حضور مردم در انتخابات
«مشارکت بسیار خوب»؛ برآیندها از حضور مردم در انتخابات
بر اساس آمار و اظهارات مسئولان، به نظر می‌رسد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ گسترده خواهد بود.

بر اساس آمار و اظهارات مسئولان، به نظر می‌رسد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ گسترده خواهد بود.

به گزارش صبح اقتصاد  فرآیند رای‌گیری در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح امروز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده است.

به گفته هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، طبق شواهد درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ خوب و حتی نسبت به انتخابات مجلس یازدهم بهتر شده است، اما آمار نهایی و تکمیلی پس از اتمام فرآیند اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در برخی از شعب اخذ رای شاهد ازدحام جمعیت هستیم، در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا آماری از میزان مشارکت وجود دارد؟ اظهار کرد: نسبت مشارکت به فضل خدا خوب بوده، ولی باید مقداری جلوتر برویم که آمارها دقیق‌تر شود.

تا ساعت ۱۵:۳۰، تقاضای دریافت تعرفه اضافی صورت نگرفته، البته در برخی از شعب تعرفه‌ها به دلیل ازدحام جمعیت مصرف شده است. اگر ۹۰ درصد تعرفه‌ها مصرف شود تقاضای تعرفه اضافی صورت خواهد گرفت.

در ۴ حوزه رشت، آبادان، قم و ملایر که در آنها انتخابات به صورت الکترونیکی در حال برگزاری است، در ۱۷۰۰ شعبه اخذ رای این حوزه‌ها فرآیند به طور روان و تسهیل‌شده در حال انجام است.

براساس آخرین آمار، ۴۷ درصد از رأی‌دهندگان زنان و ۵۳ درصد مردان هستند. ۸۶ درصد از رأی‌دهندگان با کارت ملی، ۱۱ درصد با شناسنامه، کمتر از ۳ درصد گواهینامه و کمتر از ۱ درصد با پاسپورت و کارت پایان خدمت رأی داده‌اند.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، قم، لرستان، چهار محال و بختیاری، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، ایلام و کرمان از استان‌های پیشرو در انتخابات ۱۱ اسفند هستند.

بیشتر روسای ستادهای انتخابات در نقاط مختلف کشور هم در اظهارات خود مشارکت مردم را در انتخابات، گسترده اعلام کرده‌اند. گزارش‌های خبرنگاران ایسنا از نقاط مختلف کشور هم حضور مردم و صف‌های طولانی رای‌دهندگان را توصیف می‌کند.

همچنین عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: آمار مشارکت بسیار خوب است اما اجازه دهید مسئولان وزارت کشور این آمار را اعلام کنند.

وزیر ارتباطات که وزارتخانه‌اش مسئولیت زیرساختی انتخابات الکترونیک را بر عهده دارد، اظهار کرد: در جریان انتخابات آمارها به صورت برخط به ستاد انتخابات ارسال می‌شود که از طریق آن می‌توانیم تعداد شرکت‌کنندگان و سنین آنان را بدانیم‌.

  • منبع خبر : ایسنا