مشارکت مردم در برپایی جشنواره‌ها و محافل قرآنی جدی گرفته شود
مشارکت مردم در برپایی جشنواره‌ها و محافل قرآنی جدی گرفته شود
تأثیر حضور مردمی در پیش‌برد امور فرهنگی و دینی، موضوعی ثابت شده است و نمونه بارز آن برافراشته بودن پرچم قیام حسینی به دلیل همین اهتمام مردمی در برپایی عزاداری‌ها طی ۱۴ قرن است. در حیطه امور قرآنی نیز باید از حضور مردمی حمایت معنوی صورت گیرد و این زحمات برای ادامه‌دار بودن آن پاس داشته شود.

مشارکت مردم در برپایی جشنواره‌ها و محافل قرآنی جدی گرفته شود

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، تأثیر حضور مردمی در پیش‌برد امور فرهنگی و دینی، موضوعی ثابت شده است و نمونه بارز آن برافراشته بودن پرچم قیام حسینی به دلیل همین اهتمام مردمی در برپایی عزاداری‌ها طی ۱۴ قرن است. در حیطه امور قرآنی نیز باید از حضور مردمی حمایت معنوی صورت گیرد و این زحمات برای ادامه‌دار بودن آن پاس داشته شود.

به گزارش ایکنا؛ جشنواره تلاوت‌های مجلسی از سال ۹۴ در محل حسینیه صاحب‌الزمانی تهران آغاز به کار کرد که ابتدا در سطح شهر تهران برگزار می‌شد و سپس، پس از برگزاری ۱۰ دوره از جشنواره، به شهرستان‌های استان تهران و سپس، استان‌های دیگر کشور نیز رسید.

از دوره دهم این جشنواره به بعد، یعنی از سال ۹۶، تعدادی از استان‌های کشور نیز در جشنواره حضور یافتند که در این سال نمایندگان هشت استان به رقابت در جشنواره پرداختند. طی دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم جشنواره به همین منوال استان‌های بیشتری شرکت کردند تا اینکه در دوره سیزدهم ۱۶ استان وارد رقابت‌های جشنواره شدند.

در چهاردهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی که طی سال جاری برگزار شد، بنا بر تصمیم مسئولان برگزارکننده جشنواره مقرر شد تا جشنواره به صورت سراسری در کل کشور برگزار شود. به همین منظور مراحل سه‌گانه‌ شهرستانی، استانی و کشوری برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شد.

لزوم برگزاری جشنواره‌ای همانند جشنواره تلاوت‌های مجلسی که با رویکرد کاملاً مردمی و در سطح وسیعی در کشور اجرا می‌شود و استقبال فراوان مخاطبان خود را نیز به همراه داشته، مسئله بسیار مهمی است که به ویژه نهادها و سازمان‌های قرآنی برگزارکننده جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی باید به آن توجه کنند.

طی روزهای اخیر مرحله فینال فینالیست‌های چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با عنوان جشنواره فجر تلاوت (دوره چهارم) با حضور پیشکسوتان قرآنی کشور و تنی چند از مسئولان کشور در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. خبرنگار ایکنا در حاشیه این مراسم با تنی چند از هنرمندان و مسئولان حاضر در مرحله فینال فینالیست‌های چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید؛


مجید مجیدی، کارگردان باسابقه سینمای کشور در این باره اظهار کرد: قرآن کریم باید به متن زندگی مردم ورود کند. جشنواره‌های قرآنی همانند جشنواره تلاوت‌های مجلسی هر چقدر که مردمی‌تر برگزار شود، تأثیر بیشتری در سطح جامعه خواهد داشت. نباید جشنواره‌ها، مسابقات و محافل قرآنی را تنها به ایامی مانند ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های خاص مختص کرد. باید کاری کنیم که قرآن و آیات الهی خداوند متعال در زندگی همه ما مشهود باشد.

مجیدی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های مردمی مانند جشنواره تلاوت‌های مجلسی اقدام بسیار خوبی است، تصریح کرد: این امر باعث می‌شود که بسیاری از استعدادهای خوب در اقصی‌نقاط کشور شناخته و معرفی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، نماینده مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در ساعاتی که در جشنواره فجر تلاوت حضور داشتم، بیشتر ذهنم متوجه سردار شهید سلیمانی بود که این برنامه نیز با ایام فاطمیه و شهادت ایشان مقارن شد. اگر بخواهیم دستاورد و سرمایه بزرگی را در حوزه تعلیم و تربیت قرآن معرفی کنیم، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی یکی از تربیت‌شده‌های مکتب قرآن است.


مازنی با اشاره حضور جوانان قرآنی که از اقصی‌نقاط کشور در جشنواره تلاوت‌های مجلسی تلاوت کردند، ادامه داد: با برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره تلاوت‌های مجلسی فرصتی فراهم می‌شود تا مردم قاریان خوب شهرهای مختلف را بشناسند و با تلاوت ایشان آشنا شوند.

وی افزود: بخشی از آثار ارزشمند افکار و اندیشه‌های امام(ره) و حکومت اسلامی، تربیت نسل قرآنی است. همین که قرآنیان ما از بین مجموعه هنرهای مختلف، هنر تلاوت قرآن را انتخاب کردند و موسیقی زیبای قرآنی را که با فطرت انسان‌ها هماهنگ است، با گوش جان شنیدند و به ما منتقل کردند، جای بسی خوشبختی و شادمانی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری چنین جشنواره قرآنی از جمله اساتیدی که چنین شاگردان قرآنی را تربیت کردند و نهادها و سازمان‌هایی که در این جهت فعال هستند، گفت: امیدوارم که توفیق داشته باشیم تا هر کاری که از دستمان برمی‌آید، برای توسعه فرهنگ قرآنی انجام دهیم.

وی اظهار کرد: به عنوان نماینده مجلس وظیفه دارم تا قانون برای سروسامان دادن به امور قرآنی تصویب کنم. دولت جمهوری اسلامی نیز باید کشور را قرآنی اداره کند و قوه قضائیه هم باید با توجه به مفاهیم قرآنی بر امور نظارت کند. امروز باید در جامعه اسلامی از بالاترین سطوح جامعه تا بدنه مردم توان خود را در مسیر قرآن قرار دهیم و برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های قرآنی زمینه تذکر را برای امثال بنده فراهم می‌کند تا بیشتر در این زمینه فعالیت کنیم.


همچنین، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، نیز در این باره اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی اقتضای دوره جدیدی است که باید کار جدیدی انجام دهیم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌هایی که طی این چهل سال به عرصه آمدند، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ای مانند جشنواره تلاوت‌های مجلسی بسیار خوب و تأثیرگذار است، تصریح کرد: طی سال‌های اولیه انقلاب اسلامی، تعداد شخصیت‌هایی که برای مثال در حوزه قرائت نشان ملی یا بین‌المللی داشتند، بسیار محدود بود که به توفیق الهی امروز تعداد این عزیزان بسیار بیشتر از آن دوران شده و بسیار مطلوب است که تمامی سرمایه‌های قرآنی کشور در جریان داوری مشارکت داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این امر در مسابقات بین‌المللی مختلف نیز عرف است، ادامه داد: امروز در بسیاری از رشته‌ها و شاخه‌های دیگر علمی و هنری آکادمی‌های ویژه تشکیل می‌شود و افراد و بزرگان مربوطه را نیز عضو آکادمی کرده و از نظرات ایشان در ساختار داوری استفاده می‌کنند.

مسجدجامعی با ذکر اینکه این مسئله در ایران چندان تجربه نشده است، افزود: البته در حوزه سینما تلاش شده است تا به این سمت حرکت کنند، ولی هنوز جای کار دارد. خیلی خوب است که بتوانیم از این همه شخصیت‌های قرآنی استفاده کنیم و آن‌ها را در مجموعه‌ای جای دهیم و از همه دانش و تجربه ایشان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش مشارکت این تعداد از شخصیت‌های قرآنی در جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی بسیار فوق‌العاده است، اظهار کرد: به توفیق الهی و با برگزاری جشنواره‌های قرآنی مانند جشنواره تلاوت‌های مجلسی، قدم نخست در به‌کارگیری و مشارکت شخصیت‌های قرآنی کشور برداشته شده است.


پیرز حناچی، شهردار تهران، نیز درباره برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی بیان کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در این سطح قطعاً در بسط و توسعه کمی و کیفی فرهنگ قرآنی تأثیرگذار خواهد بود و برنامه ما نیز در مجموعه شهرداری تهران این است که از برگزاری چنین جشنواره‌هایی حمایت کنیم.

حناچی با بیان اینکه شهرداری تهران یکی از پایه‌های اصلی برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی بود، گفت: برنامه ما این است که هم در فضای بین کارکنان شهرداری و هم در فضاهای شهری زمینه مناسبی برای توسعه و گسترش فرهنگ قرآنی داشته باشیم.