مشتری نفت سبک ایران، بیش از تولید آن است/افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت سبک در سال ۱۴۰۱
مشتری نفت سبک ایران، بیش از تولید آن است/افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت سبک در سال ۱۴۰۱
وزیر نفت از مشتری‌های فراوان برای نفت سبک ایران خبر داد و گفت: امسال تولید نفت سبک ایران ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

وزیر نفت از مشتری‌های فراوان برای نفت سبک ایران خبر داد و گفت: امسال تولید نفت سبک ایران ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

به گزارش صبح اقتصاد، جواد اوجی امروز در آیین بهره‌برداری از طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های اسفند و سیوند اظهار کرد: ما مشتریان زیادی برای نفت خام سبک ایران داریم به طوری‌که از این نوع نفت برای عرضه کم داریم.

وی افزود: امسال به همت همکارانم در شرکت ملی نفت ایران، ۲۰۰ هزار بشکه نفت سبک، به تولید نفت سبک ایران افزوده شد.

صادرات نفت‌خام و اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت باوجود شدیدترین تحریم‌ها

همچنین وزیر نفت در نشستی با مدیران و مسئولان  استان هرمزگان از صادرات نفت ایران و اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت با وجود شدیدترین تحریم‌ها خبر داد و اظهار کرد: ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و کشور امروز در شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و صنعت نفت ایران شاید در هیچ زمانی در این حد تحریم نبوده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران با وجود شدیدترین تحریم‌ها انجام می‌شود، افزود: همچنین بهره‌برداری‌ها و آغاز عملیات اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش‌های بالادست و پایین‌دست در حال انجام است.

وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک یک میلیارد مترمکعب تولید گاز خام ایران از ۲۱ پالایشگاه گازی استخراج می‌شود و تولید نفت وارد کانال روزانه ۳ میلیون بشکه شده است، ادامه داد: تولید نفت خام ونزوئلا با اعمال تحریم‌ها بر این کشور از ۴ میلیون بشکه‌ به ۲۵۰ هزار بشکه رسید اما امروز ایران در همه حوزه‌ها از جمله صنعت نفت و گاز به پیشرفتی خیره‌کننده رسیده است.

اوجی به حدود ۷۰ مجتمع فعال پتروشیمی در کشور با ظرفیت بیش از ۹۰ میلیون تن در سال اشاره کرد و گفت: ارزش صادرات محصولات پتروشیمی پارسال حدود ۱۵ میلیارد دلار بود که از این مقدار بیش از ۱۲ میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق شد.

استفاده حداکثری از توان داخلی

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۳ میلیارد دلار طرح نفتی در استان هرمزگان بودیم، تصریح کرد: استفاده از توانمندی شرکت‌ها و سازندگان داخلی از مزیت‌های اجرای این طرح‌هاست.

وزیر نفت از بهره‌برداری از نزدیک ۸ میلیارد دلار طرح در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت تا پایان امسال خبر داد و افزود: فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار، کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه اصفهان به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار، طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰، افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان و گازرسانی شهری و روستایی از جمله این طرح‌ها هستند. ویژگی این طرح‌ها این است که استفاده حداکثری از توان متخصصان و سازندگان داخلی در آنها شده است.

اوجی به ۳۹ میدان نفتی و گازی استان هرمزگان که روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود، اظهار کرد: امروز نیز قرارداد توسعه میدان گازی کیش امضا شد که با اجرای آن روزانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز خام کشور افزوده می‌شود که کمک بسیاری به ناترازی گاز در کشور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۵۰ هزار بشکه نفت در استان هرمزگان تولید و روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نیز در پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج فارس پالایش می‌شود، ادامه داد: ایجاد پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران در این منطقه، ظرفیت پالایشی استان را به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌رساند.

اختصاص اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومانی وزارت نفت برای مسئولیت اجتماعی

وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که پالایشگاه مهر خلیج فارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد، گفت: خط لوله فرآورده از پالایشگاه بندرعباس به جنوب کرمان به ظرفیت روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب فرآورده را به مخازن کرمان و بعد به سراسر کشور منتقل می‌کند که با افزایش ظرفیت پالایشی این استان نیاز به دوبرابر این مقدار است که خط لوله تابش بیش از ۴۶۰ کیلومتر در استان هرمزگان است که ساخت آن از پارسال آغاز شده و تا خردادماه این بخش از پروژه راه‌اندازی می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه با اجرای این خط لوله روزانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تانکر برای انتقال فرآورده جمع‌آوری می‌شود و کمک بزرگی به جلوگیری از آلودگی و صرفه‌جویی در سوخت و کاهش حوادث جاده‌ای می‌کند.

وی به تکمیل خط لوله گاز میناب به سیریک تا پایان امسال اشاره کرد و افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه‌ نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در منطقه جاسک وجود دارد.

وزیر نفت بر استفاده از نیروهای بومی در اجرای طرح‌های صنعت نفت تأکید و اظهار کرد: یکی از نعمت‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت افزایش اشتغالزایی در مناطق است.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون برای عمل به مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته است، بیان کرد: از این میزان، حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان تاکنون تخصیص داده شده است که به نسبت پیشرفت پروژه‌ها تخصیص داده می‌شود.

وی از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خواست که دیگر فازهای میدان گازی کیش را نیز تعیین تکلیف کند و ادامه داد: با توسعه میدان‌ها می‌توان از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های کشور استفاده کرد.

  • منبع خبر : ایسنا