مشکلات اقتصادی کی حل می شود؟
مشکلات اقتصادی کی حل می شود؟

دولت حسن روحانی در حالی چهار سال دوم خود را آغاز می کند که در چهار سال نخست ، علی رغم پیشرفتهای اقتصادی ، هنوز برخی از مسایل اساسی اقتصاد ایران که در طول این سالها هموطنان ایرانی بخصوص اقشار کم درآمد جامعه را آزار داده ، لاینحل باقی مانده است. از بحرانهای کلان اقتصادی […]

دولت حسن روحانی در حالی چهار سال دوم خود را آغاز می کند که در چهار سال نخست ، علی رغم پیشرفتهای اقتصادی ، هنوز برخی از مسایل اساسی اقتصاد ایران که در طول این سالها هموطنان ایرانی بخصوص اقشار کم درآمد جامعه را آزار داده ، لاینحل باقی مانده است. از بحرانهای کلان اقتصادی تا مسائلی که حاصل عملکرد غلط یا سوء مدیریتهای سالهای مختلف است ؛ مثلا بحران داستان پر اشک و آه  مسکن مهر، تعیین تکلیف برگه های سهام عدالت، خصوصی سازی های غلط گذ شته، نظام بانکی معیوب، تورم بالا، رشد اقتصادی منفی، هدفمندی یارانه ها، کسری بودجه دولت، رکود بخصوص در بخش مسکن ، نظام دولتی چند نرخی ارزی و خیلی مسایل دیگر که اقتصاد ایران درسال های گذشته با آن مواجه بوده است، از گذشته در اقتصاد ایران وجود داشته اند  یا در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به مرحله هشدار رسیده بودند ؛ اما در دوره نخست دوره حسن روحانی نیز از حجم آن کاسته نشد .

مدیریت موضوع هدفمندی یارانه ها نیز  با توجه به وضعیت بسیار نامنظمی که از آغاز اجرای این قانون ،  بر این قانون روا داشته بود، مهمترین انتظاری بود که از دولت روحانی  می رفت اما متاسفانه دولت یازدهم تا اندازه ای محتاطانه عمل کرد و در حذف یارانه نقدی جسارت کافی به خرج نداد ؛ ضمن اینکه متاسفانه با شعارهایی که رقبای روحانی در انتخابات دادند و عنوان کردند که می توان یارانه را ۳ برابر کرد ، بعضی از اقشار جامعه انتظار دارند که مقدار این یارانه افزایش پیدا کند ، در حالی که افزایش این یارانه بدون توجه به جامعه هدف آن می تواند به تورم و در نتیجه ضرر نهایی مردم تمام شود.

علتی که عموما مقامات دولت برای این موضوع ذکر می کنند ، این است که  این مسایل در سالهای متمادی  به وجود آمده اند و انتظار اینکه ظرف چهار سال اقتصاد به هم ریخته و بیمار ایران ، وضعیت ایده آل پیدا کند ، انتظار منطقی ای نیست . مثالی که در انتخابات هم در این باره استفاده شد ؛ این بود که مثلا ساختمان پلاسکو ظرف چند ساعت فرو ریخت اما چندین سال طول خواهد کشید که دوباره ساخته شود. حتی اگر این مدعا را بپذیریم ، باید در قبال آن سوالی را از دولت جدید بپرسیم : اینکه در چهار سال پیش رو چه مقدار از این مشکلات اقتصادی حل می شود ؟!  اگر بخواهیم با زبان همان مثال پلاسکو سخن بگوییم باید گفت که برای هر پروژه ساخت و سازی زمان تعیین می شود و زمان هر مرحله پیشرفت کارمشخص می شود ؛ بر همین اساس دولت تازه تشکیل شده باید در همین آغاز راه مشخص کند که هر کدام از مشکلات و معضلات اقتصادی در طی این چهار سال تا چه اندازه حل و فصل خواهد شد . اگر دولت بتواند چنین برنامه ای داشته باشد و آن را شفاف و منطقی به مردم گزارش دهد ، هم باعث امیدواری مردم به آینده می شود و هم رسانه ها می توانند بر پایه برنامه دولت ، در سالهای پیش رو کارآیی و خدمات دولت  را سنجید و میزان موفقیت دولت را به مردم گزارش دهند .

برآورده کردن این خواسته برای دولت چندان سخت نیست و امیدواریم دولت به این درخواست پاسخ مثبت دهد ؛ ان شاء الله .

زهرا تاجیک